Melanochromis eller Pseudotropheus?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

När det gäller artregistret har vi beslutat att vi följer cichlidae.com när det gäller Malawiciklider av den enkla orsaken att de allra flesta akvaristiska organisationerna följer Ad och Ad är moderator för malawi på cichlidae.com. Detta trots att CAF inte verkar gå efter artikeln från 2009 http://research.calacademy.org/redir...ishcatmain.asp

När det gäller resten av firrarna följer vi CAF eller fattar vi egna beslut om vi följer Cichlidae.com eller CAF. I vissa fall bestämmer vi själva som när det gäller viktoriaciklider. Där följer vi den klassiska indelningen och kallar inte alla för Haplochromis då detta inte är lämpligt ur akvaristisk synpunkt. Artregistret ska inte ses som en taxonomisk databas.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 16 December 2010, 16:37.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Jag är ju fortfarande lite förvånad hur snabbt akvaristerna anpassar sig till varje namnbyte oavsett sammanhang och grunder, utom i fallet Maylandia/Metriaklima där Maylandia faktiskt har prioritet. Där är det ju faktiskt inte fråga om tyckande utan ett fel enligt regelverket (ICZN).[/I].
      Auktoritetstro.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Auktoritetstro.
        Tror jag inte - snarare menar jag att det handlar om att man inte vill röra till det alltför mycket för hobbyisterna och då väljer man den "tro" som är den dominerande. Dvs de enda malawiböckerna på svenska har skrivits av Ad Konings och det förekommer ofta artiklar i CB av honom också.

Om det t.ex. vore som så att Ads böcker placerade rödzebran i släktet Metriaclima, Ciklidbladet i släktet Maylandia och affärerna sålde dom som Pseudotropheus så skulle detta inte vara bra för hobbyn.

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Tror jag inte - snarare menar jag att det handlar om att man inte vill röra till det alltför mycket för hobbyisterna och då väljer man den "tro" som är den dominerande. Dvs de enda malawiböckerna på svenska har skrivits av Ad Konings och det förekommer ofta artiklar i CB av honom också.

Om det t.ex. vore som så att Ads böcker placerade rödzebran i släktet Metriaclima, Ciklidbladet i släktet Maylandia och affärerna sålde dom som Pseudotropheus så skulle detta inte vara bra för hobbyn.
          Detta är orsaken till NCS hållning men förklarar det varför nya ej (ännu eller aldrig) accepterade namn får sådan spridning i hobbyn?

Ps. Jag menade generellt och ser helst att vi helt håller Metriaclima/Maylandia/Pseudotropheus utanför och framförallt Ad. Detta problem är bra mycket äldre än Ad och gäller inte bara ciklider.
          Senast redigerad av Ola Svensson; 16 December 2010, 17:18.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Ursprungligen postat av HåE
            Läste för några månader sedan på ett Engelskt forum att Melanochromis cyaneorhabdos har bytt släkte från Melanochromis till Pseudotropheus
            Ojdå, jag som kallar mina för Melanochromis maingano! Då har jag fel på både för och efternamn
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• auratusen
              Användare
              • October 2010
              • 61

tycker att maingano inte har direkt något att göra i pseudotropheus. den passar ju mindre in i pseudotropheus än i melanochromis
              The rift lakes is the shit

Kommentar

• Mikael W
                NCS Medlem

• August 2002
                • 8621

Mikael,
                Direkt svar på din fråga: mest återflytten till Pseudotropheus - risken är att det blir ännu mer fel - om man inte kan motivera varför det skall flyttas till just Pseudotropheus.
                Hej
                Ursäkta att jag tjatar, och risken finns ju att det antingen är meningslöst ur Din synvinkel, eller att jag bara inte fattar eftersom jag är lekman.

(Åter)flytten till Pseudotropheus, menar Du att det var ett aktivt beslut att välja just Pseudotropheus (och detta inte har motiverats tillräckligt)? Eller handlar det om att sas annullera flytten från P till Melanochromis, varvid man hamnar tillbaka i P (utan att aktivt vilja det)?
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Erik Åhlander
                  Användare
                  • September 2006
                  • 796

Ursprungligen postat av specmats
                  det lite märkliga nu är att tekniken för födosök avgör att tex Johanni ska flyttas till Pseudotropheus (som verkar vara en tillfällig samlingsplats för arter som kommer fortsätta till andra släkten), tycker personligen att utseende färg mm är mest logiskt i placering i släkte och inte som i det här exemplet födosöksteknik, otroligt snurrigt..
                  Färg, eller födosök eller tänder eller DNA-sekvens gör inte någon större skillnad. (Åtminstone inte på släktes-nivå.) Det är inte vad det är för slags karaktär, bara om den säger nåt om släktskap. En ursprunglig karaktär, t ex avsaknaden av vingar hos alla icke-fåglar, ger ingen information. Ryggradsdjur utan vingar är ingen giltig grupp om man inte hittar någon annan karaktär som förenar dem - som t ex spenar. Det är bara den förvärvade (apomorfa) egenskapen som har något värde, t ex vingar, eller spenar. Vingarna på fjärilar räknas inte för dom är inte byggda på samma sätt och fjärilar är inte heller besläktade i övrigt. Dom här egenskaperna kan ibland vara svåra att hitta och ofta får man ta till ett antal lite mer tveksamma karaktärer om dom ändå stöder varandra.

