Hur man spar pengar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

citat:
    med hobbyn. Om man valjer fisk med tanke pa temperatur kan man ga utan varmare men om man vill ha diskus eller koraller kommer en enda forlust att kosta mer an dubbelt vad en varmare skulle kosta.
    Diskus kan jag som sagt inte uttala mig om, men koraller, och symbiotiska anemoner, har jag alltså hållit i åratal utan värmare. En natt-temperatur på 22 grader vet jag att den inte dödar, liksom att värmare som hänger sig gör det.

För mig, personligen, är alltså den huvudsakliga anledningen att jag inte använder värmare just säkerheten och det faktum att en hängd värmare leder till stora kostnader.

Men, för all del - jag har alltid mycket starka pumpar och stark belysning som bägge värmer en hel del. Har man inte det, och dessutom har kallt inomhus, är det tänkbart att nåt kan ta skada.

Kommentar

• olof
      Användare
      • April 2002
      • 1823

Hej!

Här är nått ytterliggare tipps till de många goda råd som redan givits.

Lysramp: Kan man köpa begagnat eller hitta i containers. Man kan antingen pilla sönder ramperna och bygga nytt med hjälp av komponenterna eller helt enkelt slänga på ramperna som de är. Jag hade själv länge en 3 rörs ramp som jag hittat i en kontainer och det funkade utmärkt. Konstnad = lysrören.

Värmare är som Mike Noren skriver inte ett nödvändigt tillbehör för de flesta ciklider. 20 grader får väl anses som en väldigt låg innomhustemperatur idag. I vart fall om man bor i lägenhet har man oftast varmare inne. Säg 22 grader, lägg till spillvärme från pumpar och belysning så ligger man innom de rekomenderade temperaturintervallern för de allra flesta arter.

Personer som bs är alldeldes för sällsynta i hobbyn. De är en väldigt liten andel av oss akvarister men hur skulle zoohandlarna överleva om alla var sånna billiga typer som undertecknad. Och hur skulle begagnatmarknaden se ut. Fram för fler förmögna akvarister. Gärna sånna som tröttnar fort.

Mvh

olof

http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Tänk på att el-prylar är livsfarligt i samband med vatten - att leta i containrar och själv pilla ihop armaturer utan kunskap i ämnet är definitivt inget att rekommendera.

Att rent allmänt hålla tropiska fiskar i 20 grader året runt är inte att rekommendera, de få gånger jag råkat ut för vita prick i något av mina akvarier har det berott på att vattnet blivit för kallt pga att värmaren gått sönder.
        Däremot blir det som flera har påpekat oftast betydligt varmare i akvariet än i rummet där akvariet står pga belysningen och pumparna (speciellt i saltvatten eftersom man där ofta har stark belysning och flera pumpar) vilket kan göra att värmare inte behövs.

Hur mycket man sedan väljer att göra själv beror väl sedan till stor del hur mycket man värderar sin fritid. Idag värderar jag fritiden högre än vad jag gjorde när jag var ung och föredrar därför att lägga en hundra-lapp på att köpa en säck med akvariegrus i en akvarieaffär än att stå och ösa från någon strand. Däremot plockar jag hellre naturstenar själv men det av ett helt annat skäl, nämligen pga att dessa är mer "biotopriktiga" än de stenar man kan köpa i affärerna.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

Kommentar

• _ozon_

Tack för alla värdefulla tips!

Äntligen börjar denna tråd bli vad den var tänkt att bli!

Mer tips är alltid välkomna! =)

Mvh
          Kim
          120 L Sällskap/Växt
          150 L Hörn/Malawi

Kommentar

• Marcus
            Användare
            • April 2002
            • 78

Så som jag ser det vill jag ha både fina och många fiskar och detta har jag inte råd med om jag inte fixar och trixar lite själv.

Ikväll bygger jag ihop mitt 1300 liters kar där det skall gå bla 10 viltfångade diskus.

