När blir ett akvarium gammalt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zippoo
    Användare
    • November 2010
    • 23

    #31
    Ursprungligen postat av tege
    Hm, jag vill hålla med. Limmet är ju förhoppningsvis vattentätt och ska således inte påverkas av vatten. Om limmet behöver fukt för att må bra så borde det med tiden lösa upp sig i ett akvarium.
    plus att om silikonet åldras snabbare om man inte har vatten i så borde det ju åldras lika snabbt utifrån vare sig man har vatten i eller inte (det blir ju inte blött från utsidan)

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • January 2010
      • 639

      #32
      Dåligt silikon (gammalt?) känns inte spänstigt då man känner på fogen. Det är svårt att förklara men man känner att den här litar jag inte på...

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • September 2006
        • 796

        #33
        Efter 20-30 år är risken att det händer något allt mer överhängande. Då är det bra med tätt golv, golvbrunn och jordfelsbrytare. Sedan jag flyttade ned akvarierna i källaren har det hänt ca 3 gånger. Oftast en kortsida som bara fällt rakt ut. Skadorna blir ändå måttliga. Man får limma om akvariet och en del fiskar dör.

        Med trägolv är det inget man vill uppleva. Även om försäkringen täcker skadorna, så blir livet väldigt obekvämt.

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • June 2008
          • 1882

          #34
          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
          Sedan jag flyttade ned akvarierna i källaren har det hänt ca 3 gånger.
          2,7 eller 3,1 gånger, typ

          //Kaj

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • September 2006
            • 796

            #35
            3,42 gånger

            Tre gånger rejält, varav en gång med följdverkningar på fyra andra akvarier, sedan 0,02allmänna småöversvämningar - Nej, jag kommer bara inte ihåg. Det finns intressantare saker att belasta hjärnan med.

            Kommentar

            Arbetssätt...