Räkmixen tappar "glans"...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Kattsta: Kör du med Thera A?

Kommentar

• kattsta
      Användare
      • December 2012
      • 171

Ursprungligen postat av StefanL
      Kattsta: Kör du med Thera A?
      Ja 1+2 mm på malawi och tangyanika
      Tomas

Kommentar

• Mikael W
        NCS Medlem

• August 2002
        • 8621

Ursprungligen postat av DRE
        Ligger något i det. NLS är åtminstone mitt huvudfoder. Men jag har inte Afrikaner utan CA och SA, men även till dessa kör jag NLS, jag ser inte att det skulle vara en nackdel.
        Jag matar mina SA+CA (C. festae, A. Labiatus och P. loisellei) med NLS Jumbo Fish Formula (4,5 mm), Tropical Cichlid Arowana sticks och Tropical Spirulina sticks. Firrarna slukar NLS, gillar de röda Tropicalstickorna men fnyser åt de gröna. (Läste tidigare idag att på siouxspråket betyder vegetarian ungefär usel jägare, he he. Det flyter visst indianskt blod i de amerikanska ciklidernas ådror.)
        Sen gillar de förstås också räkstjärtar.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

Ursprungligen postat av kattsta
          Har kört nls några år började att blanda med räk mix.
          Eller att ge båda samma dag men fick buken på vissa troffar.
          För dom före drog att äta räkmixen i början.
          Har nu bara kört nls sista halvåret.
          Har ej haft en troffe sjuk sen dess.
          Har ändå åtta troffe grupper.
          Nls måste vara det billigaste fodret i längeden.
          pgav att man ej behöver medicinera.
          Tomas

Räkmixen är billigare i längden eftersom den är billigare i inköp, jag vet inte hur många år sen det var, som jag hade problem med buken i mina baljor.
          Medicin har jag inte använt på många år.Janne

Kommentar

• nicson
            Användare
            • January 2010
            • 639

Hittar man NLS hos ngn återförsäljare?

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ursprungligen postat av nicson

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

NLS innehåller sojamjöl och fiskolja, vet inte men det finns vissa betänkligheter med dessa båda, tycker jag.

Med det inte sagt att räkor och ärtor kanske är mycket bättre, men jag tror det i alla fall.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av tege
                  NLS innehåller sojamjöl och fiskolja, vet inte men det finns vissa betänkligheter med dessa båda, tycker jag.

Med det inte sagt att räkor och ärtor kanske är mycket bättre, men jag tror det i alla fall.
                  Hmmm. Förstår vad du menar. Sojan används främst till djurfoder så ska man använda sin konsumentmakt finns det nog effektivare sätt (t ex. undvika "industrikött", gödkyckling mm uppfödd på soja) och fiskolja i sig är ingen väl oetisk produkt utan problemet är om den kommer från Västsahara?

(Inte ens jag som bryr mig om sånt här "orkar" bry mig om innehållet i fiskmaten - det är ju inga mängder... )
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• kattsta
                    Användare
                    • December 2012
                    • 171

Ursprungligen postat av nicson
                    Aquatropic i Sala säljer nls
                    Tomas

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Hmmm. Förstår vad du menar. Sojan används främst till djurfoder så ska man använda sin konsumentmakt finns det nog effektivare sätt (t ex. undvika "industrikött", gödkyckling mm uppfödd på soja) och fiskolja i sig är ingen väl oetisk produkt utan problemet är om den kommer från Västsahara?

(Inte ens jag som bryr mig om sånt här "orkar" bry mig om innehållet i fiskmaten - det är ju inga mängder... )
                      Många bäckar små, tilläggas kan att jag även undviker industrikött. Varför åka till ICA när skogen är full med kött?

Även jag begriper att mitt val av fiskmat inte har en avgörande roll för framställning av soja, men jag försöker leva efter vissa principer.

Och hur vet man vart fiskoljan kommer ifrån? Den kommer i alla fall från fisk från haven som snart är tomma på fisk om man ska tro på en del. Men det kanske bara är båg?
                      Senast redigerad av tege; 06 December 2010, 16:36.

Kommentar

• Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

Ursprungligen postat av tege
                        Många droppar små, tilläggas kan att jag även undviker industrikött. Varför åka till ICA när skogen är full med kött?
                        Om alla skulle köra efter den principen, alltså gå ut i skogen och fixa biffen så skulle det nog inte finnas många djur kvar i skogen heller! Jag har ingen aning om hur mycket industrikött som säljs per år i Sverige men det lär ju vara mer än vad vi har vilt i skogen iaf. Så resonemanget kring att fiskolja gör att det inte finns fisk kvar håller ju inte riktigt med argumentet att man bör gå ut i skogen och "hämta" köttet. Eller hur?

Alla verkar ju ha olika uppfattningar om hur pass mycket fisk som finns kvar i havet, vem man ska tro på vet i f*n... Men som sagt, jag tror mängden fiskolja som används i framställning av fiskfoder är en VÄLDIGT liten del av det problemet. Det finns nog andra val man kan göra som påverkar mer. Inte sagt att det inte gör någon skillnad alls, "många bäckar små", men att avstå från ett foder och hänvisa till det argumentet då menar jag att det finns andra vägar att gå som är av mer betydelse i så fall.

Kommentar

• Erik Österlund
                          Användare
                          • January 2005
                          • 3788

Kanske ska tillägga att jag matar enbart med NLS numer (förutom en liten del AN excel ca 25% till yngel för färg). Har kört med räkmix, flingor, andra pellets tidigare.

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                            att avstå från ett foder och hänvisa till det argumentet då menar jag att det finns andra vägar att gå som är av mer betydelse i så fall.
                            Det var bara en reflektion över innehållet i fodret.

Kommentar

• Johan F
                              Användare
                              • March 2006
                              • 2439

Jag är väl inte den enda på forumet som har börjat mata mindre med NLS efter flera års användande och i stället börja använda mig mer av räkmix
                              Senast redigerad av Johan F; 07 December 2010, 09:16.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• doohan
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1607

Tja

Ursprungligen postat av Johan F
                                Jag är väl inte den enda som har börjat mata med med mindre NLS efter flera års användande för att mata med mer räkmix på detta forum
                                Även jag matar mer med räkmix i lite mindre nls. Har att göra med att troffarna växer snabbt på nls tycker jag i alléfall, och sedan vill jag gärna se att dom får lite bukfylla Tycker att det är kul att göra räkmix, men ogillar att det skräpar ner akvariet o filter mer än t, ex nls som jag tycker är ett mycket bra komplement till räkmixen.

Som många andra kör även jag med vitlök i räkmixen. Min fråga där är om det var brukligt innan nls slog igenom? Eller hur kom folk på att vitlök var bra att ha i räkmixen?

Kommentar

Arbetssätt...