För att ha råd med detta har jag köpt begagnat kar, bett en kompis svetsa ihop en ram, bett en annan kompis hjälpa mig mig att siliconer.
            Ok, det går ett par backar öl, men trevligt har vi tillsammans och bra blir det, dessutom får jag det precis som jag vill ha det.(konstigt att en back öl är värt mer än 500 kr kontant)

Skall du ha ett billigt system som fungerar bra tycker jag att du skall lägga pengar på bra cirkulationspumpar (håller minst 5 år) samt stora filtermaterial. Sedan kan du sätta ihop filtersystemet sjävl och få ett ypperligt filter.

Besök en lokal akvarieförening, där får du en massa tips och kan troligtvis köpa billig fisk av kvalite.

Om ett par dagar har jag lagt in lite bilder på mitt budgetbygge på min amatörmässiga sida om du vill få lite inspiration.

"Övning ger träning"
            "Övning ger träning"

Kommentar

• sillstryparn

citat:Ett Aquaclare powerhead är en billig och stark pump. Att bygga ett filterfack med några glasbitar och filtermatta sedan ett powerhead till det ger ett superfilter för mindre än halva priset av ett kraftpaket. Givetvis inte lika driftsäkert som Eheim men bra.
              Kan påpeka att jag gjort precis samma sak(med ett Aqua clear-huvud) och det är nog den bästa (inner)filterlösningen jag kan tänka mig i förhållande till pris. 300 kronor gav i det här fallet 6 liter filtervolym och 1100 l/h. Att göra ett så kallat filterfack är enligt min mening bättre än att köra ner ett borrat VP-rör i filtermattan, då man med ett filterfack får jämnare genomströmning av vattnet och utnyttjar det befintliga materialet till fullo.

Zooaffärer är för övrigt bland det värsta jag vet och det är bra att så långt det går slippa den, i nästan alla fall, OSERIÖSA VERKSAMHETEN. Så lyssna till mitt ord och gör det själv!

Peppande hälsningar
              Sillstryparn

Kommentar

• imported_n/a
                Användare
                • October 2002
                • 405

Aquaclear den bästa pumpen?,leta belysning i sopcontainers vad håller Ni på med!!
                Turbelle pumpar är dom absolut bästa pumpar man kan ha, otroligt driftsäkra har själv 4st 4002 3st 3000/2 2st 600/2 använder enbart Tunzes bioreaktorer m.m. super kvalitet.
                4002/2002 pumparna har asynkronmotorer vilket gör att dom går att styra (pulsning m.m.)en fotocell sänker automatiskt effekten när ljuset tonas ner och aquamedics moonlight tonar in.En av 4002 pumparna är från 1979 det enda jag har bytt är motorlager 350 SEK (billigt)dock väldigt svårt att hitta på soptippen.
                Jag vill se den Aquaclear pump som går efter 30 års användning. Eftersom allting skall vara så billigt som möjligt blir Tunze/Turbelle billigt i längden p.g.a. den höga kvaliten.
                Jag håller mig för god för personangrepp (Kjell Forman m.fl.) men förbehåller mig rätten att tycka det är löjligt att leta akvarietillbehör på soptippen och tycka att zoofackhandeln sysslar med lurendrejeri.
                Ha det!

Kommentar

• _ozon_

Äntligen bs!

Satsa på kvalitet som håller och blir billigt i längden.. Ett hyfsat tips!
                  Vad kostar dessa turbelle pumpar nya, ungefär?
                  Har du förslag på fler tillverkare som du VET håller så länge?

Ha d!

Mvh
                  Kim
                  120 L Sällskap/Växt
                  150 L Hörn/Malawi

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Det är ofta så att man tjänar i längden på att köpa produkter som har bevisad kvalitet istället för att snåla med några hundralappar.
                    Eheim produkter håller högre kvalitet och lägre ljudnivå än de flesta andra konkurrenter. Eheim håller också ett högre pris...men som sagt...det tjänar du ändå på i längden.

