Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Motaguensis
    Användare
    • June 2003
    • 250

FI: Ville bare si at Salvini og Dempesy ikke hører til Parachromis! Skriv gjerne om dem i denne tråden likevel Parachromis inneholder 5 arter og en som ofte regnes som en av dem:
    Parachromis dovii
    Parachromis motaguense
    Parachromis loisellei
    Parachromis friedrichsthali
    Parachromis managuense
    og Petenia splendida som ofte regnes som en av dem! Salvini og octofasciatum hører til Nanadopsis, kan godt hende t du viste det, men i tilfelle så bare sier i fra, håper det er ok!?

Jeg vil anbefale deg å beholde Salvini hvis du vil ha en art som er ganske aggresiv, men hvis du vil ha en art som er rolig men territorial så behold Dempsey. Jeg synes de er like vakre, men dempsey blir jo større. Min gamle han dempsey som nå tilhører en venn var 27cm etter 3år og hoa bare 15cm. Men valget må du ta selv
    Preben

Kommentar

• Motaguensis
      Användare
      • June 2003
      • 250

Her kan dere se noen av mine og mange andres Amerikanske cichlider!

Preben

Kommentar

• chrillo
        Användare
        • February 2003
        • 180

Kan lätt svara Jack Dempsey. Tycker själv att det är den snyggaste Centralen överhuvudtaget.

Här är en bild på våra http://hem.bredband.net/b224266/jackdempsey.JPG

Har haft Salvini och Jack Dempsey ihop och det gick bra däremot föll jag mer för Dempseys mer mjuka former. Så Jack Dempsey blev det tillslut och vi ångrar oss inte.

Finns förästen mer av våra bilder på Jack Dempsey tråden för den som är intresserad av dem. Orkar inte pasta in alla igen.
        720liter Malawi

Mvh /Christian
        http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Jo jag håller med chrillo, Jack Dempseyn är en liten favorit även hos mig. Jag har ju även haft dem tidigare men har alltid tvingats byta in dem pga aggressioner, det skulle bli som en liten revansch att lyckas få lek dem.

Men det är däremot bara Jack Demspeyna som är aggressiva mot jaggorna och det talar emot dem litegrann, salvinin är betydligt snällare mot jaggorna och skulle jag satsa på salvinin istället så kanske jag skulle kunna ha kvar jaggorna ett par månader till... Å andra sidan så har jag ju redan jaggor så jag kanske inte behöver ha fler...
          Det är svårt det här :/

Jag ska kika runt på akvariebutikerna på måndag och sedan får vi se hur jag gör, finns det inga salvinihonor så är det troligt att jag kör vidare med Jack Dempseyna istället.

Hur ser man skillnad på hona och hane på salvinin? jinnarparen trodde att min salvini var en hona, hur han kom fram till detta vet jag däremot inte. Så vad säger ni? Har ni några tips ni kan dela med er av?

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Motaguensis:
            "Salvini og octofasciatum hører til Nanadopsis, kan godt hende t du viste det"

Nej det visste jag faktiskt inte, det är rena djungeln det här med de vetenskapliga namnen, i Aqualog-boken "Southamerican Cichlids III" så ligger salvinin och Jack dempseyn och även jaguaren och de andra arterna du nämnde under Nandopsis, i "Back to Nature: Akvarieguide" ligger de under parachromis och nu är alltså salvinin och Jack Dempseyn flyttade tillbaka till nandopsis... Det är inte lätt att veta vad som gäller för en amatör som jag.

Är det för övrigt någon som kan tipsa om en NY ciklidbok(svensk eller engelsk) som även behandlar de centralamerikanska arterna?

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• chrillo
              Användare
              • February 2003
              • 180

Salvini honorna har en svart rand på deras ryggfena som hanarna inte har. Kan ju sedan säga att salvinin blir extremt aggressiv den med. Våran salvini hona vi hade var så aggressiv att vi inte ens kunde ha fiskar som var 3 gånger så stor som henne i karet. Hon stressade sönder dem.
              720liter Malawi

Mvh /Christian
              http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

Fortsättning på doviisåpan.

