Hur man spar pengar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Mycket givande tråd =)

bs, har du saltvatten i dina burkar eller är du en av de få som lyckas få en skummare i sötvatten? Jag är nog villig att hålla med om att man får lägga upp lite mer pengar när det gäller saltvatten då saltet sliter ordentligt mycket mer än sötvatten.

Om man sedan använder en aquaclear eller en tunze för att pumpa runt vatten i ett kar spelar väl ingen som helst roll så länge det fungerar och cirkulerar rätt mängd vatten. Själv har jag några aquaclear och några eheim pumphuvuden och tycker inte att det är så värst stor skillnad. Eheim kostar lite mer än det dubbla om man jämför antal liter per timma och eheim är något tystare, men har man som jag ett antal burkar i källaren så spelar inte det lilla oljudet någon roll. Varken för mig eller fiskarna.

Vad blå filtermatta skulle ha för nackdel jämfört med något annat har jag lite svårt att lista ut. Så länge man har rätt filtervolym/filteryta borde väl materialet i sig inte skapa en miljö där fiskarna kan kallas vanvårdade.

mvh

Tony Lejvell
    Tony Englund

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

""Förstår mig inte på", "låg nivå på debatten"m.m.
      Jag förstår inte hur jag kan provocera någon. Det är nämligen så att
      man får det man betalar för. Rik eller fattig,vadå ?
      Lägger jag 250000 på en bil är jag normal lägger jag 100000 på akvarium är jag idiot,provocerande m.m."

Folk blir inte provocerade av att du har dessa grejer. Folk blir provocerade av att det verkar som om du tycker att de borde lägga av med akvarium för att de inte har råd med samma grejer som du.

"Att bygga egna elprylar 220V är förbjudet utan utbildning"

Vettig kommentar men många har föreslagit att man ska köpa godkända grejer som inte är specialtillverkade för akvarium. Kanske inte lika snyggt, men precis lika lagligt och funktionellt.

"Att använda "blå filtermatta" med "Powerhead" och dag efter dag sila vattnet genom gammal skit är på gränsen till djurplågeri"

Tramskommentar. Vill du bli tagen på allvar så ska du låta bli sådant. Sedan finns det förstås andra och överlägsna sätt att rena vattnet men det betyder inte att ett filtermattefilter är djurplågeri.

"Att hålla ciklider vid 10c är så dumt att man knappt orkar bry sig ,för att inte tala om "totalsnålmodellen" vira slang runt värmeradiatorerna"

Jag vet inte om någon har skrivit att man ska hålla ciklider i tio. Jag hittar det inte hursomhelst. Däremot är värmare onödigt och till och med dumt att ha till många ciklider. I många av mina har jag ingen värmare och temperaturen ligger på 23. Under sommaren stiger den till 29. Då leker fisken. Att ha en period då fiskarna inte leker är bara bra. Man kan till och med argumentera att det är djurplågeri att ständigt hålla dem i hög temp. Man ska anpassa efter fisken helt enkelt. Och varför skulle det vara dumt att vira slangen runt något och ta hand om spillenergi? Så länge inte huset uppvärms med el så är det ju rätt smart? Eller?

"Förstår inte att man inte har råd med en värmare när t.ex.en Discus kan kosta 500-1000kr"

Håller med men tror inte att det existerar någon som köper diskus för tusentals kronor men avstår från värmare pga. priset. Trams igen alltså.

"Har man inte råd att ge sina fiskar en sund miljö bör man sluta med akvaristik."

Alla som har haft akvarium ett tag vet att i princip alla människor har råd med det så länge man avstår från vissa fiskar. Det är inte så dyrt. Det finns billigare lösningar. Varför blir du så provocerad av det?

"Att medlemmar i NCS tycker att varumäken som Aqua Medic,Sander,Tunze
      m.m är onödigt "skt" är för mig en gåta."

Jaha. Är det så svårt att aceptera att vissa människor köper billigare saker för att de inte har råd just nu? Jag tänker inte uttala mig om ifall att dessa märken är värda de extra pengarna. Enligt min erfarenhet så håller ett billigt innefilter i minst tio år. Eheim som är det dyraste jag köpt verkar inte kunna gå sönder. Ändå så har jag inte blivit besviken på de billigare märkena. Vissa köptes för min veckopeng när jag var femton. När jag var tjugofem och behövde nytt så var min ekonomiska situation helt annorlunda. Hur kan det provocera dig så mycket?

"Ringde Danmarks Akvarium och så mycket kan jag säga att "Aquaclear Powerhead" och "blå filtermatta används inte! Däremot vissa andra varumärken (som förkastas av "Nordens största ciklidförening)vad duktiga vi är och vad mycket vi kan!!"

