Konduktivitet eller pH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

    #16
    Ok Var kanske lite otydlig Men Prolactin är det hormon som styr fisken osmotiska pump ( när det gäller sötvattenfisk) Samma hormon triggar också lek o yngelvårdande beteende.
    Så när det regnar saltfattigt vatten så kör prolactin tillverkningen igång.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • JK.
      Användare
      • June 2010
      • 136

      #17
      Men det borde främst gälla fiskar som kommer från områden med låg konduktivitet eller fiskar som leker i samband med regnperioder? Exempelvis annuella fiskar som leker innan vattnet torkar ut, där kanske det inte är lika viktigt med konduktiviteten? Eller gäller det de flesta fiskar ändå?

      Förresten, en sådan mätare, kaliberar man det ungefär som en pH-mätare?
      Senast redigerad av kaj.p; 05 December 2010, 00:04.

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

        #18
        Är det inte så då?
        De som är annuella leker väl på temperatur I små pölar finns ingen konduktivitet då det oftast är rent regnvatten.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • JK.
          Användare
          • June 2010
          • 136

          #19
          Ursprungligen postat av kaj.p
          Är det inte så då?
          De som är annuella leker väl på temperatur I små pölar finns ingen konduktivitet då det oftast är rent regnvatten.
          I och för sig, jag tänkte på om den omgivande marken kunde innehålla ämnen som löste sig i samband med regnet. Det verkar ju även som om många som håller Nothobranchius tillsätter lite salt i vattnet, det borde ju höja konduktiviteten. Men jag kanske har fel? Ännu lurigare blir det väl om man vill veta vilka mineraler och eventuella salter som påverkar mer och mindre. Men det kanske är av underordnad betydelse så länge det inte är uppenbara saker.

          Tack för alla förklaringar förresten, mycket intressant! Kanske man kan få lek på svåra guramier så småningom och kanske bra resultat vad gäller annuella arter, kanske det är mycket som påverkar resultaten som är bundet just till det här.
          Senast redigerad av JK.; 05 December 2010, 00:34.

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • August 2002
            • 8616

            #20
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Skit i Ph o ha koll på mS
            Antar att de flesta mätarna visar µS i stället för mS. Glöm då inte att 1 mS (egentligen mS/m) = 10 µS (egentligen µS/cm).
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • January 2010
              • 639

              #21
              Ursprungligen postat av JK.
              I och för sig, jag tänkte på om den omgivande marken kunde innehålla ämnen som löste sig i samband med regnet. Det verkar ju även som om många som håller Nothobranchius tillsätter lite salt i vattnet, det borde ju höja konduktiviteten. Men jag kanske har fel? Ännu lurigare blir det väl om man vill veta vilka mineraler och eventuella salter som påverkar mer och mindre. Men det kanske är av underordnad betydelse så länge det inte är uppenbara saker.

              Tack för alla förklaringar förresten, mycket intressant! Kanske man kan få lek på svåra guramier så småningom och kanske bra resultat vad gäller annuella arter, kanske det är mycket som påverkar resultaten som är bundet just till det här.
              Det finns generellt inte mkt mineraler att laka ur marken i tropikerna. Det myckna regnet har mjölkat ur mark/berg på dem.

              Kommentar

              • JK.
                Användare
                • June 2010
                • 136

                #22
                Ursprungligen postat av nicson
                Det finns generellt inte mkt mineraler att laka ur marken i tropikerna. Det myckna regnet har mjölkat ur mark/berg på dem.
                Det är väl så. Spelar väl in hur berggrunden är också kanske. Men just annuella arter verkar odlas i vatten med ganska hög konduktivitet i och med salttillsatserna. Så det verkar fungera det med. Det kanske beror på vilka sorts fiskar man har, hur viktiga de värdena är.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #23
                  Svårt att säga vad som är viktigast att hålla koll på. Skulle säga att det beror på syftet.

