Etik och Vildfångade fiskar
Kollaps
X
-
-
men visst det låter bra
Själva hade vi bara saltdjur från MAC certifierade anläggningar
det blev 10-20% dyrare
ingen tyckte det var bra med lite dyrare fiskar.......alla vill ha billigt....hur djuret ser ut spelar ingen roll.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Bara för att stämma i bäcken: Det är grymt mycket mer oetiskt att äta växter än att äta djur. Vi mänskor hör till djurriket och då ska vi väl för 17 hålla oss till vårt eget rike och inte börja parasitera på växtriket.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Helt fel enligt mig. Industrialiserad djur jordbruk håller inte. Det går inte att göra det etiskt i den skalan som det hela bedrivs på idag. De klarar att dra upp djur på 2 veckor, varför ska man då dra upp de på 2 månader istället vilket är rimligare, hälsosammare och mindre plågsamt för djuren? Hur etiskt är det att tvångsmata djur bara för att de ska växa snabbare? Om ni tänker efter lite så är det helt onaturligt att dricka mjölk från kor. Mjölken är anpassad för deras barn inte får oss. Vi borde dricka vår egen mjölk om vi nu ska dricka det i vuxen ålder...
Alla dessa problem, djurplågeri, etik, sjukdomar etc slipper vi om vi går över till veganism. Inte nog med att man lever hälsosammare med en vegetarisk/veganisk kost. Har själv varit vegetarian i hela mitt liv och försöker förtära så lite animaliska produkter som möjligt (egg, mjölk). Tycker det är fel att vi leker med alla andra djur som om vi vore gud.Senast redigerad av TutenStain; 21 November 2010, 00:49.Kommentar
-
Jo men en odlad fisk har aldrig levt i det fria så den är kanske lyckligt ovetandes om hur de egentligen borde leva. En VF fisk har alldeles säkert svårare att acceptera att den ska leva i en liten glasbehållare resten av livet. Oftast är det ju inte bara levnadsytan som är fel utan även maten, miljön, utbudet av potentiella lekpartners, övriga fiskar, m.m. Vi försöker göra deras liv i akvarium naturligt, men vi lyckas nog sämre än vi tror.
Jag såg en film om CA-ciklider där en hona vallade sina ungar över botten, antagligen för att leta föda. Hur långt hon simmade med dem vet jag inte men det kändes som 20-30 meter om inte mer. Som om inte detta var nog så vill jag minnas att det var en sebraciklid dessutom, en av få CA som anses klara sig i lite mindre kar. Då kan jag känna att man skäms lite som akvarist. :/Senast redigerad av FI; 21 November 2010, 08:10.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Helt fel enligt mig. Industrialiserad djur jordbruk håller inte. Det går inte att göra det etiskt i den skalan som det hela bedrivs på idag. De klarar att dra upp djur på 2 veckor, varför ska man då dra upp de på 2 månader istället vilket är rimligare, hälsosammare och mindre plågsamt för djuren? Hur etiskt är det att tvångsmata djur bara för att de ska växa snabbare?
Alla dessa problem, djurplågeri, etik, sjukdomar etc slipper vi om vi går över till veganism. Inte nog med att man lever hälsosammare med en vegetarisk/veganisk kost. Har själv varit vegetarian i hela mitt liv och försöker förtära så lite animaliska produkter som möjligt (egg, mjölk). Tycker det är fel att vi leker med alla andra djur som om vi vore gud.Senast redigerad av Mikael W; 21 November 2010, 09:16.mvh
Mikael W
-
Jo men en odlad fisk har aldrig levt i det fria så den är kanske lyckligt ovetandes om hur de egentligen borde leva. En VF fisk har alldeles säkert svårare att acceptera att den ska leva i en liten glasbehållare resten av livet. Oftast är det ju inte bara levnadsytan som är fel utan även maten, miljön, utbudet av potentiella lekpartners, övriga fiskar, m.m. Vi försöker göra deras liv i akvarium naturligt, men vi lyckas nog sämre än vi tror.
