Hur man spar pengar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubble

OK...
    Spara pengar är kul! Har själv ganska dåligt av dem, men ibland har man turen att hitta "tillfälliga" butiker där man kan shoppa loss för väldigt lite stålar!
    Ett rykte förde mig till en handlare precis vid Solvalla stallarna och där hittade jag en massa nya prylar... En Eheim 2252 Två olika sorters filtermassa till min E 2028, två E diffusorer, tre Powerhead 1000l. pumpar, fyra Sera Doppvärmare (bara 75w men ändå!?), sugproppar och diverse tillbehör för bara 870 spänn!
    Jag kan rekomendera detta stället till alla som vill ha lite billiga prylar!!!

// Blubb Blubb

Kommentar

• segerfredrik

bra tråd kim.
      om nu dendärade bs skulle lägga av med akvarier så kanske man kan köpa hans grejer billgt...
      vad kostar en pump till ett 200 l?
      bör man har en inner eller ytterpump.
      vilket är billigast?
      var kan man köpa billiga pumpar?
      hejs

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

"Vill ni sänka PH så finns det tydligen fosforsyra hos färghandeln för 38:-L som fungerar utmärkt!"
        Visst men det är mycket lätt att överdosera och dessutom har fosforsyra en dålig buffringsförmåga samtidigt som det ger upphov till algproblem.
        Eftersom jag inte låter snålheten bedra visheten använder jag eksubstrat.
        Ciklidhälsningar
        Kjell Fohrman som testat fosfor- kontra eksyra i mer än 100 akvarier under ett par år.

Kommentar

• Phlyg
          Användare
          • September 2002
          • 41

Tjena..

Skulle bara vilja inflika att, som nämnts ovan, det går bra utan värmare större delen av året om man bor i lägenhet. Men under de kallare månaderna när innetemperaturen sjunker till ca 17 grader, bor inom Stockholms allmännytta, kan de ju vara bra att ha lite värme till akvariet.
          Då går det alldeles utmärkt att pumpa vatten genom slangen man använder till häverten och linda den runt elementet ett par varv. Givetvis måste detta göras med måtta (antalet varv) så att man inte får för stor temperaturhöjning. När man hat hittat ett lagom antal var funkar detta utmärkt även om det blir varmare inomhus eftersom att vattentemperaturen i elementet sjunker då (centraltermostat).
          Jag kan nämna att mitt akvarim på 800L är utrustat med 2 st värmare men när de går för fullt för att värma både akvariet och typ hela lägenheten kostar detta Flis. Märktes tydligt på elräkningen, därför är dessa avslagna.

Mvh Erik

För övrigt vill jag ge en känga till bs (BullShit ?). Jag har under alla mina år med akvarium bara köpt en enda akvariepryl ny detta var en AquaClear 4000 pump… denna är jag nöjd med. Och det går alldeles utmärkt att bygga grejor av allt man kan hitta på skroten, I vissa fall funkar dessa bättre då de är anpassade för ändamålet.

Mvh ERik
          http://www.umea.akvarieforening.se

Kommentar

• imported_n/a
            Användare
            • October 2002
            • 405

"Att spara pengar",lurad av zoofackhandeln m.m.
            Jaaa vad skall man säga jag använder Tunze,Aqua Medic,Sander till pumpar bioreaktorer,proteinskummaree,ozoniatorer m.m.
            Jag köper kvalitetsprylar ovasett vad det gäller alla Ni som snålar och gnäller bygger ni egna bilar på skroten därför att bilhandlarna luras eller letar ni upp lunchen på avfallsanläggningen (också billigt)?
            Det är märkligt att akvaristik måste vara en snålhobby.
            Jag fotar lite också inte fan letar jag kameror på soptippen.
            Att medlemmar i NCS har denna mycket märkliga snålinställning måste betecnas som anmärkningsvärd.
            Kjell jag har äve BTN-bakgrunder i mina kar. Har desssa också blivit för dåliga/dyra vad rekommenderar Du för bakgrunder numera?
            Ha det.

Kommentar

• Karon
              Användare
              • April 2002
              • 880

Är det någon som egentligen tar en sådan som BS riktigt på allvar ?
              På mig ger hans attityd mer intryck av att var provokationer och mindre av att vara seriösa inlägg, men, men, det är välan upp till var och en....

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

En sak, bland oändligt många, som är bra med denna hobby är väl att alla kategorier av människor och klasser kan hålla akvarium efter sin egna plånbok.

Jag är varken snål eller speciellt avundsjuk på någon som har en nyare och kanske bättre pryl än jag.

SKÖÖÖÖÖNT att man kan vara "fattig" eller "medelsvensson" och ändå kunna sköta om sina fiskar på lika gott sätt som dom "rika"!!

(Fiskarna bryr sig inte om prylar!)

Stefan, Skövde

375L Malawi
                2st 105L
                Ungdjur/Yngel
                1st 16L Yngel

Kommentar

• Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

För er som läste ett inlägg från mig i denna tråd nyligen som ni nu tycker har försvunnit så beror det på att jag ansåg att BS provocerade mig till att sänka mig till sin nivå och jag har i efterhand valt att radera mitt inlägg.

