Kattsta: Kör du med Thera A?
Räkmixen tappar "glans"...
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Sen gillar de förstås också räkstjärtar.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Har kört nls några år började att blanda med räk mix.
Eller att ge båda samma dag men fick buken på vissa troffar.
För dom före drog att äta räkmixen i början.
Har nu bara kört nls sista halvåret.
Har ej haft en troffe sjuk sen dess.
Har ändå åtta troffe grupper.
Nls måste vara det billigaste fodret i längeden.
pgav att man ej behöver medicinera.
Tomas
Räkmixen är billigare i längden eftersom den är billigare i inköp, jag vet inte hur många år sen det var, som jag hade problem med buken i mina baljor.
Medicin har jag inte använt på många år.JanneKommentar
-
-
Kommentar
-
(Inte ens jag som bryr mig om sånt här "orkar" bry mig om innehållet i fiskmaten - det är ju inga mängder... )Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
Hmmm. Förstår vad du menar. Sojan används främst till djurfoder så ska man använda sin konsumentmakt finns det nog effektivare sätt (t ex. undvika "industrikött", gödkyckling mm uppfödd på soja) och fiskolja i sig är ingen väl oetisk produkt utan problemet är om den kommer från Västsahara?
(Inte ens jag som bryr mig om sånt här "orkar" bry mig om innehållet i fiskmaten - det är ju inga mängder... )
Även jag begriper att mitt val av fiskmat inte har en avgörande roll för framställning av soja, men jag försöker leva efter vissa principer.
Och hur vet man vart fiskoljan kommer ifrån? Den kommer i alla fall från fisk från haven som snart är tomma på fisk om man ska tro på en del. Men det kanske bara är båg?Senast redigerad av tege; 06 December 2010, 16:36.Kommentar
-
Alla verkar ju ha olika uppfattningar om hur pass mycket fisk som finns kvar i havet, vem man ska tro på vet i f*n... Men som sagt, jag tror mängden fiskolja som används i framställning av fiskfoder är en VÄLDIGT liten del av det problemet. Det finns nog andra val man kan göra som påverkar mer. Inte sagt att det inte gör någon skillnad alls, "många bäckar små", men att avstå från ett foder och hänvisa till det argumentet då menar jag att det finns andra vägar att gå som är av mer betydelse i så fall.Kommentar
-
Kanske ska tillägga att jag matar enbart med NLS numer (förutom en liten del AN excel ca 25% till yngel för färg). Har kört med räkmix, flingor, andra pellets tidigare.Kommentar
-
Kommentar
-
Jag är väl inte den enda på forumet som har börjat mata mindre med NLS efter flera års användande och i stället börja använda mig mer av räkmixSenast redigerad av Johan F; 07 December 2010, 09:16.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Tja
Som många andra kör även jag med vitlök i räkmixen. Min fråga där är om det var brukligt innan nls slog igenom? Eller hur kom folk på att vitlök var bra att ha i räkmixen?Kommentar
Kommentar