Artikeltips

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Artikeltips

Här på www.ciklid.se finns en mycket stor samling med utmärkta artiklar om ciklider, troligtvis den största samlingen över huvudtaget.
    Alla artiklar från Ciklidbladet, från starten 1967 fram till för något år sedan finns inlagda.
    Tyvärr tror jag att många missar denna guldgruva. Därför tänkte jag genom denna tråd, återkommande tipsa om några av mina favoritartiklar.

Första tipset är en mycket trevligt skriven artikelserie i två delar av Ulf Ståhlberg om vedermödorna med att skaffa sig ett stort akvarium.

Att köpa ett 1000 l akvarium
    Ett 1000 liters akvarium med Tropheus

Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1338

håller med om att det är en guldgruva. Jag brukar hålla koll på dom troligtvis slumpvist utvalda artiklarna som man får tips om på första sidan. Ibland kommer här riktiga guldkorn.

Hälsningar-Stefan L.

//Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Jag kan villigt erkänna att jag missat denna guldgruva. Jag har dock kollat lite, men inte speciellt mycket. Tack för påminnelsen och tipset!

Stefan, Skövde

375L Malawi
      2st 105L
      Ungdjur/Yngel
      1st 16L Yngel

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Så här dagarna före Ciklidstämman tänkte jag tipsa om två artiklar av Frank Warzel som är en av årets föredragshållare.

Akvaristiska intryck och systematik del 1
        Akvaristiska intryck och systematik del 2

Mvh Michael Persson

Kommentar

• Gäst

Ja jösses vad mycket upptäcker man när man börjar rota efter artiklar. Ska ju inte klaga över att ha tillgång till en guldgruva, men det är lite svårt att hitta bland alla godbitar bara - ser inte skogen för alla träden, som man säger.

Jag kanske är ensam om detta, men jag upplever att det är svårt att hitta diverse mer specifika artiklar ibland. Vid sökning får man ibland upp minst femtio som bara flyktigt vidrör det man söker. Så det kan ta tid att finna just den artikeln som innehåller just det jag är ute efter. Skulle önska att det fanns en mer tydlig kategori-indelning i någon form för att hitta lättare. Både i form av en kategorisk katalogindelning och som kategorirubrik till artiklar funna vid sökning. Behöver ju inte vara så strikt i alla fall då många artiklar är mer allmäna eller korsar flera olika kategorier etc.

Ett tips till skulle ju kunna vara att koppla länkar i artbeskrivningarna till artiklar som är skrivna om arten, eller som tar upp något i allmänhet av intresse som är förknippat på något sätt med arten.

Allt för att sprida vetskapen om den här guldgruvan. Ett arbete som naturligtvis inte måste få en komplett funktion över en natt. Det är ju något som kan få utvecklas med tiden i den takt som är sund för de som får jobba med det.

Smike

Kommentar

• Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

Jag var inne på något liknande i ett inlägg för ett halvår sedan men Smikes förslag om länkar från artbeskrivningarna är ju helt lysande.

mvh,

Fredrik H.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

Kommentar

• mikro
              Användare
              • November 2002
              • 666

Håller med om att alla dessa artiklar är underbara. Lite synd är det att man inte får med några bilder, men jag antar att bara jobbet att lägga in texterna är rätt betydande. Fantastisk service från styrelsen i alla fall! Bra jobb

/Mikael
              /Mikael

Kommentar

• Joakim Draktoft
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 7334

Kan försäkra er om att bara arbetet med att formatera texterna tar sin lilla stund.

Inom kort kommer nummer från 97-99 att finnas tillgängliga. Därefter fortsätter arbetet med att lägga in 00-02.

Bara att sitta och gå ignom artiklarna för webben, har gett en rejäl kick. Mina favoritartiklar från denna tidsperiod är de skrivna av Mikael Karlsson. Missa inte dessa när de finns tillgängliga.

\\Joakim Draktoft

Kommentar

• David Johansson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 581

Beträffande kategoriindelning av artiklar har detta diskuterats på ett styrelsemöte för en tid sedan. Då kom det långt ned på prioriteringslistan, inte för att idén var dålig utan för att det är både svårt och tidskrävande. Många artiklar är säkert lätta att kategorisera men sedan har man dem som går över flera kategorier eller åtminstonde passar in bland flera och de som inte passar någonstans alls.

Men som sagt idén är det inget fel på och är det någon som har ett konkret förslag på kategorier som skulle kunna fungera kan vi ju kanske spinna vidare på detta.

David
                  David

Kommentar

• Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

Det var just detta som var så bra med Smikes förslag. Om man bara lägger till några länkar i artbeskrivningarna så kan man ju ta det lite i taget. Detta innebär ju att man inte behöver kategorisera hela arkivet utan bara länka lite som man tycker verkar vettigt i takt med att man har tid.

Jag kollar runt bland artiklarna hela tiden så jag kan göra det om ni vill.

mvh,

Fredrik H.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

Kommentar

• odilou
                      Användare
                      • April 2002
                      • 308

Varför inte lägga till möjligheten att kunna addera länkar - både till artiklar i arkivet och sidor på helt andra websiter - under typ rubriken "Läs mer:" eller liknande? En liknande funktion finns på zoopet.com där man ju själv kan kommentera artbeskrivningarna.

härliga hälsningar,
                      Rasmus

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

I ett annat ämne här i forumet efterlyses "hemma hos" reportage från garvade akvarister, min favoritartikel på detta tema är mitt nästa artikeltips.
                        Artikeln är skriven av Ciklidbladets fd redaktör Roger Häggström.

Hemma hos mig själv, eller En "garvad akvarist" talar ut! del 1
                        Hemma hos mig själv, eller En "garvad akvarist" talar ut! del 2

Mvh Michael Persson

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Nästa tips är en intruduktion till västafrikanska ciklider, skriven av Björn Ander;

Västafrikanska ciklider

Mvh Michael Persson

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Bland de nyinlagda artiklarna finns mycket läsvärt. Ett exempel är denna artikel av Mikael Karlsson;

Tillbaka till Nyasasjön: Missionärens sista resa

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Jag tänkte återuppta denna tråd igen med lite nya artikeltips från Ciklidbladet. Denna gång vill jag tipsa om en artikel av Tonny Brandt Andersen;
                              Gymnogeophagus sp. "Rosario I"

I kommande nummer av Ciklidbladet (nr 3/2003) finns också med en artikel av Tonny, dessutom har han lovat att skriva fler artiklar i Ciklidbladet framöver. Något att se fram emot för alla som är intresserade av syd/centralamerikanska ciklider.

Kommentar

Arbetssätt...