Parachromis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Martin:
    "Är det en sebraciklid i bakgrunden på 3:e bilden?"
    Jepp. Det där är den lilla sebraciklidshanen jag hade i 120-liters karet innan det större sebraparet flyttades dit. Honan blev uppäten direkt men hanen har klarat sig bra, han har till och med börjat hota jaguarerna genom att spänna ut gälarna vilket ser rätt komiskt ut.
    Jaguarerna bryr sig givetvis inte men man måste ju i alla fall ge sebran en eloge bara för att våga göra en sån sak, jaguarerna är ju trots allt ca 4ggr större...

"Ska du ha afrikaner i 120 litrarn eller?"
    Jo jag tänkte det, jag bytte in sebrorna här om dagen så det är bara två ancistrus i karet för tilfället. Jag vet inte vilka fiskar det blir ännu men kanske någon liten snäcklekare från tanganyika eller liknande. Tanganyikacikliderna känns mer intressanta just nu eftersom farsan har haft malawi typ hur länge som helst, det skulle vara kul att prova på något man inte har sett så mycket.
    Bland tanganyikacikliderna så finns det dessutom lite mindre substratlekande arter som inte kräver så stora akvarium, det är nog knepigare att få munruvande malawiciklider att fungera i 120-liters karet gissar jag.
    Men vi får se vad det blir, ingenting är bestämt ännu, jag kanske använder det som ett stort yngelkar om jaguarerna hinner leka innan jag har bestämt mig för vilka afrikaner det blir.

Mvh Fredrik Isaksson

Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
      Användare
      • February 2003
      • 708

Såg iaf det extremaste man kan se idag jag. Lite utanför ämnet men ändå. 7-8 stycken röda ormhuvudsfiskar (channa micropeltes) på kanske 15 cm i samma akvarium. Kan ni tänka vilken slakt det blev när zooägarn slängde i ett lass småfisk. Alltså helt allvarligt, dom han bara nå vattenytan så var alla småfiskar borta utom en. Den som blev kvar jagade dom så växterna yrde. Vilka extrema fiskar det finns, blev heltänd på att köpa en sån igen jag. Men dom blir ju 1 meter så man behöver lite större än 375 liter=).

Det vore väl nåt för ditt 120 liters=)

MVH Martin

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Martin:
        Ormhuvudsfiskarna är säkert roliga att mata men hur roliga är de mellan matningarna?... Jaguarerna är både roliga att mata och att titta på mellan matningarna, de har så mycket mer för sig än att bara ligga och vänta på mat.
        Skaffa lite foderfiskar till jaguarerna så ska du se att intresset för ormuhuvudsfiskarna försvinner illa kvickt.

Mvh Fredrik Isaksson

Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

Jo jag skrev ju vad som hände när jag testade foderfiskar, står antingen här eller i jaguartråden.

MVH Martin

MVH Martin

Kommentar

• Oskar S.
            Användare
            • August 2002
            • 15

Fram med syd/centralamerika!

Jag tycker det är tråkigt att den här hobbyn har blivit så låst på afrikanska ciklider. Titta bara på ciklidstämman, hur många föredrag handlade om syd/centralamerika? Ett.

Jag fanns ju inte på den gamla goda tiden, men efter vad jag har förstått dominerade grova centralamerikaner på 1970-talet när det gällde ciklider.

Då var det zebraciklid och Jack Dempsey som gällde. Nu är det rödzebra, svartzebra, lilazebra, Blå zebra sp. "mtongo kalisado".
            Skämt åsido, så tycker jag att inte minst Nordiska ciklidsällskapet ska ta bort kartongen runt huvudet och se mera vidöppet. Det finns vi som gillar rejäla ciklider.

Oskar S.
            Oskar S.

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

å alla vi 8 st i sverige samlas i denna tråd

fish r friend

Kommentar

• walle_1
                Användare
                • February 2003
                • 708

Helt rätt. Förstår inte att alla ska ha afrikaner. Kommer någon in här på ciklid.se så ser man ju mest inlägg om afrikaner vilket genererar ännu fler afrikanägare.

