Naturlig skogssjö
Kollaps
X
-
Newbie December 2009
Malawi: 450 liter
Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano
Järfälla/Stockholm -
Inget nytt direkt som har hänt med träsket förutom att vattennivån sjunkit ytterligare lite grann. Men i helgen ska vi göra ett ryck igen. Jag har (tyvärr) kommit fram till att jag måste försöka få upp så mycket som möjligt av alla gamla ruttna växtdelar som ligger på botten. Hur jag ska göra vet jag inte riktigt. Har kollat lite på mudderverk men det verkar ganska dyrt. Jag har inte hittat något som man kan hyra heller. Jag insåg efter att vattnet klarnat att det inte alls var så djupt som jag trodde eftersom det är så mycket döda växter på botten. Men får jag bort det värsta så börjar det iaf likna något
Nytt tips om vilken fisk det är som finns i träsket är Ruda. En granne berättade att de förut hade fiskat ruda i träsket och sen använt som betesfisk i båven. Jag har läst lite om rudan och det känns som att det skulle kunna stämma. Jag har inte lyckats få något när jag har metat, de verkar inte gilla varken majs eller bröd.
En annan rolig grej som jag fick se var när en snok tog en fisk och kom simmandes med den i munnen. Sen åt snoken upp den och la sig på en sten och solade med en ordentlig bula på magen bara någon halvmeter ifrån där jag stog och tittade. Riktigt skickligt att lyckas ta en fisk, man vet ju själv hur svårt det kan vara ibland i ett akvarium och då dessutom med en håv .Kommentar
-
Nu har det hänt grejer i träsket! Tre man som slet i solen gav resultat. Ytan med öppet vatten är nu ca 3 ggr så stor som tidigare och vi gjorde en "kanal" genom växterna till mitten av träsket där det är öppet vatten. Där finns även en ö.
Längre ut är det djupt, har inte lodat än men vadarbyxorna räckte inte till så vi fick jobba från flotten vilket var bra mycket jobbigare. Jag kan tänka mig att det är ca 1,5 meter djupt. Det är mycket bra för det gör att jag kan investera i en luftpump och köra med syreplattor för att lufta ur alla gaser och syresätta vattnet bättre. Eller är det en dålig idé? Kan man förstöra något genom syresättningen?
Har även konstaterat att det är ruda som finns i träsket. De verkar ju överleva det mesta
Nu återstår det tunga jobbet med att flytta högarna med växtmaterial upp i skogen för kompostering. Jag uppskattar att vi har tagit upp ca 30 kbm. Jag tänkte att det skulle få ligga och torka ur lite så att jag slipper flytta en massa vatten. Det börjar dock kompostera fort i högarna märkte jag på de gamla högarna. I botten av dom luktade det verkligen kompost. En del av materialet har ju redan börjat brytas ner på botten av sjön så det sätter väl fart på resten.
Tyvärr har jag inga nya bilder men det kommer framåt helgen. Då ska högarna börja transporteras bort...Kommentar
-
Du kommer att öka nedbrytningen och därmed förhindra att den övergår till en mosse (mosse bildas när vitmossan inte bryts ner). Jag vet inte, men tror, att detta kommer att göra "träsket" mer sjölikt. Utmärkt ide alltså.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
-
Det jag är/blev orolig för gällande syreplattorna är att de kommer att ligga nära botten och då kommer bottenmaterialet börja röra sig. Vattnet kommer förmodligen att bli rätt grumligt av det. (Och ja det är grumligt nu också men det klarnar efter 2-3 dagar efter man varit i och rört runt i botten ). Tanken som slog mig då var att det kanske frigörs massa konstigheter från botten ut i vattnet som inte är så nyttiga för djur och växter? Eller blir det tvärtom att de dåliga sakerna luftas ur/bryts ner?Kommentar
-
Kommentar
-
Jag följer
Provar denna med:
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
Låter snarare som svavelväte men både metangas och svavelväte lär motverkas av att du kör ner syrgasrikt vatten i botten.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
OK, då ska jag köpa det där paketet. Måste bara fixa med el och sen skulle jag gärna röja upp mer innan jag lägger i luftplattorna så det blir spridning över en större yta. Jag har ju tänkt mig att köra på fyra plattor och nu har jag bara tillräckligt djup för kanske två. Om man inte lägger dom väldigt tätt...Kommentar
-
-
Japp, det är ett livslångt projekt
Tyvärr blev vår kamera stulen i somras på en utlandsresa och min mobil var med nere i träsket och badade lite, funkar inte så bra sen dess. Min lånemobil är inget man tar bilder med.
Men nu har ny kamera införskaffats och jag ska försöka ta nya bilder i helgen som kommer!Kommentar
-
-
Intressant att följa - speciellt för en inbiten cityslicker som inte har annat att gräva i än Malmös parker
//KajKommentar
Kommentar