Till bs:
                    citat:Eftersom allting skall vara så billigt som möjligt blir Tunze/Turbelle billigt i längden p.g.a. den höga kvaliten.
                    Jag håller mig för god för personangrepp (Kjell Forman m.fl.) men förbehåller mig rätten att tycka det är löjligt att leta akvarietillbehör på soptippen och tycka att zoofackhandeln sysslar med lurendrejeri.
                    Jag tror att alla försöker finna det bästa prisläget på den kvalitativt bästa produkten. Kollar inte du in priser när du handlar mat för eget bruk eller tar du bara och nyper det du vill ha och betalar därefter? Synd att du inte har den minsta förståelse för att andra letar kostnadseffektiva alternativ.

Jag undrar om någon gjort personangrepp på dig...det är nog kanske du som är överkänslig och inte kan se andras åsikt...som...just andras åsikt.

Leta akvarieprylar på soptippen tycker jag också är egendomligt, men vill folk göra det så ska inte jag vara där med pekpinnen...inte du heller.

Zoofackhandeln är ibland en tveksam verksamhet. Många är duktiga och professionella i sitt arbete, men tyvärr finns även en klick mindre professionella. Jag har tidigare talat om i en annan tråd hur jag själv fått erfara oseriösa handlare.

Stefan, Skövde

375L Malawi
                    2st 105L
                    Ungdjur/Yngel
                    1st 16L Yngel

Kommentar

• olof
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1823

hej!

Lite komentarer till diskussionen:

citat:leta belysning i sopcontainers vad håller Ni på med!!
                      Jag skaffade en bra ramp till ett pris som passade min plånbok.

citat: förbehåller mig rätten att tycka det är löjligt att leta akvarietillbehör på soptippen och tycka att zoofackhandeln sysslar med lurendrejeri.
                      Du får tycka vad du vill. Jag tycker din inställning i denna diskussion är löjlig.
                      Jag har akvarium på mina vilkor och du på dina. Om du inte har några tips på hur man kan spara pengar i hobbyn behöver du inte diskutera i den här tråden heller.

citat: Eheim produkter håller högre kvalitet och lägre ljudnivå än de flesta andra konkurrenter. Eheim håller också ett högre pris...men som sagt...det tjänar du ändå på i längden.
                      Vad som blir billigast i längden är svårt att spå om. Jag kör själv mest med Eheim (mest begagnade) och jag tycker de är väldigt bra. Köpte ett Aquaclear huvud för en tid sedan och jag tyckte den verkade väldigt billig (vilket den oxå var). Den pumpade dock vatten som den skulle och gjorde det någorlunda tyst.

citat: Leta akvarieprylar på soptippen tycker jag också är egendomligt
                      Har man verkligen dåligt med pengar är det inte egendomligt att utnyttja alla möjligheter för att komma billigare undan. Det är dessutom väldigt miljövänligt att återanvända sopor.

citat: Tänk på att el-prylar är livsfarligt i samband med vatten - att leta i containrar och själv pilla ihop armaturer utan kunskap i ämnet är definitivt inget att rekommendera.
                      En varning är absolut på sin plats. Att bygga en egen ramp kräver utan tvekan "nödig kännedom". Om man som jag gjorde bara lade rampen ovan på akvariet är inte riskerna särskiljt stora så länge rampen verkligen befinner sig ovanpå akvariet och inte blir blöt.

Mvh

olof

http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

jag gör mat själv (räkmix), slamsug har jag också tillverkat själv med hjälp av en trädgårdslang som jag satte fast en vanlig flaska som jag kapade botten på.

MVH Martin

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Gemene man/kvinna försöker nog finna de flesta billiga lösningar på sin hobby. Jag har t ex jagat många tips och tricks för att göra min hobby billigare, men inte på bekostnad av speciellt lägre kvalitet för mig eller de fiskar jag håller.

