Flytt an 240L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbster
    Användare
    • November 2010
    • 40

    Flytt an 240L akvarium

    Jag har lite tankar på att flytta mitt 240L kar som nu står som rumsavdelare i vardagsrummet ochställa det i hallen istället eftersom kan har BTN bakgrund i karet blir det injte lika snyggt att se det "från andra hållet".
    Akvariet har varit igång exakt tre månader igår och det går 5st blåciklider i det tillsammans med 4st palettciklider och 8st forelltetror.

    Är det smartare att vänta tills akvariet gått in sig ett tag till innan man flyttar det eller spelar det ingen roll?

    Vilket är det bästa tillvägagångssätten att göra detta på?

    Jag har inget annat akvarium el. balja att ha fiskarna i under flytten eller så så finns det någon annan lösning? Har någon en balja man kan låna?

    Jag har planer på att inköpa ett 170liters akvarium8har ett begagnat på G) att bygga som riktig rumsavdelare av såsmåningom.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    Kan du lämna llite vatten i botten och skjuta bord med akvarium mellan de olika platserna med lite hjälp av någon. Jag gjorde så med ett 430 liters
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Håller med DRE.

      Om du har aluställning eller annan osabilare ställning som inte är lämplig att knuffa på med belastning så brukar det funka om man lämnar lite vatten kvar så gruset/sanden är blöt. Väger lite mer men det är ju inget jätteakvarium så det borde du och en polare kunna lyfta. Spara vatten så det blir som ett större vattenbyte. Spara ca 30%. Vattnet i sig spelar inte så stor roll det är viktigare med bottenmaterialet samt filter men om du har kloramin i vattnet tycker inte fiskarna eller nyttobakterierna om ett 100% vattenbyte.

      Kör filtret i en hink med vatten om du ska hålla på en stund så att så mycket av bakterierna klarar sig.

      Lycka till!
      Senast redigerad av Erik Österlund; 03 December 2010, 09:37.

      Kommentar

      • doohan
        Användare
        • August 2004
        • 1607

        #4
        Bra

        förslag ovan. Har flera gånger flyttat akvarium med lite vatten i och all sand. Sedan brukar jag spara så mycket vatten jag kan i hinkar som jag tömmer tillbaka när akvariet är på plats. Obs att det då handlar om en kortare tidsperiod, alltså så gör jag det direkt och inte dagen efter!

        Kommentar

        • Kimmy-
          Användare
          • June 2010
          • 458

          #5
          ska du om jag fattad det rätt installera en btn så måste du ändå tömma akvariet till 100% när du ska fästa den sen ska silikonet härda ngn dag så ett tips är att ordna plats någon annan stans och flytta karet i samband med installation av btn! har du vägarna förbi Tingsryd så kan du låna ett 220L av mig under tiden men bara om du kör dina 50mil tillbaka och lämnar det
          Mvh / Jimmy

          Lokal

          Kommentar

          Arbetssätt...