Fredrik H.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • October 2002
                    • 405

Nej ta mig för all del inte på allvar, egentligen har jag fiskarna i tvätthon (ingår i hyran), jag har också slangar runt elementen för att slippa de dyra doppvärmarna.
                    Min Nikon F5 byter jag till en instamatic från 1969 och min Volvo mot en Ford Prefekt 1957 allt billigt är bra, men man undrar ju varför Fredrik kör med sådana kamera märke när han fotar lika bra med en lådkamra.
                    Jag tar folk på allvar och sysslar inte med personangrepp.
                    Men att debattera "dyr" akvarieutrustning har jag förstått är minerat område.
                    Jag föreslår att NCS går ut med en gemesam bojkott av zoofackhandeln lämplig chef bör ju bli Kjell Fohrman.
                    Ha det!

Kommentar

• Phlyg
                      Användare
                      • September 2002
                      • 41

Hej igen..

Jag förstår inte varför bs hetsar upp sig så? menar vad är det för fel att tillvara ta de resurser som finns? Är det inte meningen att vi skall gå mot ett kretsloppssamhälle? Och för oss inte bara ser till fiskarna i burken som akvariehobbyns grund utan även allting annat runt exempelvis byggandet av egna bakgrunder eller tex att göra ett filter av en powerhead.

Jag har byggt min ramp av 2 gamla lysrörsarmaturer som jag fick när vi rev en lokal. Är inte detta miljövänligt så säg, vi tom sorterade byggskrotet. Jag undrar då även hur en köpt ramp hade passat på mitt 12-kantiga akvarium… men i denna debatt så för bs den linjen att allt som är dyrt är bra, så antar att en köpt dyr ramp passar oavsett form (ursäkta påhoppet men vill poängtera min sak).

Men det är klart att om man vill köpa nytt hela tiden och säga att de grejor man köper är skitbra bara för att de är de dyraste så vet jag en vart vi är på väg.

Personligen tycker jag att de Jägervärmare jag provade för ett tag sedan sög rätt så fett jämfört med vad en noname-värmare gör i förhållande till pris/prestanda. Ta inte illa upp nu alla där ute… jag vet att Jäger ä mycket bra värmare men jag menar att den skitvärmare (noname) jag även provade kan för de kronor de skiljer i pris mellan dem kompletteras med ex tyristorstyrning och på så vis hålla akvarietemperaturen inom en tiondels grad. Detta var något som den bimetallstyrda Jägervärmaren inte kunnat greja än fast den var dyr.

Antar att detta inlägg väcker lite sura miner med tanke på mitt Jägerpåhopp men jag vill med detta belysa att en egenbyggd ”Grunka” än om de må va kretsloppsodlade tomater ifrån en soptipp i mellersta Sverige kan fungera väl så bra som de ”Dyra skitbra grejorna” man köper..

Mvh ERik
                      http://www.umea.akvarieforening.se

Kommentar

• Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

Skulle bara vilja säga att det är väldigt underhållande att följa denna diskussion:

1.Man får väldigt många bra tips på hur att få sin hobby att bli billigare. det tackar man för!

2. Vissa personer i denna diskussion verkar vara i samma klass som de som deltar i diverse dokusåpor (no names).

Min egen poäng är att denna tråd borde styras så att den handlar om det som var meningen att den skulle handla om, att ge tips för oss unga studenter som inte har en fast ekonomi på olika sätt att göra hobbyn billigare. Jag kan hålla med vissa om att köpa kvalitetsgrejer är oftast det billigaste på sikt, men jag och många andra har inte råd med detta, och därför får man gå på de billigare alternativen.

Men en sak som jag uppmärksammat, det här med att bygga lysramper kanske är det billigaste sättet, men en varning!

Man måste kunna sina grejer för att göra det! Man kanske känner någon som är elektriker så kan man ju fråga han/hon om hjälp. Annars så kan man få sig en riktig pärla, och har man otur så kan familjen senare köpa akvarium för din livsförsäkring! så var försiktiga för guds skull!

det var allt för mig,

Mvh Jonas
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 1913

Hmm förstår mig inte på BS..Givetvis ska man ha dom grejerna som är nödvändiga expelvis doppvärmare och så..Men jag hade en Tetra doppvärmare som kosta 259:- fick byta den 2ggr sen köpte jag en jäger för 179:- och den har funkat i 1år nu utan strull...Men det kanske inte var nått bra för nu vart juh hobbyn billigare och det ska den juh inte bli den ska juh vara så dyr som möjligt...Och dina jämförelser är så man tror att du är i trots åldern!!..Tillbaka till ämnet så har jag gjort egna reflektorer,bygger lysramper med kopplings satser,egen fisk mat,Pumpar av powerheads,Måla akvareibakrutan med vanlig färg + att min mammas kille har gjort mass viss med grejer som underlättar vid vattenbytena tömmer och fyller upp ett 600liters akvarium på 15min (50%) tackvare hans grejer!Och för övrigt har jag Powerhead pumpar i alla akvarium och jag tycker dom är hur bra som helst Ytterfilter har jag med i en till men det kostar juh 1500 mer men men...
                          "Det är dumt att betala för mycket"

/HeNke Óò

Kommentar

• Johan1
                            Användare
                            • May 2002
                            • 390

Några tips från mig

Pumpar:
                            Tyskland beställer man via internet. Oftast upp till halva priset inkl frakt på nästan alla kända
                            märken. Finns till och med regler för hur detta går till. Läs på konsumentverkets hemsidor.

pH-mätare och vätskor:
                            Köpa man via fotoaffär eller via postorder.

