Svullna gälar och indragna fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Botia
    Användare
    • June 2009
    • 63

    Svullna gälar och indragna fenor

    Hej
    Kanske någon här vet vad svullna gälar kan bero på?
    De är markant svullna och en fena i taget är "indragen" står mycket vid ytan
    några är också lite mörkare

    Karet är på 375 liter, ej överbefolkat, 11 ungdiskus (7-8 cm) och 6 andra småfiskar till. Filtrena har precis kommit igång igen efter en tidigare medicinering
    Inga nytillskott i fiskväg. 2 ytterfilter och en innercirkulation för ytrörelse.

    ph ligger runt 6,5-6,8
    nitrit 0
    nitrat 0 enl dropptest men 0,25 enl stickor
    Kh 3 eller 4 (tog ett tidigare idag)
    ammonium 0

    byter 40 liter varje dag i samband med sugning av lösskit
    (de bajsar ej vitt eller slem)
    40-50% vb 1 ggr/veckan

    någon som känner igen problemet elelr vet vad det kan tänkas vara?
    parasiter eller bakterier?
  • Botia
    Användare
    • June 2009
    • 63

    #2
    Jag har fått mejl om att det ev kan vara parasiter, Jag kommer att prova medicinera mot detta för att se om det ger sig med det.

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • January 2010
      • 639

      #3
      Klor?

      Kommentar

      • Botia
        Användare
        • June 2009
        • 63

        #4
        Ursprungligen postat av nicson
        Klor?
        Jag har tyvärr inget "klortest" hemma men använder vattenberedningsmedel i diskuskaret enligt flaskans ordination.
        Men tack för tipset - har ju kommunens förvaltning gällande vattnet i hushållen här i huset så jag ska springa och fråga vad de säger innan jag går hem - tack

        De andra fiskarna visar inga konstigheter, inga röda gälar eller skrapande eller nåt - utan det som hänt är endast de stackars diskusen som råkat illa ut.
        Men jag ska kolla upp det - kan vara bra att veta såklart
        Senast redigerad av Botia; 13 December 2010, 17:06.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av Botia
          Jag har tyvärr inget "klortest" hemma men använder vattenberedningsmedel i diskuskaret enligt flaskans ordination.
          Men tack för tipset - har ju kommunens förvaltning gällande vattnet i hushållen här i huset så jag ska springa och fråga vad de säger innan jag går hem - tack

          De andra fiskarna visar inga konstigheter, inga röda gälar eller skrapande eller nåt - utan det som hänt är endast de stackars diskusen som råkat illa ut.
          Men jag ska kolla upp det - kan vara bra att veta såklart
          Det låter som gälparasiter, diskus kan få det emellanåt.Janne

          Kommentar

          • Botia
            Användare
            • June 2009
            • 63

            #6
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Det låter som gälparasiter, diskus kan få det emellanåt.Janne
            Tack, har googlat sönder internet men blir ju bara snurrigare. Får hem något preparat mot detta idag så jag hoppas den hjälper - om de kan få det ibland så är det ju mest troligt att det är detta de fått, då det bara är diskusen som är drabbad.
            Butiken härhemma hade just ingen parasitmedicin, bara bakteriella sådana.

            Tack

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av Botia
              Tack, har googlat sönder internet men blir ju bara snurrigare. Får hem något preparat mot detta idag så jag hoppas den hjälper - om de kan få det ibland så är det ju mest troligt att det är detta de fått, då det bara är diskusen som är drabbad.
              Butiken härhemma hade just ingen parasitmedicin, bara bakteriella sådana.

              Tack
              Sterazin och flubenol tar gälparasiter, tror jag, är inte helt säker på sterazinet. Jag kan tänka mig att en temperaturhöjning kan hjälpa mot dessa parasiter.
              Du kan väl ringa Kaj i varberg, vad han brukar göra, när han får problem med gälparasiter.Janne

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • April 2002
                • 2294

                #8
                Jag som många kör Kalium Permanganat (PP) det bästa alternativet att behandla externa parasiter med idag. Det finns iofs olika teorier när det gäller till gälparasiter, där vissa säger att det är inga problem, medan andra inte vill ha denna parasit i sina lokaler eftersom vissa typer orsakar stora problem framförallt hos yngel o småfisk Sedan måste man komma ihåg att det finns olika varianter av denna parasit, och vissa av dem är inte så aggressiv.
                Men för att säkert eliminera dem helt gäller att behandla med PP i 3 veckor.