Bra är väl att vi har fått igång några trådar som verkar vara väldigt populära bland folk som läser. Tack Fredrik Isaksson för din första jaguartråd, den har inspirerat många akvarister, och kanske kommer amerikanerna ta över igen i framtiden=). Vet att det inte var du som startade den men det var du som förde den vidare och gjorde oss andra intresserade med väldigt fängslande inlägg. Har hängt som en galning här varje dag jag för att snappa upp mista gnutta information man kan få. Sen är det ju kul att förmedla sina egna erfarenheter om man ser att andra uppskattar det. Ni som läser alla inlägg kan väl dra till med någon fråga ibland för att få levande trådar med mycket info till dem som funderar på att köpa nytt. Finns inget bättre än andra personers erfarenheter när man ska köpa ny fisk. Läser man på en faktasida så får man inte ut mycket om deras beteende. Bästa är helt klart ett forum där man kan hitta svaren på alla sina frågor.

MVH Martin

MVH Martin

Kommentar

• walle_1
                  Användare
                  • February 2003
                  • 708

Forts.

Förresten jaguartråden som vi snickrar på måste väl vara en kandidat bland dom längsta trådarna här på ciklid.se. Den har samanlagt 48 sidor och 461 inlägg, med räknat fredriks tråd om första leken på jaguarerna. Det finns även en kallad "jaguarciklid med malawi", denna räknade jag inte med eftersom den inte är i samma led som de andra. Så det finns onekligen mycket information om jaguarerna att hämta här. Sen har vi ju parachromis-tråden som behandlar alla parachromis-arterna. Hoppas fler får upp ögonen för dessa underbara fiskar.

MVH Martin

MVH Martin

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Martin:
                    "Tack Fredrik Isaksson för din första jaguartråd, den har inspirerat många akvarister, och kanske kommer amerikanerna ta över igen i framtiden=). Vet att det inte var du som startade den men det var du som förde den vidare och gjorde oss andra intresserade med väldigt fängslande inlägg."

Tackar tackar, jag blir nästan generad här.
                    Men jaguartråden hade hur som helst inte varit något utan er medverkan så jag får väl passa på att tacka alla ni som har orkat lyssna och kommentera det som har skrivits där. Tack!

Hur som helst så håller jag med om att det är tråkigt att centralamerikanarna har kommit lite i skymundan bakom afrikanarna. Jag vet inte varför det har blivit så men gissningsvis så har det med färgerna att göra, afrikanarna är fina redan som små medan centralamerikanarna i regel blir fina först när de blir större. Orkar man inte vänta så får man aldrig se centralamerikanarna i all den prakt de kan ha men väntar man lite så tycker jag själv att de bräcker varenda malawiciklid och tanganyikaciklid med hästlängder när det gäller rent utseende. Att de dessutom har ett sånt härligt beteende gör ju inte man gillar dem mindre heller.

Men smaken är som baken och det får vi acceptera, vi som skriver här på forumet får väl se till att fortsätta skriva och kanske dessutom börja skriva artiklar till Ciklidbladet så att fler får upp ögonen för centralamerikanarna.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Oskar S.
                      "Skämt åsido, så tycker jag att inte minst Nordiska ciklidsällskapet ska ta bort kartongen runt huvudet och se mera vidöppet. Det finns vi som gillar rejäla ciklider."

Jo fast egentligen så är det ju inte deras fel, NCS publicerar bara de artiklar de får in, de släpper fram de föredragshållare som har något att säga osv. Får de inte in några artiklar om central- och sydamerikanska ciklider eller några idéer på föredrag om dessa fiskar så kan de inte publicera nåt om dem eller fixa så att det blir föredrag om dem.

De är nog så att vi som gillar dessa fiskar helt enkelt får se till att bli lite mer talföra. Skriv mer på forumet, skriv fler artiklar, planera in att hålla föredrag eller ge tips om folk som kan hålla föredrag om dem osv. Jag tycker inte att man kan skylla på NCS, det är inte deras fel.

Mvh Fredrik Isaksson

Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Oskar S.
                        Användare
                        • August 2002
                        • 15

Självklart är det inte NCS fel, men de bör tänka på att få den här hobbyn mer "mixad".
                        Där har NCS ett starkt inflytande gällande efterlysningar av artiklar, översättningar av utländska artiklar och söka med ljus o lykta efter de som kan/vill skriva artiklar och hålla föredrag på t.ex. ciklidstämman.

Nu kommer å andra sidan mitt dåliga samvete krypande. Hur mycket har jag gjort själv? Jag tillhör ju också NCS.
                        Har dock för lite att bygga en "story" på, men en dag, då jäklar ska jag också skicka in en artikel till CB.

