Sniglar i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MOOG
    Användare
    • March 2010
    • 39

    Sniglar i akvariet?

    Rensade mitt malawikar inkl, filterfickorna idag. Där bakom fanns det rätt gott om små svarta sniglar med hårda skal (3-6 mm)?
    Har inte tillfört ngt nytt som växter/sand på säkert 4-5 månader. Enda jag gjortvär att senaste veckan tog min räkmix slut. Handlar alltid från Kent i Nol men denna gången blev det Åleds räkmix pga tidsbrist. De kan väl knappast kommit den vägen?

    De kan ju iofs funnits länge men borde jag inte sett dem i akvariet eller uppskattar malawiciklider sniglar?
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av MOOG
    Rensade mitt malawikar inkl, filterfickorna idag. Där bakom fanns det rätt gott om små svarta sniglar med hårda skal (3-6 mm)?
    Har inte tillfört ngt nytt som växter/sand på säkert 4-5 månader. Enda jag gjortvär att senaste veckan tog min räkmix slut. Handlar alltid från Kent i Nol men denna gången blev det Åleds räkmix pga tidsbrist. De kan väl knappast kommit den vägen?

    De kan ju iofs funnits länge men borde jag inte sett dem i akvariet eller uppskattar malawiciklider sniglar?
    Jag gissar på att det är malajiska sandsnäckor du har. Är de strutformade spiraler och ganska långsträckta? Om det är malajer så håller de sig i gruset och filtret om firrarna nafsar efter dem. De föder levande ungar så de har knappast kommit med maten.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • MOOG
      Användare
      • March 2010
      • 39

      #3
      Små svart runda, inte avlånga. Kändes som de flesta höll till uppe vid vattenlinje då det blev mindre av dem längre ner. Nu lät det som det var en massa och det är det inte men blev en aningen överraskad då jag rotat i filtefickorna innan och då har jag inte sett några

      Kommentar

      • laestander
        Användare
        • April 2009
        • 71

        #4
        Fick såna snäckor jag med bakom min btn bakgrund släppte ner fisken i länken nedan och den åt upp mina snäckor. inte skalen men inehållet

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Runda platta skivsnäckor eller mer som "klassiska" vattendroppar? Båda lägger ägg och man får oftast in dem med växter. Jag gissar att du har firrar som äter dem vilket gör att du bara har dem bakom filtret. De kryper inte ner i sanden.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • MOOG
            Användare
            • March 2010
            • 39

            #6
            Vattendroppar påminner de mest om. Om de inte är ngn fara och fiskarna ser dem som tilltugg får de väl gå kvar. Dock oerhört nyfiken på hur de hamnade i karet och när

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av MOOG
              Vattendroppar påminner de mest om. Om de inte är ngn fara och fiskarna ser dem som tilltugg får de väl gå kvar. Dock oerhört nyfiken på hur de hamnade i karet och när
              De lägger ägg och du kan ha fått med dem med i princip vadsomhelst som varit i ett annat akvarium. Däremot tror jag inte på maten, men vad vet jag.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Diväteoxid
                Användare
                • February 2010
                • 20

                #8
                Kan vara Physa, som enligt mig är bland det bästa man kan ha i ett akvarium.

                Kommentar

                • MOOG
                  Användare
                  • March 2010
                  • 39

                  #9
                  Ser ut att stämma efter bilderna jag sett,
                  Senast redigerad av MOOG; 26 November 2010, 00:35.

                  Kommentar

                  • malawi
                    Användare
                    • October 2010
                    • 20

                    #10
                    Vill du bli av med dom så lägg ner ett koppar rör några dagar.
                    Ingen fisk i karet då bara!!!

                    Kommentar

                    • Bjorn
                      Användare
                      • October 2009
                      • 939

                      #11
                      Ursprungligen postat av Diväteoxid
                      Kan vara Physa, som enligt mig är bland det bästa man kan ha i ett akvarium.
                      Varför?
                      Newbie December 2009
                      Malawi: 450 liter
                      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                      Järfälla/Stockholm

                      Kommentar

                      Arbetssätt...