Yngeln kom fram i Fredags. Det är väl ca 150 st, inte så många alltså, men de är förhållandevis stora redan nu.
                Hanen har skärpt till sig och blivit en riktig mönsterförälder. Det är inte ofta han viker från reviret. Jämfört med deras föräldradjur så tar denna hane mera ansvar för försvaret av närreviret. Föräldrahanen patrullerade lite längre bort medans honan stod på vakt över ungarna. Ungarna spreds också väldigt snabbt över nästan hela karet. Det gör de inte nu utan hålls samman i en tät klump fortfarande.
                Det kan i och för sig bero på att det finns fler fiskar i karet än vad det någonsin fanns då föräldradjuren gick där. Av akvariets 2 meter har de tagit ca 1,2 m och verkar fortfarande jobba på att utvidga reviret så mycket det går. Den enda som får gå innanför detta revir är honan som hanen var intresserad av strax efter äggläggningen. Hanen jagar inte bort denna hona och honan går bara på henne lite sporadiskt. Vem vet de har kanske insett att denna extrahona (som för övrigt är större än den som har yngel nu) indirekt hjälper dem med försvaret av yngel. Denna hona har nämligen också blivit väldigt aggressiv och jagar bort alla andra som kommer i närheten.
                Det jag har matat med än så länge är tabimin som jag släpper ner mitt i svärmen. Efter ett tag så löses tabletterna upp i små smulor som ynglena äter.
                Min stora P Gibbiceps mal (25-30 cm) har också upptäckt detta och är allt som oftast på väg dit men flyttas då mycket bestämt av hanen och honan. Jag har flera gånger sett dem helt enkelt bita tag i malens bröstfenor och helt enkelt simmat iväg med den. Detta gör malen fruktansvärt frustrerad och han har fått flera vansinnesutbrott. Detta går då ut över de andra fiskarna för han simmar runt och jagar dem som en galning under någon minut innan han lägger sig till ro igen.
                Tyvärr är det så att jag måste bryta detta skådespel ikväll eller imorgon för jag måste flytta karet. Jag skall nämligen få hem det nya karet nu i veckan. Det är tänkt att de t skall stå på den plats där 600 l karet står nu.
                Vet inte om jag skall dra fram ett litet kar och spara de små eller jag skall låta dem bli mat åt andra. Vi får se.
                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

jinnarparen: Intressant att de sammarbetar så där, jag vet att jag har läst om sånt tidigare men jag har tyvärr aldrig fått uppleva nåt sånt själv, det är ju väldigt fascinerande i alla fall.
                  Detta har inget med sammarbete att göra men här hos mig så brukar jaggorna dela upp de icke-frisimmande ynglena i två högar ca 30cm från varandra... det är som att de försöker minimera riskerna att förlora hela kullen om någon rovfisk skulle komma dit.
                  Det är fascinerande hur klyftiga fiskar kan vara egentligen.

Visst är doviiyngel rätt stora redan från början?
                  Jag såg bilder på doviiyngel på predatoryfish-forumet alldeles nyligen men jag vet inte hur gamla de var, de såg i alla fall ut att vara ungefär så stora som mina jaguaryngel brukar vara efter 1 månad...

Vad är det där Tabimin för nåt? Är det nåt man kan hitta på vanliga akvariebutiker eller är det något specialfoder?

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Jack Dempseyna dödade för övrigt den mindre jaggan i natt... Så nu åker de tillbaka till butiken, jag törs inte ha dem kvar längre om de skulle få för sig att ge sig på andra fiskar om jag byter in jaggan. En av Jack Dempseyna är en ilsken liten rackare och har trots att han inte är mer än 5cm tagit ett revir på typ 25*25cm i ena hörnet som inte ens den 2cm större salvinin tillåts komma in i. Men salvinin dominerar i resten av karet och även om den inte har tagit något revir så knuffar den till de andra fiskarna lite lätt så fort de kommer i närheten, det är bara den betydligt större zonatumcikliden som får honom att vika sig och vackla undan.
                    Nu när dempseyna byts in så ska jag kika om jag hittar någon salvinihona, det kanske får salvinin att fokusera sig på något annat och inte bete sig som en retsticka hela tiden. Jag gissar också att han börjar ge sig på den kvarvarande jaguaren om det inte finns någon annan parachromis/nandopsis då Jack Dempseyna försvinner som han av någon anledning verkade ha något otalt med.