Hoppas att ni som redan har möjlighet och vill gör någotför att få en bättre mix!

Oskar S.
                        Oskar S.

Kommentar

• walle_1
                          Användare
                          • February 2003
                          • 708

"Tackar tackar, jag blir nästan generad här.
                          Men jaguartråden hade hur som helst inte varit något utan er medverkan så jag får väl passa på att tacka alla ni som har orkat lyssna och kommentera det som har skrivits där. Tack! "

Jo men det var ju ditt intresse som födde mitt och andras osv. Fick tips av en på akvarieguiden om den första första tråden för längsedan jag. Men då hade jag redan hittat den.

Skulle vara kul att skriva en artikel men synd bara att man är kass på att skriva och inte har något att skriva om. kanske ska skriva om sjukdomar jag, det borde ju jag vara expert på nu=).

MVH Martin

MVH Martin

Kommentar

• chrillo
                            Användare
                            • February 2003
                            • 180

Har inte kunnat vara aktiv här den senaste tiden då jag är i kiruna förtillfället och pluggar rymdcampuset här. Att både Rolle och denna odlare skulle ta fel på art tycker jag låter mycket skumt även om jag inte bryr mig så mycket i vilken art det nu skulle vara. Båda är lika vackra. Att det sedan skulle vara omöjligt att fredrichstallin skulle finnas i sverige tycker jag låter orimmligt. Finns förmodligen flera arter i sverige som majoriteten inte alls tror finns i sverige. Hur det nu än är med den saken så spelar det faktist ingen roll. Väntar förövrigt på att bli klar med astrofysik kursen här så jag får komma hem till firrarna.

Hoppas alla hade en bra påsk!

Mvh /Christian
                            720liter Malawi

Mvh /Christian
                            http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

Hej

Nytt på Parachromis fronten.
                              För min del kan jag bara rapportera det sorgliga att 9 st Parachromis Dovii blev uppätna under min semester.
                              Jag hade 9 st kvar gående i ett 75 l kar. Dessa flyttade jag upp i mitt 375 l kar knappt en vecka innan vi åkte iväg på semester. 1 hann försvinna under de första dagarna. För övrigt visade inte de andra fiskarna något som helst intresse för nykomlingarna.
                              Under semestern så försvann de andra. Detta trots att fiskarna i karet fick mat varannan dag av fiskvakten.
                              De skyldiga är mitt Crenicichla Menezesi par. Doviina som jag släppte i var runt 5 cm. Menezesina är 14 resp 13 cm. Övriga fiskar i karet har nog hjälpt till att äta upp doviina men det är nog Menezesina som har attackerat dem. Jag har ju sett hur de anfaller de skalade räkorna som jag släpper i. När jag kom hem fanns det en dovii kvar, jag såg på kvällen hur Menezesina jagade den i akvariet. Under natten försvann även denna. De gör verkligen själ för namnet gäddciklider.[]

Som tur är så har jag 9 st dovii kvar i mitt 600 l kar. Dessa är mellan 10-15 cm.
                              Jag skall börja plocka bort annan fisk som jag också har i detta kar så att det blir mera svängrum för de som är kvar. Fortfarande tror jag nog att det kommer att dröja till någon gång i höst innan de börjar visa något som helst intresse för vilka som är pojkdovii och flickdovii. Det är inte helt omöjligt att de största är runt 20 cm vid den tiden. Det är ungefär var föräldradjuren var då de lekte första gången.
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

jinnarparen:
                                Trist att höra att de mindre doviina blev uppätna.
                                ...roligt att höra att det fortfarande går bra för de som går i det större karet.

Kan du inte fotografera dem? ...jag har extremt dålig koll på P. dovii och vet knappt hur de ser ut, de är INTE vanliga här uppe i norrbotten.

Har de börjat bli aggressiva mot varandra?
                                Ungefär hur mycket växer de per månad?
                                Hur länge tog det innan dina blev typ 5cm?
                                Jag har några jaguarciklidsyngel i ett 60-literskar, dessa är typ 4 månader gamla men är fortfarande bara ca 2,5cm... är inte detta väldigt lite för en 4 månader gammal jaguarciklid?
                                Lyckades du driva upp några jaguaryngel då du hade jaguarerna?

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...