Naturlig skogssjö

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Har jag uppfattat saken rätt att du äger marken? Du ska självklart kolla vilka groddjur som finns till våren. Tänk om där finns större vattensalamander t ex (men de skulle koi och sutare rimligen utplåna). Mitt råd är att kontakta länsstyrelsen och fråga. Saknar stället helt naturvärden och det para är ett sumphål borde du kunna göra vad du vill t ex gräva ur det organiska materialet på botten men en grävskopa.

Du kan ju alltid skaffa en liten fontän eller pumpa upp vatten till en liten bäck. Nån nytta gör den säkert.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Har jag uppfattat saken rätt att du äger marken? Du ska självklart kolla vilka groddjur som finns till våren. Tänk om där finns större vattensalamander t ex (men de skulle koi och sutare rimligen utplåna). Mitt råd är att kontakta länsstyrelsen och fråga. Saknar stället helt naturvärden och det para är ett sumphål borde du kunna göra vad du vill t ex gräva ur det organiska materialet på botten men en grävskopa.

Du kan ju alltid skaffa en liten fontän eller pumpa upp vatten till en liten bäck. Nån nytta gör den säkert.
      Nej jag äger inte marken det gör ett stort skogsbolag. Men jag funderar på ifall man ska kolla med dom ifall de är intresserade av att sälja marken till mig. Det beror så klart på hur mycket den kostar, är det inte allt för mycket skulle det helt klart vara intressant eftersom den helt klart hänger ihop med min tomt.

Sen ifall jag skulle kunna få tillstånd hos länsstyrelsen eller inte är ju en annan fråga.

Som det är i nuläget så har jag ingen aning om vad det finns för djur. Kanske finns det sutare, eller har de dött utan syresättning? Vad jag vet har inte tidigare ägare gjort ngt annat än att röja i sjön. Inga luftpumpar eller öppet vatten på vintern. Det de sa var att de lät vatten från en gammal brunn rinna på gräsmattan ner till sjön och att sutarna de kom upp på gräsmattan (?). Och att de planterat i koi men att de förmodligen dött, och det kan man nog nästan vara helt säker på att de gjort!

Kommentar

• addo
        Användare
        • December 2007
        • 52

Luft är ju standardsättet att undvika syrebrist på vintern, sen om det är mycket organiskt material som ligger och ruttnar på botten så är det nog skitbra med luft på sommaren också.

Angående inplantering av fisk så var det just groddjuren och andra småkryp jag tänkte på. Dessa bryr sig nog inte så mycket om du röjer i sjön så länge du inte stör leken. Om du är osäker så kan du ju nöja dig med att enbart röja en del av sjön.

Om du är lat så kan du röja bort vassen och sen täcka dess rötter med markduk som du täcker med grus eller sand, då växer den inte upp igen. Men då får du dock ingen näringsexport genom röjningen.

Kommentar

• Barracudan
          Användare
          • April 2005
          • 453

Vi har Erling (Elritsa) i en stor damm på jobbet (kyrkogård) Ett tiotal planterades in på 80 talet, trotts att vi tömt dammen då och då så kryllar det av fisk. En del börjar visa tecken på inavel. Fångar du tio st är det alltid någon som har sne rygg.

Vi har en konstgord bäck på ca 100 meter med en krafttig pump, så det är syrerikt, men tror Erling klarar tuffare miljöer än så.

Dammruda borde funka också.
          Frontosamarkus

Kommentar

• ganders
            Användare
            • October 2007
            • 11

Ett tips ang röjningen av gölen nu till våren är att använda dig av en stånghäcksax. Dessa brukar gå att hyra hos återförsäljare för grönyteskötsel om du inte vill köpa dig en (runt 5000 spänn)

Röjsåg/trimmer hade kanske varit enklast men i o m att skärutrustningen roterar funkar det inte så bra under vatten, ett häcksaxaggregat funkar dock klockrent att doppa så djupt man vill!! Glöm dock inte bort att öppna upp växeln efter arbetet så vattnet dunstar. Jag jobbar på Husqvarna så jag vet :-)

Se till och väck liv i denna tråd snart igen!!

Lycka till
            //Anders

Kommentar

• Rivulatus
              Användare
              • December 2002
              • 811

Roligt projekt! Som sagt hör först med länsstyrelsen innan du gör större planer för även om inte själva pölen har något naturvärde, så ka en illa utförd röjning medföra näringsläckage till känsligare områden i närheten.

Grävmaskin på vinterhalvåret är att föredra eller hyra in en amfibiemaskin för röjning. Men det är klart att handarbete funkar också (tänk då på att få bort så mycket organiskt material som möjligt). Tänk även på att om du har tur så ser länsstyrelsen ditt projekt som något som skulle gynna området och kanske du kan få bidrag till att hyra in utrustning.