1. Ringde Danmarks Akvarium... men men men. Anser du verkligen att de som inte har råd med samma kvalitet som Danmarks Akvarium ska ge f-n i akvarium?

2. Nordens största bla bla... NCS har inte uttalat ett enda ord i den här frågan. Det är endast privatpersoner som skriver på NCS forum som har uttalat sig. Jag antar att du menar "proffsen på Danmarks Akvarium begriper det här men inte NCS". Hobbyakvarister kommer nog aldrig kunna hamna på smma nivå som de offentliga akvarierna. Innebär det att vi ska lägga ner akvariehobbyn?

OCh så avslutningsvis ett spartips från mig. Anpassa fiskart och framförallt fisktätheten efter plånboken.

Mvh.

Ola
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

bs skrev:

citat:Har man inte råd att ge sina fiskar en sund miljö bör man sluta med akvaristik.(Har jag inte råd att ta flygcert.skall jag givetvis inte framföra flygplan.)
        Vad är din definition på "sund miljö" inom akvaristik?
        Kommentaren om flygcert är rent urbota löjlig. Om du ska springa runt här och skrävla om ditten och datten så finns det nog andra forum för det.

citat:Lägger jag 250000 på en bil är jag normal lägger jag 100000 på akvarium är jag idiot,provocerande m.m.
        Jag tror inte detta är det som folk irriterar sig på utan det är nog helt enkelt din attityd och kritik emot övriga akvarister som försöker få samma nöje som andra med sin hobby trots att de inte har lika mycket pengar att lägga ned på sin hobby. En parentes: Du får ju inte ens en medelsvenssons bil för 250000kr nuförtiden..så varför snåla när det finns bilar för millen? Nej var realistisk nu bs.

Jag tycker du ska behålla din egna uppfattning om hur akvaristik skall skötas, men däremot kunde man ju önska att du var lite mer ödmjuk i din relation till andras uppfattning om hur man vill arbeta med akvaristiken.
        Bara för att du har dyra grejer så innebär det inte uteslutande att du odlar bättre eller snyggare Discus.

Låt alla njuta av sin hobby...rik eller fattig (ekonomisk)!

(Slutkommenterat från min sida)

Stefan, Skövde

375L Malawi
        2st 105L
        Ungdjur/Yngel
        1st 16L Yngel

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

citat:
          Jag förstår inte hur jag kan provocera någon.
          Kan ju tänkas vara för att du häver ur dig nonsens som:

citat:Att bygga egna elprylar 220V är förbjudet utan utbildning. Att använda "blå filtermatta" med "Powerhead" och dag efter dag sila vattnet genom gammal skit är på gränsen till djurplågeri.
          Fast jag tror att du är helt medveten om det. Du säger saker som...

citat: Att hålla ciklider vid 10c är så dumt att man knappt orkar bry sig ,för att inte tala om "totalsnålmodellen" vira slang runt värmeradiatorerna.
          ...fast du rimligtvis bör vara medveten om att ingen har föreslagit att hålla ciklider vid 10C, och att det var du själv som förslog att värma akvarium genom att vira slang runt radiator.

Sen har vi dina obegripliga påhopp på allt och alla.

Så - jag tror du är ett troll, dvs en person som medvetet säger dumma saker bara för att generera svar.

Jag menar, du tillochmed kallar dig bs ( = bullshit).

Visst, trolling har ett visst underhållningsvärde, men en duktig narr vet när det är dags att gå vidare.

Kommentar

• imported_n/a
            Användare
            • October 2002
            • 405

Mike Noren! Det var Du som talade om ex 10c till Tilapia.
            Att vira slang runt elementen föreslogs av sign. Phlyg.
            Att dag efter dag sila vattnet genom en "blå filtermatta" full med skit kan ALDRIG vara bra oavsett hur många odlare som använder metoden.
            Mekaniska filter skall rengöras ofta minst 1ggr/dygn. Vattnet till droppfilter, bioreaktorer eller vad man nu använder till biologisk filtrering skall vara mekaniskt filtrerat. Att kombinera mekanisk- och biologisk filtrering som ex i en "blå filtermatta" är och kommer alltid att vara idiotiskt.
            Läs SFS så ser Du vilka lagar som gäller elinstallationer
            Ha det.

