När blir ett akvarium gammalt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zippoo
    Användare
    • November 2010
    • 23

När blir ett akvarium gammalt?

Hej.

jag är ny på forumet och ny i akvarievärlden och en fråga jag har är när ett akvarium blir "gammalt"? Alltså hur många år kan man ha ett akvarium utan att vara allt för orolig för läckage eller liknande?

Anledningen till att jag frågar är för att jag tittar runt på begagnatmarknaden och vill veta hur gammalt som är för gammalt. Tex så tittar jag på ett 54L som jag har tänkt att ha som yngelkar. Det akvariet är 5-7 år och jag funderar på om det kanske börjar bli i riskzonen? Man vill ju kunna ha akvariet i ett par år också innan det börjar bli helt slut. Om volymen gör någon skillnad så är jag även intresserad av när ett akvarium i 200L klassen blir "för gammalt"

jag undrar även om ett akvarium håller sig fräschast om det har använts hela tiden eller om det håller lika bra (eller bättre) om det har stått tomt (med tanke på silikonet tänkte jag)

Om detta ligger på fel ställe så ber jag om ursäkt.

Mvh Marcus
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Bra byggda helglasakvarium som varit igång hela tiden har jag sett med ålder på över trettio år.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• zippoo
      Användare
      • November 2010
      • 23

Ursprungligen postat av tege
      Bra byggda helglasakvarium som varit igång hela tiden har jag sett med ålder på över trettio år.
      Och vad menar du med bra byggda? Bra märken eller i stort sätt alla professionellt byggda? Då kanske inte 5-7 år är så farligt (jag vet dock inte märke, men det får jag väl försöka ta reda på).

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

Ursprungligen postat av zippoo
        Och vad menar du med bra byggda? Bra märken eller i stort sätt alla professionellt byggda? Då kanske inte 5-7 år är så farligt (jag vet dock inte märke, men det får jag väl försöka ta reda på).
        Jag menar absolut inga märkesakvarium, proffsbygge vad är det? troligen inte.

Jag tänker på hemmabyggen med rejäla glasstag på ovansidan.

Mitt äldsta ramakvarium är nog bara knappt 10år, räknar kallt med att det ska hålla tio till, minst.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Leopoldi
          Användare
          • February 2004
          • 1082

Titta och skrapa lite på silikonen. Är den mjuk och hel så är det förmodligen ok länge till.
          Problemen uppstår ofta när kar står tomma länge.

Om det är ett akvarium jag köpt nytt och haft igång hela tiden så skulle jag inte oroamig för silikonen förrän efter 15 år och det skulle förmodligen hålla 25 minst.

Akvarium som man inte känner till historian på (läs beggade) får man vara mer observant på.

Det enda man kan vara helt säker på ang akvarium är att dom kommer att läcka förr eller senare.

Kommentar

• Marcus Karlsten
            Användare
            • January 2013
            • 318

Hur är det med glaset, det åldras ju med. Det är ju hopplöst att skära
            gammalt glas. Jag tänker på om det blir sprödare och spricker lättare?
            www.marcuskarlsten.se
            -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• zippoo
              Användare
              • November 2010
              • 23

Ursprungligen postat av tege
              Jag menar absolut inga märkesakvarium, proffsbygge vad är det? troligen inte.

Jag tänker på hemmabyggen med rejäla glasstag på ovansidan.

Mitt äldsta ramakvarium är nog bara knappt 10år, räknar kallt med att det ska hålla tio till, minst.
              okej, då förstår jag vad du menar. Med professionellt så menade jag ett företag, alltså alla märken (professionellt = någonting man jobbar med och tjänar pengar på)

Ursprungligen postat av Leopoldi
              Titta och skrapa lite på silikonen. Är den mjuk och hel så är det förmodligen ok länge till.
              Problemen uppstår ofta när kar står tomma länge.