(På artnivå kan det bli lite mer komplicerat - jag vet inte säkert om det ännu finns nybeskrivna arter som endast går att känna igen på DNA-sekvens även om möjligheten har diskuterats länge - men kallades förr för sibling species)

Om alla Pseudotropheus - men inga andra mbuna - har ett speciellt födosök, då är ju diagnosen klar.

Ibland är de här användbara karaktärerna för att definiera en grupp uppenbara, men ändå kan det ta tid innan någon upptäcker dem. Det är faktiskt inte särskilt länge sedan som neontetran, kardinaltetran och den gröna neonen (P. simulans) tillhörde tre olika släkten. Att det dröjde innan man upptäckte att alla tre hade väldigt speciella lysande band rött+blått som ingen annan tetra hade kanske berodde på att man mest tittade på spritlagd fisk. Det här med färger gäller ju även Malawi!

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  När det gäller artregistret har vi beslutat att vi följer cichlidae.com när det gäller Malawiciklider.
                  Jag är medveten om detta och syftade inte heller på NCS Artregister utan på akvarister i allmänhet, internationellt.

Ursprungligen postat av Zaphi
                  Ojdå, jag som kallar mina för Melanochromis maingano! Då har jag fel på både för och efternamn
                  Såvitt jag vet är Maingano en plats och inte ett artepitet. Det har aldrig någonsin funnits någon Melanochromis maingano. Möjligen en Melanochromis sp. "Maingano" vilket är något annat.

Ursprungligen postat av Mikael W
                  Hej
                  Ursäkta att jag tjatar, och risken finns ju att det antingen är meningslöst ur Din synvinkel, eller att jag bara inte fattar eftersom jag är lekman.

(Åter)flytten till Pseudotropheus, menar Du att det var ett aktivt beslut att välja just Pseudotropheus (och detta inte har motiverats tillräckligt)? Eller handlar det om att sas annullera flytten från P till Melanochromis, varvid man hamnar tillbaka i P (utan att aktivt vilja det)?
                  Det är jättebra att du tjatar. Det här är komplicerat och det är svårt att vara tydlig.

Man åker inte alls tillbaka i Pseudotropheus med automatik! När dom säger att färgmönstret ser ut på olika sätt och bara en del uppfyller kriteriet för att få vara med i Melanochromis, så förstår jag resonemanget även om jag inte vet om det är vettigt - jag vet för lite om Malawi. Men antingen nöjer man sig med den markeringen och dom blir utan släkte - ungefär som de flesta Centralamerikanska cichlider hette "Cichlasoma" blablabla (observera citat-tecknen) i nästan 20 år (och nån gör väl fortfarande det) efter att Cichlasoma fick en diagnos 1983 och bara några sydamerikanska arter blev kvar i släktet. Eller också tar man reda på vilket släkte de hör till, men då måste det finnas minst en synapomorfi (en egenskaper som är avancerad i förhållande till släktena runt omkring) och som är unik för Pseudotropheus, åtminstone inom mbuna. Det kanske finns någon sådan egenskap men då måste jag ha missat det i texten, eller så glömde de att nämna den. Nej, jag tror att om det fanns en tydligen sådan karaktär så hade man skrikigt ut det tydligt.

Dessutom avslutar Konings-Dudin et al texten med "...but, currently, we still regard both Melanochromis and Pseudotropheus as polyphyletic." Vilket är desamma som att säga att när det gäller indelningen i släkten är man tillbaks på ruta 0. Det tyder på en charmig självinsikt som jag uppskattar. De tror inte ens själva på att uppdelningen har något bestående värde.

Fråga gärna på Mikael!

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

vad är då vitsen att flytta fram å tillbaks om det saknas ett fullständigt/bestämt värde? det bidrar till förvirring och onödigt tidsspill för de flesta, då vore det bättre med mer tålamod och "de" väntade med placering-ungefär som att invänta cykeln på ett nystartat akvarium
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Erik Åhlander
                      Användare
                      • September 2006
                      • 796

Ursprungligen postat av specmats
                      vad är då vitsen att flytta fram å tillbaks om det saknas ett fullständigt/bestämt värde? det bidrar till förvirring och onödigt tidsspill för de flesta, då vore det bättre med mer tålamod och "de" väntade med placering-ungefär som att invänta cykeln på ett nystartat akvarium
                      Tack! Du fick in på några rader vad jag har försökt säga.

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Tack! Du fick in på några rader vad jag har försökt säga.
                        ...och det är så man gör inom vetenskapen men inte inom akvaristiken. Där hoppar man alltid på det senaste.

Varför är det så? Jag tror att det är en blandning mellan en önskan att vara uppdaterad med det senaste (vilket man är när man är intresserad) och en auktoritetstro (vad ska man annars tro på när man inte är insatt?). Skriver någon "auktoritet" att det föreslagits ett namnbyte, då byter den namn.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Uppdaterar även denna tråd med senaste om Melanochromis:
                          Nu är det uppdaterat i artregistret dessutom:
                          Jag tänkte att det kunde vara bra att vi som arbetar med artregistret visar folk på forumet när vi gjort förändring av fakta i artregistret. Exempelvis lagt till bilder eller lagt upp en ny artbeskrivning. Första posten blir bilder på ett gäng arter. Perissodus microlepis http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_ar
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...