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Jag tror att du är en stor bluff bs som bara skriver för att jävlas eftersom jag har svårt att tänka mig att någon kan ha de åsikterna som du har.
              Du har inte skrivit något i din medlemsprofil som visar vem du är, Vore intressant att veta det som man kan avgöra vilken erfarenhet du skriver utifrån.
              För min del avslutar jag denna diskussison eftersom det knappast rör sig om en diskussion utan mest om någon som leker.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

Kommentar

• imported_n/a
                Användare
                • August 2002
                • 330

Det bara slog mig,bottenfilter påstås vara en tidsinställd "bomb",men blir det inte samma(likadan) princip att filtrera en filter matte kub via ett pumphuvud med borrat rör? eller tänker jag fel nu? man tar upp o rengör "kuben" iofs kanske oftare,men man kan väl luckra suga bottenfilter lika ofta? eller? lite offtopic men...?

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

"Det bara slog mig,bottenfilter påstås vara en tidsinställd "bomb",men blir det inte samma(likadan) princip att filtrera en filter matte kub via ett pumphuvud med borrat rör?"
                  Principen som sådan är ju samma för de flesta slags biologiska filtersystem, dvs man får vatten att cirkulera genom filtermaterialet och sedan bryter bakterierna ner "skiten". Skillnaden mellan grus och filtermatta som filtermaterial är bara att den senare är så oerhört mycket effektivare. Själv gör jag aldrig rent kuben (som du kallar det) pga av att filtermaterialet (filtermattan) är så effektivt.
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • October 2002
                    • 405

Tack "Hutti" Du är inne på samma tankegångar som jag själv.
                    Men att ifrågasätta Kjell Fohrmans och andra självutnämda experter är lovsfarligt Du är inne på mycket minerad mark.
                    Ha det.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

"att ifrågasätta Kjell Fohrmans och andra självutnämda experter är lovsfarligt"
                      Har aldrig utnämnt mig själv till expert - min (och din) kunskap överlåter jag åt andra att bedömma.
                      Märkligt att du insinuerar att det skulle vara livsfarligt att framföra sin åsikt här på ciklid.se - du vågar ju inte ens tala om vem du är. Jag tror fortfarande att du är en bluff som bara skriver för att jävlas.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

Kommentar

• mikro
                        Användare
                        • November 2002
                        • 666

Börjar det kanske bli dags att låsa diskussionen då den gått rätt långt ifrån ursprungssyftet nu? Det känns som att det som pågår nu inte tillför så mycket mer än mer aggressioner : (

/Mikael
                        /Mikael

Kommentar

• imported_n/a
                          Användare
                          • October 2002
                          • 405

Kjell, det står lika mycket på min profil som hos dom flesta.
                          Om man inte håller med om att hålla fiskar vid 10-20C, linda slangar runt värmeradiatorerna eller bygga egna lysramper med prylar från soptippen så "djävlas man" tydligen.
                          Att sila vattnet genom skitig filtermatta eller bottengrus och låta bakterier bryta ner "synlig" skit anser jag vara förkastligt. Vattnet skall först renas mekaniskt därefter bryter man ner kväveföreningar i ett biologiskt filter. Jag vet att denna åsikt går stick i stäv med Din men att gå till personanggrepp är ett lågvattenmärke.
                          Man kan knappast påstå att det är högt i tak på denna disskutions site.
                          Ha det.
                          (Även om Du tror att jag är en bluff Kjell så står jag för mina åsikter och respekterar Dina och tror inte att Du är en bluff).

Kommentar

• antonlan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 57

Hej!
                            Bs (om du finns på riktigt) det är riktigt skrämmande att läsa vad du skriver, inte alls för att du vill att man ska köpa kvalitetsprylar om man har råd utan för din inställning till andra människor och deras åsikter. Du anser dig själv och dina egna ställningstaganden vara mycket mer värda än de andra, som svarat på dina inlägg, och deras åsikter. Det märks exempelvis tydligt här.

"Att dag efter dag sila vattnet genom en "blå filtermatta" full med skit kan ALDRIG vara bra oavsett hur många odlare som använder metoden."

Du menar alltså att vad än alla odlare i Sverige har kommit fram till i pumpväg så vet du bättre än dem. Din ödmjukhet och intällning till dig själv och andra kan helt klart förbättras!!

Hälsningar Anton

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • October 2002
                              • 405

Jag tycker det är jag som blir "trackad" för mina åsikter.
                              Vad odlare använder för pump spelar väl mindre roll men att använda "blå filtermatta" utan rengörining beror inte på att det är bra(myt)utan på snålhet och lathet.
                              Ha det.

Kommentar

• imported_n/a
                                Användare
                                • August 2002
                                • 330

tycker att man måste respektera bs åsikter,han agerar mot sin övertygelse,lite mer lättsamhet önskas; tyck som du vill men respektera andras övertygelse,han tycker tufft,men så är det...alla tycker inte som du/ni...acceptera detta så tror jag ....i längden att våran hobby utvecklas

Kommentar

Arbetssätt...