500l +

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidpojken
    Användare
    • November 2010
    • 18

500l +

Hej jag är väldigt ny på det här med seriöst akvarium, har haft ett 120L och nu ett 100L akvarium med vanliga fiskar, barber,tetror. Men nu har tankarna flugit iväg till större akvarium och mer teknik och roligare fiskar. Jag har tänkt mig ett 500L + och frågan jag vill ställa är lite om ytterfilter, sumpar måste få lite mer fakta om vad sånna prylar gör. om någon kan vara snäll och berätta lite viktig info om de sakerna skulle det vara guld värt. =)
  • Tulle89
    Användare
    • August 2006
    • 239

Ytterfilter och sump fyller ingefär samma funktion, bara det att sumpen tar väldigt mycket mer filtermaterial än ett ytterfilter.

Vad dessa större filter gör är att det i filtermaterialet bildas en bakteriekultur som bryter ner de giftiga ämnena. Detta är den biologiska filtreringen.

Utöver den biologiska nedbrytningen så innebär även ett filter en mekanisk filtrering då filtermaterialet är så pass fint att större partiklar inte kommer igenom.

Ett ytterfilter som fått bra uttalande för större kar är Fluvals Fx5 som rymmer mycket material och har bra flås.

effektivt filtermaterial är högst subjektivt vad som fungerar bäst men i mitt kör jag nerifrån (där vattnet först kommer in i mitt filter):
    * Biobollar
    * Substrat Pro
    * Makaroner
    * Grov filtermatta
    * Finare filtermatta
    * Filtervadd
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Välkommen ciklidpojken till detta formidabla forum!

Du kommer säkerligen få en massa svar här.
      Vad hade du tänkt dig för fiskar? Du skrev "roliga fiskar"! Jag tycker att alla fiskar är mer eller mindre roliga.
      Jag kan tipsa dig boken "Från arapaima till ögonfläcksrasbora", den ger många goda råd och kan användas som uppslagsbok! Den finns säkert i Akvariekällaren i Norrköping.

Och har du tid ikväll, så kom till Linköpings akvarieförenings möte för att lyssna till ett utomordentligt bra föredrag!
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• ciklidpojken
        Användare
        • November 2010
        • 18

Ursprungligen postat av Wilhelm
        Välkommen ciklidpojken till detta formidabla forum!

Du kommer säkerligen få en massa svar här.
        Vad hade du tänkt dig för fiskar? Du skrev "roliga fiskar"! Jag tycker att alla fiskar är mer eller mindre roliga.
        Jag kan tipsa dig boken "Från arapaima till ögonfläcksrasbora", den ger många goda råd och kan användas som uppslagsbok! Den finns säkert i Akvariekällaren i Norrköping.

Och har du tid ikväll, så kom till Linköpings akvarieförenings möte för att lyssna till ett utomordentligt bra föredrag!

Jag hade tänkt mig malawi, ciklider, tengey ciklid eller hur det stavas, ciklider med temeprament iallafall, har 2 st palett ciklider nu, men jag vill ha lite mer revir hävdande och lite mer karissma!

Kommentar

• Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • May 2006
          • 1816

Ursprungligen postat av ciklidpojken
          Jag hade tänkt mig malawi, ciklider, tengey ciklid eller hur det stavas, ciklider med temeprament iallafall, har 2 st palett ciklider nu, men jag vill ha lite mer revir hävdande och lite mer karissma!
          Om det är "revirhävdande firrar med lite mer karisma" du söker så tycker jag du ska ha cetralamerikaner.

I ett 550-700 liters kan du t.ex ha Herichthys carpintis tillsammans med Hypsophrys nicaraguensis elle kanske någon mindre Parachromis eller Vieja, det finns många att välja på.

Kommentar

• ciklidpojken
            Användare
            • November 2010
            • 18

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
            Om det är "revirhävdande firrar med lite mer karisma" du söker så tycker jag du ska ha cetralamerikaner.

I ett 550-700 liters kan du t.ex ha Herichthys carpintis tillsammans med Hypsophrys nicaraguensis elle kanske någon mindre Parachromis eller Vieja, det finns många att välja på.
            okey, tack tack. huvudsaken är att dom är fina och har lite temperament och karisma. sen vad ligger priserna på ungefär för ett 500L+ komplett, och stenbakgrund på ungefär?

Kommentar

• Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • May 2006
              • 1816

Ursprungligen postat av ciklidpojken
              okey, tack tack. huvudsaken är att dom är fina och har lite temperament och karisma. sen vad ligger priserna på ungefär för ett 500L+ komplett, och stenbakgrund på ungefär?
              Tja ska du ha helt nytt så kan kostnderna dra iväg. Ett nytt 500-720 liters kostar ca 5000-7000 men det varierar. En vanlig lysrörs ramp med 2 rör i kostar ca 1500 om du vill ha 4 rör så lägg till en tusenlapp. Ett bra ytterfilter ca 3000 kr. En snygg bakgrund, BTN eller liknande, kostar ca 2000-5000 kr.

Men du kan hitta akvarium på blocket för halva priset.

Kommentar

Arbetssätt...