Det är för övrigt intressant att se hur fiskarna riktar sin aggression antingen mot fiskar av samma art eller såna som är väldigt lika. Jaguarerna är irritationsmoment för Jack Demspeyna, dempseyna för salvinin, mulltispinosorna bråkar endast med varandra och samma sak med nicaraguacikliderna. Det är verkligen "inbördeskrig" för hela slanten i karet. Jag såg för övrigt samma sak då lekparet av jaguarcikliderna växte upp med sina syskon, den enda aggression jag såg var då den den nyvarande hanen bossade runt den mindre dominanta hanen och då den nuvarande honan bossade runt den mindre dominanta honan, sajicacikliderna jag hade tillsammans med dem bråkade de aldrig med... De åt däremot upp sajicorna så snart de kunde men det är ju en annan sak...

Har ni andra också samma erfarenheter? Att icke könsmogna ungfiskar oftast bara bråkar antingen med fiskar av sin egen art eller med dem så är väldigt lika dem?

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

Tabimin tillverkas av Tetra. Det används väl mest som malfoder då det snabbt sjunker till bottnen. Fodret bör du hitta i vilken akvariebutik som helst. Annars brukar jag använda mig av Tetra Mikromin som jag blandar till i ett litet glas, innehållet häller jag sedan ut mitt i kullen.

Det var märkbart aggressiva Jack Dempsey du har. Här har vi återigen ett bevis på att fiskar av samma art är olika som individer. Jag har ett Jack Dempseypar också. Dessa är betydligt lugnare. Hanen kan visserligen ta för sig när det gäller (så det är inga som direkt rör dem) men de är för det mesta väldigt lugna och tillbakadragna.
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

jinnarparen: Jo jag måste verkligen ha maximal otur när det gäller Jack Dempseys, då jag var yngre så försökte vi med konststycket att kombinera påfåglar modell större med en Jack Dempsey modell större... efter mindre än en vecka så var vi tvungna att byta in den då den tog över precis hela karet och tryckte upp våra kära påfåglarna i kanten av ena gaveln...
                        Sedan skaffade jag en hona och hane av Jack Dempsey för något år sedan, de kanske var 7cm eller nåt sånt, dessa hade jag sedan i typ 2 dagar innan jag blev tvungen att byta in dem pga konstanta våldsamma slagsmål...
                        Och nu skaffar jag dempseys igen och efter drygt en vecka så tvingas jag byta in dem pga att de ger sig på och dödar den enda fisken i karet som absolut inte fick bli dödad...

Det är nog inte meningen att jag ska ha Jack Dempseys...

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

...eller så har jag en himla tur.
                          Får tag på lugna Dempsey, mitt jaguarpar var det heller inga större problem med likaså det gamla doviiparet och nu verkar även det nya ordna till det bra. Det är salvini som jag misslyckas med, får bara tag på honor. Fast nu kanske det ändå vänt här också. Jag köpte en liten, liten salvini för tre-fyra månader sedan. Denna har nu vuxit till sig, men har tydlig fläck i ryggfenan, tydliga fläckar på gällockskanterna. Det som ändå gör mig hoppfull är att den blivit betydligt slankare än vad de redan säkra honorna är, rygg- och analfenan har utdragna spetsar och den har inte fått någon röd markering än på buken. På dessa rödbukade salvini som jag har så är det honorna som har mest av detta. Jag har inte haft den tillsammans med honorna än då den var så liten från början. Men den har nästan vuxit ifatt dem nu trots att den går i ett 150 l kar och honorna har går i ett 375 l kar. Detta skulle man också kunna tolka som ett tecken på att det är en hane då hanarna blir större än honorna.
                          Fast med min vanliga otur när det gäller salvinin så slår väl honorna ihjäl den om jag sammanför dem. Det är tänkt att alla skall gå i mitt 600 l kar från och med slutet av nästa vecka.

