Vad är detta - ngn som vet? Fenomenet har uppträtt 4-5 ggr, kan gå allt mellan 2 o 4 veckor mellan tillfällena. Tusentals små organismer som rör sig mest med strömmen men kan styra omkring o sätta rätt bra fart emellanåt. De är bara några tiondels mm o jag blir inte klokare av att titta med förstoringsglas. Akvariet är ett 100-liters med två kulfiskar o två rödklokrabbor.
Krabbnauplier??
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Inte en susning om vad det är, men fräckt att det återkommer så regelbundet. Bästa gissningen står du nog själv för, dvs krabbnauplier. Kan deras fortplantning för dåligt för att säga om det faktiskt är så. Vet dock att en del krabbor/räkor kör med massproduktion av larver, som rätt snabbt landar i bräck/saltvatten och sedan "metamorfoserar" där för att till sist kravla tillbaks till sötvatten. Har du möjlighet, så fånga upp några av de svävande sakerna och ta en närbild på dem. Vore kul att se!!
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna. -
Tur att det finns på film .....annars skulle jag inte tro på det
jättespännande.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
grymmefoder? Kanske inte till kulfiskarna men till andra fiskar?
blir inte vattnet dåligt när de sugs in i filtret o ligger där o ruttnar?
Coolt är det i alla fall....Kommentar
-
Jag skopar upp dem som foder, rätt gissat. Prinsessor, snäckisar o tetror är mest begivna på dem. Kulfiskarna tar inte många. Kanske inte kul med godis när man simmar i det 24-7! De jag inte tar försvinner hursomhelst efter några dagar - antar att de hamnar i filtret som jag kramar ur en gång i veckan.Kommentar
-
De fortsätter producera avkomma, rödklokrabborna. Nu har jag plockat ur svampfiltret för att ge nauplierna en fair chans att överleva.
Vad skall man mata dem med?? Alla gissningar eller råd mottages!Kommentar
-
Som du säger så är det krabbnauplier. Jag har dock ingen aning om hur du ska ta hand om dem. Här är dock en film på en krabba som släpper nauplier, dock saltvatten.
Kommentar
-
Räkfrossa
Mitt par rödklokrabbor harvar på i bräckvattenkaret. Igår var det räkfrossa för människor - efter ett dygn i rumstemperatur tycker krabborna att räkorna börjar lukta allt bättre. När man slänger ner räkan börjar kulfiskarna alltid med att plocka ögonen, sedan ev rom innan de biter hål på skalet och tar det mesta av köttet. Därefter har de svårt att simma och buklandar under roten för att vila ut. När jag tittade till karet efter ett par timmar var räkskrovet borta. Tog ett "blint foto" bakom karet och där sitter honan och har räkfrossa. Resten törs jag gissa har hannen släpat in i sin båt/grotta!Kommentar
Kommentar