                  Om du vill ha svartvattensfiskar till lek hade jag definitivt valt konduktiviteten. Såvitt jag begriper är konduktivitet samma sak som vattnets totala salthalt (alla salter inräknade), eftersom det är salterna som ger vattnet ledningsförmåga. Att man kör NaCl till Nothos handlar om att motverka Oodinium UTAN att påverka pH/KH. Det öppnar för möjligheten att ha ett lågt pH tillsammans med viss salthalt. Samma "trick" används ofta till labyrintfiskar, just för att motverka Oodinium. Trots att man får ett onaturligt vatten så har det visat sig att det funkar bra. Har sett rekommendationer att man håller avelsdjuren i mjukt men saltat vatten, och så flyttar man dem till enbart mjukt vatten för lek, för att sedan flytta tillbaks dem till saltat vatten. Man får hålla i minnet att det är en sak att hålla liv i/få lek på vuxna fiskar och en annan sak att få rommen att utvecklas, iaf hos vissa arter.

                  Pratar vi ett normalt sällskapsakvarium väljer jag att kika på KH. Det värdet ger i sig rätt många upplysningar. Ligger det på minst 3 så bör inte pH-svängningar vara något stort problem, plus att man vet att filterbakterierna har en kolkälla. Därmed kan man utesluta en del saker som kan ge problem.

                  pH har ju koppling till KH, så vet man KH kan man oftast dra en del slutsatser (undantag om man kör med CO2). Har man extremt mjukt vatten, t ex osmos, ser jag ett stort värde i att hålla koll på pH. Precis som skrivits ovan är sådant vatten extremt lätt att manipulera i just pH-värdet. Kan räcka med genomluftning för att CO2 i luften (som löses i vattnet) ska sänka pH.

                  Har man växter i en burk med osmosvatten ser jag det som mycket viktigt att kolla pH - fotosyntesen kan i sådana akvarium ge pH-svängningar på flera _steg_, t ex från 4,5 till 8 (självupplevt!!). Då pratar vi inte tiondelar längre. Torv stabiliserar låga pH-värden, men räcker inte alltid. Rekommenderar ENBART flytväxter i sura akvariemiljöer, risken är annars att man dödar fisken med grymma pH-svängningar.

                  Så... vad är det du egentligen vill ha koll på? Syftet med att mäta? Personligen mäter jag enbart saker om jag tycker något verkar skumt, men det handlar kanske om en viss erfarenhet också. När jag mäter något brukar jag hålla mig till de stora och rätt enkla parametrarna, som är hyfsat säkra. Det mesta utöver det blir gissningar för oss hobbyakvarister... vattenkemi är minst sagt lite komplext.

                  Hilsen,

                  /P
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 06 December 2010, 12:01.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Rekommenderar ENBART flytväxter i sura akvariemiljöer, risken är annars att man dödar fisken med grymma pH-svängningar.
                    Har du funderat på vad det är fisken mår dåligt av? Oftast är det inte pHt i sig utan att andra ämnen (t ex aluminium och olika kväveföreningar) lever rövare vid ändrat pH. Ammoniak skulle man kunna fixa genom att vädra ut den t ex.

                    (He he, detta inlägg stryker bara under Patriks avslutande påstående)
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • JK.
                      Användare
                      • June 2010
                      • 136

                      #25
                      Tack för det givande svaret! Jag känner en som är riktigt duktig på kemi men som inte är akvarist, men visst är det krångligt det här med vattenkemi, då är det bra att kunna fråga lite då och då.

                      Svartvattensfiskar är lockande och jag har redan några sådana. Det kan hända att intresset för sådana fiskar fortsätter och då är det väl konduktivitetsmätare som gäller. Ja det är intressant, man kan ju öka salthalten, eller saliniteten, utan att påverka vattnets andra parametrar så som pH exempelvis. Att använda salt till labyrintfiskar var nytt för mig, men i mindre mängder kan det nog vara bra i och ed att vissa arter är så känsliga. Det med ledningstal har väl just till stor del att göra med hur äggen utvecklas eller överlever när det kommer till svartvattensfiskar. Fiskarna kan kanske trivas och till och med leka, men äggen klarar sig inte om konduktiviteten är för högt. Så har jag förstått det, men jag kan ju ha fel.

                      Det här med buffring har jag ännu inte haft problem med. Det verkar finnas tre system att använda sig av, karbonater, koldioxid och humusämnen. I ett akvarium har jag i princip ingen hårdhet alls och buffrar med torv. Något vanligt sällskapsakvarium har jag märkligt nog inte, varför vet jag inte riktigt. Men nu står ett till akvarium här till de kommande nothosarna.

                      Fotosyntes och så kraftiga svängningar verkar inte bra! Jag har flytväxter och ett par långsamväxande växter i akvariet med surt vatten. Det vill jag gärna undvika att uppleva!

                      Ja, det var en bra fråga faktiskt, syftet med det. Så som jag har märkt så färgar fiska ut fint och verkar trivas bra, jag tycker mig kunna se det på beteende och hur fenorna är och så vidare, ju bättre vattenparametrar man har. Visst, det säger sig självt, men det finns ju olika parametrar. Efter att ha läst det här är nog inte konduktivitetsmätare aktuellt i dagsläget, kanske däremot att investera i en pH-mätare eftersom jag inte har tillgång till någon elektronisk just nu. Det verkar vara ett värde som är av vikt för många fiskar också, till exempel äggläggande tandkarpar där konduktiviteten kan vara normal till rätt så hög. Nothosar verkar gå att odla även i högre pH.
                      Senast redigerad av JK.; 06 December 2010, 15:52.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #26
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Har du funderat på vad det är fisken mår dåligt av? Oftast är det inte pHt i sig utan att andra ämnen (t ex aluminium och olika kväveföreningar) lever rövare vid ändrat pH. Ammoniak skulle man kunna fixa genom att vädra ut den t ex.
                        Sant, det behöver inte vara pH-ändringen i sig som ställer till det, det händer grejer med många ämnen när pH ändras. Samtidigt, enbart pH-ändringar kan göra att rom inte utvecklas om jag begriper t ex Römer rätt. Som hobbyakvarist har iaf jag inte några större möjligheter att mäta vad som händer vid pH-svängningar, så jag håller det enkelt och säger bara att det sällan är bra. Misstänker dock att pH-svängningar i sig inte är bra heller, ffa inte i den hastighet de kan inträffa i ett akvarium - kraftiga pH-svängningar torde vara sällsynt i naturen (men visst, några exempel med helt igenväxta dammar har jag sett).

                        Hilsen,

                        /P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #27
                          JK,
                          jag tror det finns fler än tre buffertsystem. Karbonater och koldioxid lägger jag i ett enda buffertsystem, kolsyra- eller karbonatsystemet. Rular vid hård vatten. Humusämnen och fosfater funkar i mjukt vatten. En del produkter för att stabilisera lågt pH ska dock vara fosfatfria, så det bör finnas fler än tre buffertsystem.

                          Hilsen,

                          /P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • April 2002
                            • 2294

                            #28
                            Jag har då aldrig haft stora problem med pH svängninger. Och eftersom jag har en del icke inredda kar så kan det hända att pH kan dippa ner mycket lågt på en vecka eller två t.om ner mot pH 4. Och från att varit försiktig med att höja detta gör jag det idag snabbt med ett stort vattenbyte 80-90 % och jag har aldrig sett någon negativ effekt av detta tvärtom piggare fiskar som vid de flest vattenbyten.
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #29
                              Nu är det svensk limnologi jag läst och i svenska sjöar är pH-svängningar över dygnet vanliga och stora. gissningsvis har Kaj inte en massa andra ämnen som kan "leva rövare" i sina sterila akvarier, men ändå är det som Patrik skriver det man självklart ska gå efter.

                              En annan grej: pH sänkning med CO2 är mycket värre än annan syra då det påverkar syrebalansen i blodet. Det är inte helt förstått men CO2 ger missbildade yngel mm åtminstone på marina arter (dvs. den försurning pga CO2 vi ser av haven är potentiellt sett inte speciellt lyckad).

                              Fortplantning är generellt sett påverkat av pH då enzym påverkas av pH. Fiskar "bör" inte kunna leka under pH 4,5-5 någonting eftersom en viss sort enzym helt enkelt inte funkar då men de som gör det lär ha någon anpassning för att göra det (säger sig självt...).
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • kaj.p
                                Användare
                                • April 2002
                                • 2294

                                #30
                                Vet ej om ni kan se denna länk utan att vara reggade, men här är en av få dokumenterade lekar av Heckel diskus enligt uppgift ligger pH på 3,5.

                                Diskussällskapet
                                www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...