Håll tummarna!!
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

jinnarparen:
                            citat:...eller så har jag en himla tur.
                            Får tag på lugna Dempsey, mitt jaguarpar var det heller inga större problem med likaså det gamla doviiparet och nu verkar även det nya ordna till det bra.
                            Jag tror även att det kan ha att göra med erfarenhet... det är sällan bara tur om det går bra inom akvaristiken.
                            Även om jag har haft fiskar runt omkring mig ända sedan jag var en liten parvel och har lärt mig grunderna ganska tidigt så är jag ändå förhållandevis färsk när det gäller att ha fulla ansvaret för akvarierna, farsan hade alltid ett vakande öga över mig och brorsan då vi grejade med akvarierna och jag kan räkna de år jag har haft det fulla ansvaret över egna akvarium på handens fem fingrar...
                            Det hade säkert gått att undvika dödsfallet genom att inreda på ett bättre sätt och framför allt genom att planera fiskköpet lite bättre... Att vara impulsiv är sällan bra då det gäller akvariefiskar.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
                              Användare
                              • June 2003
                              • 250

Jinnarparen: Det var interesant å høre! Det som de gjorde med Gibbicepsen gjør mitt F1 Managuense par med min 40cm lange Gibbiceps også hvis han kommer i nærheten av yngelen! Men han blir ikke så sur som din blir etterpå, men det er kansje fordi cichlidene i 900L er ganske store. Når jeg leser det du skriver om dine Dovii får jeg mere og mere lyst på den. Skulle ønske jeg hadde den.De minner meg ganske mye om en større variant av mine Friedrichsthali. Ditt Dovii par er vel litt større en mitt Friedrichsthali par som er 18 og 14cm no. Når mine Friedrichsthali nettop hadde egg var det hunnen som var flinkst til å passe på, hannen patruljerte bare reviret hele tiden. Reviret deres strekker seg over 1m av min 325L på 130cm, men det er jo ikke fisk nedi der som kan konkurere med dem. Festaene er for små og Crenicichla sedentariaen er også for liten. De har også en Gibbiceps på 23cm som de jager bort, men de bare biter så forsvinner den!

Jinnarparen og F1: Kan godt lse det andre du å hvis du vil F1 Akkurat no har jeg 2 par Managuense som har yngel. De er ikke frittsvømmende ennå men. Eggene ble lagt på samme dag så jeg har tenkt til å følge utviklingen på de forskjellige kulene! På det paret som er F1 er hannen meget flink til å passe både unger og revir og krangler aldri med hunnen sin og de er like flinke til å passe på yngel.
                              Det andre paret er litt annerledes, der svømmer hannen litt mere rundt og bruker hele akvariet. Akkurat i dette øyblikk graver han en grop til ungene i den andre enden av akvariet. Men han er også ganske grei med hunnen. Dette paret går i et 530L med 3 Labiatum på 12, 16 og 21cm, Argentea hunn, gibbiceps og salvini hoe på 8cm. Argentea hoa, en labiatum og salvini hoa skal selges sånn at d blir bedre plass.

F1: Jeg her helt enig med deg i at det er ganske forvirrende med alle bøkene som har forskjellige slektsnavn på samme fisker. Den boken jeg har som jeg bruker mest er "Die buntbarche amerikas" skrvet av Werner og Stawikowski tror jeg og "South american cichlids 3" (Aqualog). Disse er ganske bra etter min mening, men den førstnevnte virker som har de riktige slektsnavnene. Den er fra 1998 og har med slektsnavn som Parachromis og Cryptoheros (Arcocentrus). Jeg hadde en Dempsey som ble 27cm, men den er det en ven som har no og hunnen hans som ble 15cm hos meg. Disse var ikke aggresive i det hele tatt og jeg har hatt 4 andre også og ingen har vært spesielt aggresive utenom når de var fra 5-15cm, da drepte de en god del annen og fisk og når det store paret ynglet fikk de nydelige farger og tok over 1,5m av mitt 900L, men dette er et år siden og da var de sinnsykt aggresive men når de ikke hadde yngel var de veldig rolige som voksne! Lykke til med Salvini.

På denne linken er det bilde av mitt "Red breast" par. Hannen er ikke spesilet rød på buken men. Det er også en god del bilder av mitt Parachromis friedrichsthali par og F1 Managuense par med egg. Håper dere liker bildene

Preben

Kommentar

• Daniel Odell
                                Användare
                                • January 2003
                                • 2437

Superfina bilder, härliga fiskar! Dina salvinis var underbara.
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...