Om det är ett akvarium jag köpt nytt och haft igång hela tiden så skulle jag inte oroamig för silikonen förrän efter 15 år och det skulle förmodligen hålla 25 minst.

Akvarium som man inte känner till historian på (läs beggade) får man vara mer observant på.

Det enda man kan vara helt säker på ang akvarium är att dom kommer att läcka förr eller senare.
              okej, då ska jag titta på det när det blir dags för att köpa ett akvarium. Ser/känner man lätt när silikonet börjar bli dåligt? blir det hårt, torrt och sprickigt?

Nu blir den slutgiltiga frågan om ni tycker att det är ett bra pris att få ett 54L som är 5-7 år gammalt med inredning, pump (någon eheim), doppvärmare och lite andra småsaker för 300kr? det är ju inga stora pengar men det kan ändå vara intressant att veta om det är ett bra pris eller om jag bör titta vidare.
              Senast redigerad av zippoo; 07 November 2010, 11:51.

Kommentar

• nicson
                Användare
                • January 2010
                • 639

Du vet det kanske redan men fokusera på att du får belysning med. Köper du ett litet begagnat kar utan belysning kommer du att å betala mer för en ny lysrörsramp än du gjorde för karet.

Kommentar

• bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

För 5-600kr får du ett nytt 54liters med pump och belysning och garanti så köp nytt

Kommentar

• zippoo
                    Användare
                    • November 2010
                    • 23

Ursprungligen postat av bmwpower
                    För 5-600kr får du ett nytt 54liters med pump och belysning och garanti så köp nytt
                    Jasså det är så billigt ändå. Något speciellt märke jag borde titta lite extra efter? Men man lär ju inte få någon vidare pump mm. med om man köper nytt för 5-600kr, eller? Så frågan är om det inte är bättre att köpa ett bättre begagnat men lite bättre tillbehör för samma pris eller lägre. Bara en tanke, men jag vet inte...
                    Senast redigerad av zippoo; 07 November 2010, 23:01. Anledning: stavfel

Kommentar

• zippoo
                      Användare
                      • November 2010
                      • 23

Ursprungligen postat av nicson
                      Du vet det kanske redan men fokusera på att du får belysning med. Köper du ett litet begagnat kar utan belysning kommer du att å betala mer för en ny lysrörsramp än du gjorde för karet.
                      Jo det har jag tänkt på, men det är bra att du berättar dessa "självklara" saker eftersom jag är ny och kan ha missat en del viktiga grejjer

Kommentar

• Jerry_ciklid
                        Användare
                        • January 2009
                        • 111

Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                        Hur är det med glaset, det åldras ju med. Det är ju hopplöst att skära
                        gammalt glas. Jag tänker på om det blir sprödare och spricker lättare?
                        Har du en riktig kniv (ingen hobbex...) så kan du skära nästan vad som helst...
                        Jag köpte en riktig kniv av glasmästarn (375:-) Har skurit upp till 6 mm-glas och har inte misslyckats än. Så mycket som jag sprang hos glasmästarn så har den betalat sig flera ggr om

Kommentar

• Marcus Karlsten
                          Användare
                          • January 2013
                          • 318

Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
                          Har du en riktig kniv (ingen hobbex...) så kan du skära nästan vad som helst...
                          Jag köpte en riktig kniv av glasmästarn (375:-) Har skurit upp till 6 mm-glas och har inte misslyckats än. Så mycket som jag sprang hos glasmästarn så har den betalat sig flera ggr om
                          jo, jag har en sådan. Det går att misslyckas med den med.
                          www.marcuskarlsten.se
                          -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                            jo, jag har en sådan. Det går att misslyckas med den med.
                            Glas åldras, antagligen fortast i solsken av uvc strålningen
                            inte blir det lättare om det finns repor
                            det går heller inte att skära djupfryst glas
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              det går heller inte att skära djupfryst glas
                              Har du försökt?
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...