Sulavesi räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Sulavesi räkor?

    För nåt år sen så kom det nya räkor från sulavesi. Dessa var mycket dyra och färggranna. hur har det gått med dessa?, överlever de och går de att odla ?. har som sagt lite dålig koll över utvecklingen vad gäller dessa räkor.
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • August 2002
    • 8616

    #2
    Du menar den här till exempel? Ja, det vore intressant att få läsa om hur folk har lyckats med dem.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Broddan
      Användare
      • February 2008
      • 59

      #3
      Dessa finns och överlever samt förökar sig.

      Dom är transportkänsliga och en del dör i transporten. Speciellt de som fraktas från Indonesien. Ofta ganska svaga och vuxna räkor som når svenska grossister. Jag rekommenderar starkt att hitta privata odlare här hemma i Sverige. Då kan man ta yngre räkor (tror de lättare anpassar sig till ny miljö) samt att transporten blir kortare.
      Jag har två sorter och den som jag köpte privat (kardinalräka) var inte alls speciellt känslig utan började nästan direkt föröka sig. Caridina spinata köpte jag från grossist och många dog under transporten, tror dock att om jag får i gång dessa att föröka sig kommer de vara tåliga som kardinalerna.

      Nedan är några filmsnuttar från mina burkar, tryck gärna på HD-knappen

      Caridina dennerli "kardinalräka" (2-2,5 cm)

      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.



      Caridina spinata "gulbandad kardinalräka" (Denna blir lite större än kardinalräka)

      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
      Senast redigerad av Broddan; 30 November 2010, 11:50.
      Hälsningar

      D

      Kommentar

      • Broddan
        Användare
        • February 2008
        • 59

        #4
        Fick ett ryck och filmade en snutt vid matning ikväll...

        Tryck på HD-knappen
        Hälsningar

        D

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Kardinalräkan (som Mikaels bild visar) har jag odlat. Blir fortfarande en del yngel, men inga stora mängder. Goldflake plus några till odlas redan i hyfsad utsträckning. Man verkar däremot inte ha lyckats särdeles med C. spongicola samt C. wolterecki. Det blir rom men inga överlevande yngel. Vill någon prova så finns lite info på redbee, skrev en artbeskrivning av Kardinalräkan där. Sjöarna där dessa räkor kommer ifrån är rätt udda, tror det krävs rätt bra tänk plus bra disciplin för att lyckas med de svåra arterna. Helt enig med broddan i det med transporter. Verkligt svårt och misslyckas ofta.

          Hilsen,

          /P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • November 2005
            • 1294

            #6
            Läste nyss lite i Back to Nature guide om Nanoakvarium. Där stod det vid de flesta artbeskrivningarna av sulavsiräkor att de var mycket skygga. Vad innebär detta ? att man inte ser dem eller ?.
            Vidare så fanns det bilder på både snygga snäckor och krabbor från sulavsi. Man kan ju inte då låta bli att fundera över hur fiskana från detta område ser ut ?, kanske det snart dyker upp riktiga kioskvältare...

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Jepp, sulawesiräkor är generellt skyggare än andra räkor. De behöver gömställen att dra sig tillbaks till. Med 5-6 st i en rätt kal 10-litersburk kan det faktiskt vara svårt att se dem. Ynglen sitter gärna i skrevor/små håligheter där de är mycket svåra att få syn på. Sulawesi-räkorna har också koll på dig som skötare i större utsträckning än andra räkor. Smyger man fram till karet så kan de mycket väl vara ute på "fri botten", men så fort de ser att du är där så tar de skydd.

              En del snäckor finns redan ute på marknaden, likaså en del krabbor. Växter från Sulawesi verkar vara svåra och växa långsamt, av det jag hört har nästan ingen lyckats med dem. Har skymtat en del fisk på en del bilder, ffa regnbågar. Svårt att se hur de egentligen ser ut, men det är generellt trevliga fiskar.

              Hilsen,

              /P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...