Syror:
                            Finns på apoteket och i färghandlen.

Ek-Torv Etc.
                            Torv köper man via vanlig trädgårdhandel, den som används till eldning av våra svenska
                            värmekraftverk. Eklöv plockar man själv och kokar upp till 80 grader och använder vattnet
                            som extrakt.

Lampor:
                            Metallhalogen och andra typer av belysning används av vanlig trädgårdshandel till deras
                            växter. Själv har jag några gånger köpt lysrörs ammatur till badrum som hänger i kädjor
                            och använt över akvariet.

Bänkar:
                            Tja jag bygger mina egna bänkar. Blir mycket billigare.

Akvarium
                            Finns flera duktiga vanliga glasmästare som limmar akvarium. Vill man ha ram kan man
                            svetsa det själv i en rostfritt. Oftast finns det någon i akvarieföreningen som är duktig på
                            att bygga akvarium.

Back-To-Nature
                            Finns en regnvattentunna att köpa på lantmännen som ser ut som sten på utsida. Såga
                            isär denna och använd. Kostar ca 400kr.

Filtermaterial.
                            Jag köper storpack av något känt märke kostnaden blir då mycket billigare. 30 liter
                            keramik rör kostar 900 kr. Är man 3 som delar blir det 10 liter var till en ytterpump
                            eller två.

Mat.
                            Vita mygglarver. Gammla märgel hål. Daphnior i fågelrika dammar. Mysis ut med kusten
                            på sensommaren. Eller gör den klassiska räkmixen själv.

Odla själv.
                            Ett bra sätt att kunna byta till sig saker ur zooaffärer som pumpar.

Johan Nilsson
                            https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • October 2002
                              • 405

"Förstår mig inte på", "låg nivå på debatten"m.m.
                              Jag förstår inte hur jag kan provocera någon. Det är nämligen så att
                              man får det man betalar för. Rik eller fattig,vadå ?
                              Lägger jag 250000 på en bil är jag normal lägger jag 100000 på akvarium är jag idiot,provocerande m.m.
                              Att bygga egna elprylar 220V är förbjudet utan utbildning. Att använda "blå filtermatta" med "Powerhead" och dag efter dag sila vattnet genom gammal skit är på gränsen till djurplågeri. Att hålla ciklider vid 10c är så dumt att man knappt orkar bry sig ,för att inte tala om "totalsnålmodellen" vira slang runt värmeradiatorerna.
                              Förstår inte att man inte har råd med en värmare när t.ex.en Discus kan kosta 500-1000kr.
                              Har man inte råd att ge sina fiskar en sund miljö bör man sluta med akvaristik.(Har jag inte råd att ta flygcert.skall jag givetvis inte framföra flygplan.)
                              Att medlemmar i NCS tycker att varumäken som Aqua Medic,Sander,Tunze
                              m.m är onödigt "skt" är för mig en gåta.
                              Ringde Danmarks Akvarium och så mycket kan jag säga att "Aquaclear Powerhead" och "blå filtermatta används inte! Däremot vissa andra varumärken (som förkastas av "Nordens största ciklidförening)vad duktiga vi är och vad mycket vi kan!!
                              Ha det.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

"Ringde Danmarks Akvarium och så mycket kan jag säga att "Aquaclear Powerhead" och "blå filtermatta används inte! Däremot vissa andra varumärken (som förkastas av "Nordens största ciklidförening)"

1/ NCS som organsiation förkastar inte något pumpmärke, helt enkelt för att vi rent praktiskt inte kan genomföra några tester. På webben har självklart alla möjlighet att framföra sina synpunkter, även du själv sedan är det upp till var och en att själv ta ställning.
                                2/ Självklart använder inte Danmarks Akvarium samma filtersystem som en enskild akvarist - inte så konstigt eftersom de har bortåt en miljon liter vatten i sina akvarier, något mer än genomsnittsakvaristen.
                                Blå filtermatta används idag av de flesta större grossister (såväl i Sverige som i utlandet) i sina akvarium så det kan ju inte vara alltför värdelöst.
                                3/ I mina akvarier använder jag förövrigt pumpar av följande fabrikat Aqua Medic, Aquabee, Aqua Clear och Fluval.
                                Tycker dock att det pratas för mycket om pumpfabrikatet eftersom det är filtermaterialet som är det viktiga. Själv använder jag filtermatta samt Dupla minikaskade-biobollar (i ytterfiltren) och är mycket nöjd med dessa eftersom det funkar med oförminskad kapacitet i åratal utan att jag behöver göra ren dom.
                                Ciklidhälsningar
                                Kjell Fohrman

Kommentar

Arbetssätt...