Jag såg en film om CA-ciklider där en hona vallade sina ungar över botten, antagligen för att leta föda. Hur långt hon simmade med dem vet jag inte men det kändes som 20-30 meter om inte mer. Som om inte detta var nog så vill jag minnas att det var en sebraciklid dessutom, en av få CA som anses klara sig i lite mindre kar. Då kan jag känna att man skäms lite som akvarist. :/
Jag tror således inte heller att en VF fisk simmar runt och är småtjurig, bara för att den har hamnat i ett akvarium och har begränsad simyta.
Antingen blir fisken sjuk och dör eller så anpassar den sig. Att hålla VF är oftast inte svårare än odlad fisk så jag tror den betydelse/skillnaden spelar mindre roll.
Det mest oetiska i att hålla fisk i akvarium kan jag tycka är att stoppa ett litet gäng "typ" Tropheus eller Petrochromis i en burk. Eftersom dessa fiskars sociala mönster oftast slutar med att någon individ bli jagad till döds där dom i sina sjöar borde ha kunnat fly lättareSenast redigerad av tege; 21 November 2010, 09:08.Kommentar
-
När det gäller CA och SA är standardrådet i böckerna ju att man köper 6-8 ungfiskar och sedan låter dem växa upp tillsammans och finna sina partners och bilda par. Men hur fungerar detta i praktiken. Ofta så, att ett par utkristalliseras först, och de börjar mobba de övriga.
Då gäller det för en ansvarsfulle ciklidisten att hålla öga på utvecklingen och plocka bort de överflödiga fiskarna. Han ska också ha en plan för hur dessa ska tas om hand. Få ett eget akvarium, eller säljas/ges till en kompis. Det kan bli rätt brådskande, för sköter ciklidisten inte om dem, gör paret sannolikt det.mvh
Mikael W
-
Det mest oetiska i att hålla fisk i akvarium kan jag tycka är att stoppa ett litet gäng "typ" Tropheus eller Petrochromis i en burk. Eftersom dessa fiskars sociala mönster oftast slutar med att någon individ bli jagad till döds där dom i sina sjöar borde ha kunnat fly lättareFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
När det gäller CA och SA är standardrådet i böckerna ju att man köper 6-8 ungfiskar och sedan låter dem växa upp tillsammans och finna sina partners och bilda par. Men hur fungerar detta i praktiken. Ofta så, att ett par utkristalliseras först, och de börjar mobba de övriga.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Man får ha tre kar, ett för hanarna och ett för honorna och ett som lekkar.Kommentar
-
När det gäller beteende så är det inte bara fisk som påverkas av detta i fångenskap. Hur många kaniner sitter t.ex. inte ensamma hemma i folks kök?Fiskar är vänner-inte mat!Kommentar
-
-
Ett exempel, en troffetarms längd beror (nog) på vad den äter dvs. kortare med mer animalisk föda och längre med mer vegetabilisk. Även simmuskler mm och till och med hjärnan påverkas säkert av uppväxten. Jag har inte tid förrän tidigast på torsdag att kolla upp detta med muskler och hjärna, men det har bland annat visats att Neolamprologus pulcher som växer upp med sina föräldrar bildar stabilare par än de som endast växt upp med syskon.
Jag har ett starkt minne av att jag har läst att fiskhjärnan växer olika beroende på stimulans. Det talas mycket om att laxar ska växa upp i en stumulerande miljö för att klara sig i naturen. Här på jobbet har det visat sig att en stimulerande miljö inte hjälper men att ju yngre de är när de släpps ut desto bättre. Troligen kompenserar den stimulerande miljön i naturen alla faror i naturen vilket ger högre överlevnadsprocent i långa loppet. Jag kanske ska fråga om personen som just doktorerade på detta ska skriva i ciklidbladet...Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar