If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Gillar denna kurs så skarpt asså Har dock en fråga ibland när jag ska fota så kan jag tex inte höja slutartiden mer än 1/250 när jag kör kameran på manuellt läge varför är det så?
Gillar denna kurs så skarpt asså Har dock en fråga ibland när jag ska fota så kan jag tex inte höja slutartiden mer än 1/250 när jag kör kameran på manuellt läge varför är det så?
Tack Jimmy! Förmodligen är det som Deelay säger, har du en blixt påkopplad eller din interna blixt uppe så låter det som om kameran inte tillåter dig att ställa in en slutartid snabbare än blixtens synktid, alltså den tid som slutaren max får ha för att du inte skall få svarta kanter på bilden. Sök på flash sync speed på google för mer info.
Det går att skicka 200 kr till Postgiro 36 47 66-6 (Bilder av Ljus Sverige HB) så kommer jag att skicka en pappersversion av kursen då den är klar + kvitto. Skriv även din postadress till info@viktorsundberg.se så jag vet vart jag skall skicka den.
Ser fram emot nästa lektion om objektiv. Här har jag en del frågor, låt oss se om jag behöver ta upp dessa här, tror inte det med tanke på kursen hittills, säker på att de blir besvarade i och med lektionen.
Du får gärna ställa frågor om du vill, men har du frågor om just objektiv kanske du skall avvakta
Eftersom du håller på kursen , så undrar jag vad ex. 4.5-5.6 betyder på objektivet? är det begränsningen vad gäller bländare eller vad? Samt är det begränsningen i sånt fall på resp. objektiv?
Ja,vad avser objektiv så är det en jungel, men som jag förstår så är 2,8 ett bättre, ljuskänsligare objektiv än ett som är 4,5. och så följer pris/kvalitet åt. och ska man fånga en fågel på bild så bör man ha ett objektiv som är 300 mm och över och stativ. Så såfort jag får råd så slår jag till på ett Sigma EX 70-200 mm 2,8 APO DG HSM till min canon kamera. Dyrt, men får bra betyg på dprewiev. Jag lämnar fågelfotograferingen till Brutus Östlund mattias klum mfl.
Nu har jag varit och inspekterat objektivet i affären och sneglat på SIGMA´S 180 mm macro/tele. Det är ju mycket mindre och väger 500 g mindre än 200 mm..Såå vad göra?? Någon som vet råd?
Nu har jag varit och inspekterat objektivet i affären och sneglat på SIGMA´S 180 mm macro/tele. Det är ju mycket mindre och väger 500 g mindre än 200 mm..Såå vad göra?? Någon som vet råd?
Tänk på att macron oftare har en trögare autofokus än "vanliga" gluggar. Nu kanske du menar 70-200 när du jämförde vikten? Vill du ha ett lättare objektiv med brännvidden 200mm rekomenderar jag Canons fasta 200 2,8(har det själv, bytte bort mitt Sigma 70-200 mot det p.g.a vikten och att jag oftast använde det på 200mm ändå), t.o.m 200g lättare än Sigmas 180 macro + att det är en tusenlapp billigare.
Men men, då tappar du ju macromöjligheten...inte lätt detta!
Men som sagt...Viktor har ju lovat oss en lektion under helgen om objektiv så vi får se vad det står för spännande där
Senast redigerad av Niklas Olsson; 28 November 2010, 04:34.
Tänk på att macron oftare har en trögare autofokus än "vanliga" gluggar. Nu kanske du menar 70-200 när du jämförde vikten? Vill du ha ett lättare objektiv med brännvidden 200mm rekomenderar jag Canons fasta 200 2,8(har det själv, bytte bort mitt Sigma 70-200 mot det p.g.a vikten och att jag oftast använde det på 200mm ändå), t.o.m 200g lättare än Sigmas 180 macro + att det är en tusenlapp billigare.
Men men, då tappar du ju macromöjligheten...inte lätt detta!
Men som sagt...Viktor har ju lovat oss en lektion under helgen om objektiv så vi får se vad det står för spännande där
Mellanringar kan vara lösningen om man inte använder "macrofunktionen" så ofta till objektiv utan macrofunktion, ex. fasta Canons 200mm
Senast redigerad av Johan F; 28 November 2010, 09:30.
3000 liter med Tropheus http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa
Kommentar