Planerar nytt mellanstort Malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ducce
    Användare
    • November 2009
    • 360

    Planerar nytt mellanstort Malawikar

    Planerar ett nytt kar som skall in i ett rum som håller på att renoveras. karet blit på ca. 1200l, ca2000*900*700. och nu har jag två frågor.

    Är det någon som har erfarenhet av att plcera ett kar med gaveln mot väggen så man får långsidorna ut i rummet, isåfall öka bredden till 1000 och göra ett rev i mitten som sträcker sig ut i rummet, eller kan det bli störigt att man kan se genom akvariet.

    Filter, någon som har bra tipps, funderar på att bygga 2 rör på 10l vardera och fylla den ena med filtermatta i kuber och den andra med biobollar, eller skall man vara lat och sätta in en sådanhär http://www.aquainterior.se/produkter...rent=34&id=901.
    Vad har ni som har akvarie i denna storleken.
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • May 2006
    • 1816

    #2
    Tjena
    Till mitt 1500 liters har jag 2 st Fluval FX 5 samt 2 st cirkulationspumpar om vardera 6000l/h, fungerar fint för mig.

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • January 2010
      • 639

      #3
      Låter grymt bra med insyn på bägge långsidor, stort djup o rev i mitten. Bygg revet nästan ända upp till ytan och ha ett droppfilter i mitten som dumpar vatten över revet! Filtermatta blir ju inget problem att dölja på kortsidan med det kardjupet.

      Kommentar

      • Ducce
        Användare
        • November 2009
        • 360

        #4
        Ursprungligen postat av nicson
        Låter grymt bra med insyn på bägge långsidor, stort djup o rev i mitten. Bygg revet nästan ända upp till ytan och ha ett droppfilter i mitten som dumpar vatten över revet! Filtermatta blir ju inget problem att dölja på kortsidan med det kardjupet.
        Filtreringen skall vara enkel och underhållsfri, kommer att ha förfilter bakom en modul, huvudsakliga filterdelen skall placeras under akvariet, inget ovanå, belysningen kommer att vara pendelarmaturer, LED eller MH, inte bestämt än.

        Kommentar

        • Ducce
          Användare
          • November 2009
          • 360

          #5
          Funderar på att bygga ett Beadfilter istället, ett stort rör fyllt med Beads till Powerbeadfilter och en ordentlig pump att driva det ex. Deltec HLP 4040, tänker att detta kan vara enklare än ett sandfilter efterssom man kör det "omvänt" då bead:sen flyter. Tanken är att man inte skall behöva rengöra det mycket om man har förfilter i en BTN modul, har endast hittat stora beadfiler färdiga.

          Kommentar

          Arbetssätt...