Träställning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklid2468
    Användare
    • October 2010
    • 11

Träställning

Hej!

Har tänkt bygga en träställning till ett akvarium på ca 300 liter. Jag vill få plats med ett mindra akvarium på runt 200 liter under och har därför tänkt bygga en ställning som är ca 1 meter hög. 200 liters karet tänker jag bara ställa på golvet under då jag ändå bara tänker dra upp yngel i det.

Min plan är att bygga ställningen av träreglar. Mina frågor är då:

1 . Vad för dimensioner bör reglarna ha (kör gärna lite overkill så jag kan sova gott om nätterna)?

2. Är det något jag bör tänka på när jag bygger en sådan ställning?

Tacksam för svar!

Mvh

Peter
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

70x45 stående och 45x45 på krysstag 70x45 även liggande på högkant under ramen.

Det beror lite på hur styv skivan som akvariet ska stå på är eller om det står direkt på träramen samt om det är ett ramakvarium.

Jag har ett 430 liter på sådan ställning, aluram.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• ciklid2468
      Användare
      • October 2010
      • 11

Tack för det snabba svaret!

Är krysstag bäst eller funkar det att bara dra ett stag rakt mellan benen (det är ju betydligt enklare för oss som inte är världens händigaste)?

Tänkte ha stag på baksidan och på båda sidorna i ställningen, både i "mitten" (ca 50 cm upp) och längs golvet.

Akvariet är ett ramakvarium och jag hade inte tänkt snåla med skivan som karet ska stå på.

Mvh

Peter

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Det håller med avseende på lodräta trycket men om du råkar knuffa till karet i sida så kan det tippa. Du kan skippa krysstag om du istället tar vinkeljärn i varje hörn och fäster dessa ordentligt.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• ciklid2468
          Användare
          • October 2010
          • 11

Okej, jag förstår. Jag satsar nog på vinkeljärn isåfall. Ställningen kommer ändå stå i ett utrymme med vägg bakom och på båda kortsidorna.

Kommentar

• bossep
            Användare
            • January 2013
            • 2352

Du kan också staga med trianglar av något skivmaterial exempelvis plyfa eller plåt. Dessa behöver inte vara såstora. sätt 2 st i övre hörnen mot baksidan och 1 i bakre övre hörnet vid var gavel.
            Som DRE säger 70X45 funkar bra men tänk på att de skall stå på högkant inte liggande.
            Om du skall ha ett mindre akvarium umder varför inte göra ett hylplan för det? Det stagar upp bänken och gör det hela mer lättskött.
            Webmaster för Ciklid.org.
            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

Kommentar

• 56ovwal
              Användare
              • March 2004
              • 664

Håller absolut med om att du ska göra ett hyllplan till det undre akvariet. Har du provat byta vatten från ett akvarium som står på golvet? Du får ingen hävertverkan att tala om och måste därför använda dig av en pump eller springa runt med spannar (hink på rikssvenska...). Vet av egen erfarenhet att om det är jobbigt med vattenbyte är det lätt hänt att de inte blir gjorda. Botten på akvariet bör hamna 30-35cm över golvet.

Jag har byggt några träställningar för 390l-kar, kolla min blogg.
              Pigge
              Bygger ny akvarielokal:
              http://ovwali.blogg.se/
              Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• Micke H
                NCS Medlem
                • October 2003
                • 144

hejsan

Så här gjorde jag och den ställningen är stabil som sjutton. Man har den kanske inte i vardagsrummet .
                hejsan Var inne på länken där Wilhelm ska bygga en ställning till sina 720 liters kar och tänkte att nu sjutton ska jag ta tag i bygga en egen ställning till mina 2 222 liters kar. Här kommer några bilder på bygget som tog ca 3 timmar att göra. Virket blev över ifrån friggebods-bygget i höstas och är 45*95. Det är ingen

Micke H
                540 liter +222 +222 +100

Kommentar

• ciklid2468
                  Användare
                  • October 2010
                  • 11

Tack för alla svar och all inspiration.

Mvh

Peter

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Jag skrev en artikel om detta en gång som finns här: http://www.ciklider.se/artiklar/vs_stallning.shtml
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

Arbetssätt...