Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim E
    Användare
    • February 2010
    • 128

    Alger

    Hjälp

    Jag har fått både grön o brunalger i mitt kar, både på rutorna o botten med stora mattor, är det ljustiden eller lysrören som är fel?? karet är ett 720 liters med 4 st lysrör..

    Algmattan på botten är grönalger och högre upp är det brunalger
    Jocke Eriksson
    SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

    #2
    Ursprungligen postat av Joakim E
    Hjälp

    Jag har fått både grön o brunalger i mitt kar, både på rutorna o botten med stora mattor, är det ljustiden eller lysrören som är fel?? karet är ett 720 liters med 4 st lysrör..

    Algmattan på botten är grönalger och högre upp är det brunalger
    Med ljus följer alger. Om det är friskt gröna alger kanske belysningen kan minskas lite. Både i styrka och tid. Brunalger upptill blir det där ljuset inte tar och når fullt ut.
    Är det däremot en tät matta, som ett täcke som går åt blågrönt på botten kan det handla om blågröna. Tecken på dålig syresättning och föroreningar.
    Vad har du för sand? På finkorning, typ Råda, brukar inte grönalger hinna fästa. Grövre sten, typ engelsk sjösten kan få både brunt och grönt.
    Prova kör med tre rör och 8-10 timmar tänt.
    När jag får för mycket grönt, t.ex på stenar eller btn, brukar jag fylla en nylonstrumpa med grovsalt, knyta till en boll och pressa mot de ytor jag vill få rena. Blir som att bränna bort algerna.

    Kommentar

    • Joakim E
      Användare
      • February 2010
      • 128

      #3
      Tack för ditt inlägg.

      Känns lägligt att riva ut hela skiten o börja om, ska kolla in vad jag kan göra med LED ljus mm..
      Jocke Eriksson
      SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

      Kommentar

      • nicson
        Användare
        • January 2010
        • 639

        #4
        Algerna kommer tillbaka ändå! De enda vatten där alger saknas är svartvatten med obefintlig hårdhet, pH 5 eller lägre o humusämnen, alt nyinredda kar av den typ man ser på mässor. Blågröna är ju grisiga men de övriga tycker jag ökar det naturliga intrycket. Fiskarna gillar alger o vattnet mår bra av det.

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • September 2006
          • 1805

          #5
          Håller med Nicson. Alger är naturligt. Är de gröna friska kan man reglera utan att riva upp allt; med tiden är de där igen. Så ha inte för brått att riva upp.
          Har du växter eller är det ett afrikakar utan växter? Utan växter finns inga konkurrenter till algerna. Då behövs ej så mycket ljus. Men för att få lite balans mellan brunt o grönt i ett kar utan växter, kan det vara bra att testa mycket ljus och kort belysningstid. För att slippa alger i bottengruset använder jag finkornig sand med lite cirkulation över. Då hinner inte algerna med.

          Det med salt och strumpa upptäckte jag av en slump när jag hällde oupplöst grovsalt i ett kar med BTN-moduler på botten. Där saltet lade sig blev det lite kala fläckar. Sedan dess kör jag med strumpa som jag trycker mot underlag där jag tycker det är för mycket alger. Dessutom blir det en återväxt av nya, friskt gröna alger.

          Kommentar

          • Joakim E
            Användare
            • February 2010
            • 128

            #6
            Tack än en gång. Men det känns som att karet blivit allt för lökigt. det e växter i det men dessa har börjat krokna åxå. ska se över pumpen åxå för det verkar vara rena skämtet nu. kör en Fluval FX5 o jag tror det skulle gå fortare att handpumpa den mängden vatten den ger i från sej nu.. Gör om det till ett kar utan växter tror jag, tänker mej att ha massor med mal och sedan påfåglar, vill ha stora as i det karet iaf, då får de andra bada i 250 liter o det räcker gott till dessa krabater som e sajicor, dorsiger o tetror. Sajicorna leker så firrarna mår prima å nu sommar det ett hundratalet yngel o far o mor äger 50% av 720 liter
            Jocke Eriksson
            SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

            Kommentar

            • Norrland
              Användare
              • December 2009
              • 557

              #7
              Du kan kora akvarie vattnet over gullranka vid sidan om eller ovanfor akvariet (vaxt filter). Dessa vaxter ater upp allt fore algerna. Dvs ditt alg problem forsvinner.
              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

              Kommentar

              • Marcus Karlsten
                Användare
                • January 2013
                • 318

                #8
                Ursprungligen postat av Joakim E
                Tack än en gång. Men det känns som att karet blivit allt för lökigt. det e växter i det men dessa har börjat krokna åxå. ska se över pumpen åxå för det verkar vara rena skämtet nu. kör en Fluval FX5 o jag tror det skulle gå fortare att handpumpa den mängden vatten den ger i från sej nu.. Gör om det till ett kar utan växter tror jag, tänker mej att ha massor med mal och sedan påfåglar, vill ha stora as i det karet iaf, då får de andra bada i 250 liter o det räcker gott till dessa krabater som e sajicor, dorsiger o tetror. Sajicorna leker så firrarna mår prima å nu sommar det ett hundratalet yngel o far o mor äger 50% av 720 liter
                Du borde prova någon flytväxt typ pista, de drabbas ju av naturliga skäl inte av algpåväxt och är bra på att konkurera med alger, tar ju också ljuset från dom. Blågröna är besvärliga, men man kan prova att byta foder. Fiskarna du nämner tror jag inte minskar alg tillväxten.
                www.marcuskarlsten.se
                -www.mobelspecialen.se-

                Kommentar

                Arbetssätt...