vattenvärden???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hedstrom
    Användare
    • December 2006
    • 51

    vattenvärden???

    har en liten fråga angående vattenvärdena i mitt kar, har för ca 4 veckor sedan startat ett 530 tanganyika med 19st inhandlade tropheus duboisi, men nu har 2stycken dött under en veckas tid. Kan det bero på att karet är så pass nystartat?

    mina vattenvärden är:

    PH = 8.5
    KH = 18d
    GH = >4d
    NO2 = mg/l 0
    NO3 = mg/l 0

    fick fram testresultatet genom ett jbl test 5 in 1.

    jag har bytt ungefär 30% vatten 1gång i veckan och tillsatt ungefär 4msk bikarbonat. Är det för att jag tillsatt för mycket bikarbonat i karet som värdena ser ut så där??

    sedan undrar jag vad alla värden är till för och vilka som är viktiga att hålla??
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #2
    För lite info för att ge ett bra svar men 0 i Nitrat kan ju indikera på att karet inte startat sin nitrifikations cykel. Men en sak kan man i alla läge försöka o det är att maxa sin syresättning i karet, skaffa ett par streamerpumpar eller en Eheimdiffusor. Låt det bli ett vitt skum i karet ett par veckor. Håll tempen uppe på 25`c. Tillsätt salt, Tanagyikasjön har en rätt hög salthalt gämfört med vårt moderna kranvatten. 1/2 dl/100 liter till att börja med.

    Du kan även ympa in nitriferer genom att ta en näve matgjord 1dm ner i marken. Vispa runt i en halvliter vatten och sila slurryn genom ett melitta filter. Tillsätt 1dl varannan dag i tio dagar.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

      #3
      Ursprungligen postat av Hedstrom
      har en liten fråga angående vattenvärdena i mitt kar, har för ca 4 veckor sedan startat ett 530 tanganyika med 19st inhandlade tropheus duboisi, men nu har 2stycken dött under en veckas tid. Kan det bero på att karet är så pass nystartat?

      mina vattenvärden är:

      PH = 8.5
      KH = 18d
      GH = >4d
      NO2 = mg/l 0
      NO3 = mg/l 0

      fick fram testresultatet genom ett jbl test 5 in 1.

      jag har bytt ungefär 30% vatten 1gång i veckan och tillsatt ungefär 4msk bikarbonat. Är det för att jag tillsatt för mycket bikarbonat i karet som värdena ser ut så där??

      sedan undrar jag vad alla värden är till för och vilka som är viktiga att hålla??
      Hur pass stora är duboisi och går det tillsammans med några andra fiskar i karet?
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Hedstrom
        Användare
        • December 2006
        • 51

        #4
        De är inte alls stora, kan väl kanske var mellan tre - fyra cm och svarta prickar överallt så de är inte könsmogna ännu.
        Det är bara de som går där i och ska bara va det med, hade hoppats på att de blir stora och får yngel.

        Kommentar

        • nicson
          Användare
          • January 2010
          • 639

          #5
          Jagar de varandra mkt? Syns det att några tappat fjäll? Jag tror inte gruppen är etablerad o de svagare individerna stressas ihjäl av de dominanta. Mina dubbar har gått från 16 till 7 på ett par månader, de hade litet prickar kvar när jag köpte dem men nu är de så gott som utfärgade, de som lever vill säga.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #6
            På 4 veckor och ingen nitrit eller nitrat då skull ejag säga att det är fel på testet. Annars skulle det finnas nitrat. I värsta fall har det inte ens bildats bakterier som bryter ned ammoniak dvs du kan ha ammoniak i karet vilket är mycket giftigt, men det känns inte sannolikt eftersom det gått 4 veckor. Har det gått fiskar i hela den tiden?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Hedstrom
              Användare
              • December 2006
              • 51

              #7
              Tycker inte de jagar varandra direkt, men självklart är det rörelse i karet hela tiden. Men är planen fel, fortsätta byta vatten en gång i veckan och tillsätta lite bikarbonat?
              Tycker inte det ser ut som de tappat några fjäll.

              Kommentar

              • Hedstrom
                Användare
                • December 2006
                • 51

                #8
                Satt och kollade på fiskarna när jag matade dem, tycker de minsta har väldigt uppblåsta magar, är det pga att man matar för mycket??
                jag kör fryst räkmix till dem, brukar ligga kvar lite som de små äter av upp till en halvtimme. Tycker inte att jag har i mycket alls, ca 1x1x1cm.

                Kommentar

                Arbetssätt...