Detta forum är ju helt underbart när det gäller att förmedla tips om hur man kan göra saker själv istället för att köpa dyrt. "Köp och sälj" är också en högst uppskattad del av Ciklid.se där man kan minska sina kostnader radikalt genom att inhandla begagnat.

Stefan, Skövde

375L Malawi
                          2st 105L
                          Ungdjur/Yngel
                          1st 16L Yngel

Kommentar

• uppman

SÅ här är det min lille dam!!!
                            Kvalitet vinner över kvantitet, du Kell av någon bore veta detta!!!
                            Du talar inte om att vi som säljer detta, inte vet vad vi pratar om !!!
                            Jag råkade rammla in på denna debatt och ja la märke till din insställning ang. detta ja trodde att du skulle gynna oss säljare,
                            Fel av mej.
                            Det viktigaste i ett akvarium ÄR att hålla rätt balans i akvareiet, ph ,nitrat osv.
                            Men som sagt zoo handlare vet vad du behöver.
                            Leta gärna i en contener men lita aldrig på vad du får!!!
                            Handlar du hoss en Återförsäljare så har du garanti på det köper!!!
                            Turbell är det bästa på den svenska marknaden just nu ,men det är ingen som fattar detta!!!!
                            Jag håller med om vad det är för fisk, men som sagt kvalitet vinner över kvantitet!!!

Kommentar

• Fredrik H.
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1884

Det är troligt att Turbell är bäst men vad det handlar om är att man givetvis ska syssla med akvarier fast man inte har råd med Turbell. Det går också bra att limma ett eget akvarie och köpa en begagnad pump och bygga en ljusramp av en ermatur man hittat i en container. Att förklara för folk att de inte ska lita på de saker som de hittar i en container är givetvis helt onödigt. Jag tvivlar på att någon skulle ha tänkt sig att man kan göra det. Att säga att ett gammalt powerhead är lika bra som Turbell är lika onödigt för det är det heller ingen som tror. Detta handlar om att hjälpa varandra med lösningar i relation till de pengar man har till sitt förfogande.

Att kjell i egenskap af ordförande i NCS inte också skulle vara inne på den linjen med utan istället hjälpa handlarna att tjäna pengar till varje pris tycker jag vore illa.

Det finns såklart både zoohandlare och zoohandlare men jag har aldrig blivit så lurad vad akavaristik beträffar som just hos vissa zoohandlare, så det är nog ofta säkarare att fråga folk här på forumet än i butiker.

mvh,

Fredrik H.
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

Kommentar

• Lejonmarie
                                Användare
                                • April 2003
                                • 429

Här var det många tips.

Några små tips från mej som bara har haft detta intresse i bara två år.

Prata med vänner och bekanta att du är intresserad: det kan komma fram att de har haft akvarium och har saker krav, vem vet du kanske har sån tur om jag som har fått ett 170 L skänkt med alla tillbehör. Ps. Va lite försiktigt därimot om det är en gammal burk som stått torr.
                                Lycka till.

Vist är det en sport att fixa själv det är ju det som gör det kul.
                                Jag har tex:
                                -letat egna stenar, gratis i naturen!
                                -egen sand går oxå bra.

Fodret tycker jag inte behöver vara så dyrt, jag har köpt stora förpackningar och de räcker jättelänge, men vist det går att fixa själv oxå.

- Skrapor och så behövs inte, använd en svamp eller skurborste som bara används till akvariumet.

- Tömmning av akvariumet: använd en trägårdsslag och en avklippt petfalska, se mer tips om detta i forumet, så du får rätt storlek på falskan. Jag har ett 540 L kar och använder en 1,5 liters flaska billigt va.

Angående rampen så sätt ut en köpes annons, så ska du se att du får napp, håller med om att firren är en bra sida.

Här är några länkar som jag använde när jag var på jakt efter mitt 540 l.

Gratis annons:
                                Basar.nu

Lycka till
                                Lejonmarie

Ciklider Syd-central amerika
                                ;-) LejonMarie
                                540L Vieja synspila
                                500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

Arbetssätt...