Tycker heller inte att du behöver drömma så mycket om malawi en lummig svensk sjö med kanske sandbotten kan vara fasligt spännande att "jobba med" och inreda med inhemska arter och du kan ju alltid snorkla i resultatet sen hehe!
              SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Tack för era tips! Jag kommer uppdatera tråden efter att snön smälter så jag kan börja undersöka hur det ser ut i pölen. Då kommer jag förmodligen behöva mycket tips!

Kommentar

• Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

Nu har jag äntligen hittat tid för att påbörja mitt arbete med träsket. Jag köpte två par vadarbyxor på Jula. Två par så att man kan sätta besökare i arbete . De ska inte kunna komma undan för att de inte har någon utrustning! Det är ett jävla jobb men samtidigt så är det jäkligt kul att se resultat relativt fort. Jag kör med lie och kratta och det funkar riktigt bra. Vassen går lätt att få bort, gräset däremot viker sig bara istället för att gå av, som tur är är det mest vass.

Djur som jag har sett i sjön är salamander, grodor, iglar, snok och en jäkla massa insekter och kryp. Änder hade vi också tidigare men jag har inte sett dom sen vassen blev 60 cm ovanför vattenytan. Mygglarver finns det också, eller fanns tidigare iaf. Nu har jag inte sett några.

Träsket/dammen eller vad man nu ska kalla det är uppskattningsvis 2500 kvm har jag insett nu när jag sett hela efter att snön försvunnit. Jag kommer inte kunna röja hela för det skulle kosta mig både förhållande, kropp och eventuellt livet.

Botten består av halvt nedbrutna växtdelar och lera. Jag skönk ner djupt några gånger och blev rädd att jag satt fast för gott. I värsta fall får man väl krypa ur vadarbyxorna och ta sig in till land i kalsingarna .

Jag har inte koll på om det finns några djuphålor eftersom jag bara undersökt en väldigt liten del av ytan. Jag misstänker dock att det är ca 40-50 cm djup i stort sett över hela. Det finns iofs områden där det inte växer så men om det innebär att det är djupare där vet jag inte. Jag har kollat lite på att köpa en luftpump med fyra luftplattor men för att den ska funka bra krävs ett djup på en meter, så nu vet jag inte riktigt hur jag ska syresätta. Vattennivån har dessutom sjunkit kraftigt. Dels beror det säkert på att det har varit varmt men jag misstänker att vattnet också bundits i växligheten? Kan det vara så?

Drar in lite bilder på härligheten...

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Intressant tråd, den hade jag missat. Ser fram emot bilderna.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Norrland
                      Användare
                      • December 2009
                      • 557

Nar jag var liten pojk i Sverige pysslade vi mycket med salamandrar och det gick att fa hjalp med att plantera och skapa mark at bade grod djur men speciellt salamandrar. Da vi pysslade sa kunde man fa hjalp med att plantera ut grön stor slamander. Vet ej om dom fins kvar i Sverige? (Hittar inte ens bilder pa dom nar jag googlar... skumt?) Du kan hora dig for med Naturvårdsverket.
                      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

1. Högra sidan, fortsätter dock ännu mer in åt höger
                        2. Lite mer åt vänster.
                        3 - 5 Påbörjad röjning

Kommentar

• Erik Österlund
                          Användare
                          • January 2005
                          • 3788

Sen började det bli väldigt sumpig botten längre ut så jag skönk ner till knät på vissa ställen, kändes lite obehagligt så jag gick över till den vänstra sidan och började där istället. Det känns bättre sen när man är två så får vi hjälpa varandra att hålla ballansen när man försöker ta sig loss . Näckrosor finns det gott om. Jag försöker undvika att få med dom men det är svårt när man går med lie, inget finlir med den direkt

Mer bilder!
                          1 & 2. Innan röjning
                          3 - 5 efter påbörjad röjning

Kommentar

• Rivulatus
                            Användare
                            • December 2002
                            • 811

Oj vilket jobb! Men det kan det bli värt. Posta gärna bilder eftersom arbetet går och beskiv vad som händer. Hur ser tillflödet ut där, kallkälla etc. etc.?
                            SA:

Kommentar

• Erik Österlund
                              Användare
                              • January 2005
                              • 3788

Enligt tidigare ägarens systerson ska det finnas en källa som förser träsket med vatten men jag har inte hittat den än/letat så mycket. Misstänker dock att det inte finns något flöde in eller ut. Marken sluttar kraftigt ner mot träsket från tomten och grannarnas tomter.

Jag återkommer med mer bilder när jag gjort framsteg.

Kommentar

• Rivulatus
                                Användare
                                • December 2002
                                • 811

Om det finns en källa så är det ett tips att utgå från den för att underlätta arbetet.
                                SA:

Kommentar

Arbetssätt...