                Man gör först en stamlösning med 3 mg per 1,5 liter vatten och doserar sedan 1 dl per 100 liter vatten enligt följande.

                Dag 1: Gör en 85% vattenbyte och behandla med PP
                Dag 2: Gör ett 100% vatten byte så snart som vattnet ändrar färg från lila till gult, men vänta max 24 timmar.
                Dag 3: Gör en 85% vattenbyte
                Dag 4: Gör en 85% vattenbyte och behandla med PP
                .
                .
                .
                Day19: Gör en 85% vattenbyte och behandla med PP
                Day20: Gör en 100% vatten ändringen så snart som vattnet ändrar färg från lila till gult, men max 24 timmar.

                Du har nu behandlat karet o fisken med PP sju gånger totalt. Och det är garanterat fritt från parasiter. Men varje gång du för in ny fisk eller nya växter finns risken för att du behöver göra om det igen.

                När man PP behandlar gäller också att man försöker hålla så rent som möjligt då PP blir mindre effektivt om det är mycket som skall oxideras.

                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Botia
                  Användare
                  • June 2009
                  • 63

                  #9
                  Tack för ditt svar. Jag hoppas de stackars små liven slipper allt sjå sen.
                  Och tack för ditt engagemang, det känns allt lite bättre att få stöd för alla tankar som snurrar Må så gott.

                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Sterazin och flubenol tar gälparasiter, tror jag, är inte helt säker på sterazinet. Jag kan tänka mig att en temperaturhöjning kan hjälpa mot dessa parasiter.
                  Du kan väl ringa Kaj i varberg, vad han brukar göra, när han får problem med gälparasiter.Janne

                  Kommentar

                  • Botia
                    Användare
                    • June 2009
                    • 63

                    #10
                    Oj, tack för långt svar. Jag har kommit över pp som skulle kommit idag men posten är seg så jag hoppas det kommer imorgon, det ska räcka till medicinering enligt nedan. Däremot har jag varit orolig att inte hitta rätt dosering, så ditt inlägg kom som en skänk från ovan.
                    Då vet jag hur jag ska göra sen Dock har jag inga nytillskott i kullen som kunnat orsaka detta, det enda nya var lite växter (ska "karantändoppa" dem med framöver)
                    Däremot så är jag sugen på några till, trots allt, alternativt ett vuxet par
                    -men absolut inte förräns mitt yngelkar med ellioti ("olycka" där alla överlevde) är tomt, då det egentligen är mitt karantänkar - och där blir det samma procedur igen, men då i ett 120.

                    Jag slamsuger lös skit varje dag och tvättar rutorna regelbundet så det bör inte vara så förbaskat mycket skit som ska "oxideras" hoppas jag Tyvärr lite alger på malarnas rötter men tacka tusan för det efter alla turer... men i övrigt ska det vara rätt lugnt.
                    Så tack för hjälpen, en sten föll från bröstet

                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Jag som många kör Kalium Permanganat (PP) det bästa alternativet att behandla externa parasiter med idag. Det finns iofs olika teorier när det gäller till gälparasiter, där vissa säger att det är inga problem, medan andra inte vill ha denna parasit i sina lokaler eftersom vissa typer orsakar stora problem framförallt hos yngel o småfisk Sedan måste man komma ihåg att det finns olika varianter av denna parasit, och vissa av dem är inte så aggressiv.
                    Men för att säkert eliminera dem helt gäller att behandla med PP i 3 veckor.

                    Man gör först en stamlösning med 3 mg per 1,5 liter vatten och doserar sedan 1 dl per 100 liter vatten enligt följande.

                    Dag 1: Gör en 85% vattenbyte och behandla med PP
                    Dag 2: Gör ett 100% vatten byte så snart som vattnet ändrar färg från lila till gult, men vänta max 24 timmar.
                    Dag 3: Gör en 85% vattenbyte
                    Dag 4: Gör en 85% vattenbyte och behandla med PP
                    .
                    .
                    .
                    Day19: Gör en 85% vattenbyte och behandla med PP
                    Day20: Gör en 100% vatten ändringen så snart som vattnet ändrar färg från lila till gult, men max 24 timmar.

                    Du har nu behandlat karet o fisken med PP sju gånger totalt. Och det är garanterat fritt från parasiter. Men varje gång du för in ny fisk eller nya växter finns risken för att du behöver göra om det igen.

                    När man PP behandlar gäller också att man försöker hålla så rent som möjligt då PP blir mindre effektivt om det är mycket som skall oxideras.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...