Amphilophus citrinellus, Amphilophus labiatus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

Motaguensis,
    det var Mule som tog den men Cichlidscene kom med honom (Mule ar typisk Newyorkare och har ingen bil). Och for att uppdatera det sa har Jeff kollat in den nere hos Mule igar och domar att det ar en hane.

Kommentar

• Leo
      Användare
      • November 2002
      • 85

Hallå! Märker att det är evigheter sedan jag varit på sidan senast, vilken härlig diskussion om min favoritfirre! Jag har en citrinellum i ett 72 -liters kar. Här på andra sidan viken finns det nästan inte att få tag på aggressiva ciklider, så jag nappade åt mig min citrinellum innan jag hade ett dugligt kar åt honom. Han hann ta kål på min ena 30cm påfågel innan jag hann få ett ordentligt kar åt honom.

Nu är han själv ca 30 cm, klargul och skulle vilja ha en hona, naturligtvis. Som tur finns det ett litet "stim" av dem i ett akvarie som är öppet för allmänheten, så jag ska ta med mig några därifrån något tag. Kommer bara att vara svårt att para ihop unga fiskar med min koloss...

Jag är ännu chockad över inläggen tidigt i diskussionen om karstorlek till citrinellum - 300 liter??? Jamenjösses vad tänker människor på? Jag skulle inte tränga in en ensam citrinellus i mindre än 500 liter, ett par går fint i 700...

Ja, hursomhelst, här är några redan rätt gamla bilder på min Leo, världens charmigaste och mest personliga fisk! (texterna är på finska, sorry)

Webshots, the best in Desktop Wallpaper, Desktop Backgrounds, and Screen Savers since 1995.

-Alix-

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

Leo: istället för att ta en labiatum/citrinellum-blandning från ett offentligt akvarium så får du ta färjan över till sverige och hämta upp en pure bred barred midas från mig, direkt köpt från ciklid-gurun Jeff Rapps. Jag håller på att leta bra hem åt mina överblivna midas redan nu.

han såg riktigt fin ut din hane.
        fish r friend

Kommentar

• Leo
          Användare
          • November 2002
          • 85

Orm: Oj-oj, det låter lockande! Hur stora är de/hur snabbt vill du bli av med dem? Var bor du? Vad vill du ha för den? Släng mig med ett mail? alix@g2helsinki.fi

Kollade in dina andra fiskar, A. pebas är fins fiskar, hit kom det in en bra mängd av dem för ett tag sedan, och de verkar ha klarat sig fint. En del "fanta" kom också, dem vet jag inte vad det hände.
          Jag har också en L264 i ett kar, familjens andra hälft sysslar främst med malar... (varning för urusel bild!) http://community.webshots.com/photo/...59753564pEvoao
          -Alix-

Kommentar

• INXS

Leo, kraftig koloss du har - 30cm!! Det lar vara svart att fa aldre fisk att acceptera nya fiskar i deras kar. Om du verkligen vill avla sa ar det nog bast att forsoka fa ett par av ett gang mindre fisk eller kora med avdelare i ditt stora kar nar du far en hona.

Nar firrarna ar 10-20cm duger nog ett 300 liters valdigt bra men nar dom blir fullvuxna som din far man nog hitta en storre bassang at dom.

Jag tycker bilden pa L264 sag bra ut - fin mal. Vad ater den forresten?

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

min gillar räkmix iallafall, å mysis.
              fish r friend

Kommentar

• INXS

Orm - du menar 264an va? OK, mina ligger och gnagar pa tra - vet inte om dom gillar zuccini men jag far prova rakor. Forresten sa gillar mina Labiatus zuccini och gurka - jag har hort att man med fordel skall mata dom med en del gronsaker.

Kommentar

• Leo
                  Användare
                  • November 2002
                  • 85

Min har alltid varit grymt skygg, men den tar t.ex. räkmix och plecochips, torrfoderpiller mm. Rätt allätande, de få gånger jag sett den äta. Jag sitter här och smaskar på tanken att kanske få ett par av Orms citrinellum... Det blir nog en stockholmsresa så småningom, har jag på känn...
                  -Alix-

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Två av mina förmodade citrinellumciklider har nu börjat byta färg, den största(tidigare randiga) och en av de mindre, det ser nästan ut som att de håller på att ömsa skinn eller nåt... helt spräckliga och vansinnigt fula... Men det tittar fram några små orangegula fläckar lite här och var så de blir säkert fina så småningom.
                    Är det någon som vet hur länge färgförvandlingen tar?

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Det gar fram och tillbaka mellan olika farger. Gratt - rosa - orange - rott - vitt - gult - svart. Jag tror det ar dom fargerna mina har gatt igenom.
                      Nar jag skaffade mina citronellum/labiatum sa var dom orangeroda men blev gulaktiga efter ett tag med svarta och gra flackar sedan rosa och sedan tillbaka till orange med svart och mer rodaktigt . Till slut borjade dom svarta flackarna forsvinna och fargen borjade stabilisera sig mer och mer mot rott.
                      Skulle tro att det gick pa nagra manader - 3 till 5.

Nu har jag tre renodlade F1 labiatus som var gra och rosa nar jag fick dom . Sedan dess har dom vaxt ordentligt och andrat fargen mer till orange/gult med svarta flackar och nu mer och mer orangerott. Dom ar fortfarande flackiga och jag har haft dom i tre manader.

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

FI: i Aqualogen så är ju flera citrinellum spräckliga. det ser ballt ut tycker jag.

INXS: såvitt jag vet så är _inte_ 264:an trä-ätare. De gillar "meaty foods" enligt planetcatfish och de mal-kunniga jag pratat med.
                        fish r friend

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

orm: Jo fast mina ser ut ungefär som den där "skabbiga" "Variante TIGER"... Det ser ut ungefär som om de har varit en vända ut på golvet eller som om de har varit med i världens fetaste slagsmål... typ. De är liksom ljusgråa på sidorna och det ser misstänkt likt ut då andra fiskar jag har haft har åkt på stryk, skillnaden är att det tittar fram några orangegula små fläckar på olika ställen.
                          Men det här är ju bara en övergångsfas, de borde se ut som den helt utfärgade så småningom, det blir nog bra ska ni se.
                          Jag är på väg till skolan nu men jag ska se om jag hinner fotografera lite ikväll, i så fall så laddar jag upp bilderna så att ni får se hur de ser ut.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Här är några bilder på den största citrinellumen som tidigare var randig men som nu är... ja, vad är den egentligen? Spräcklig? ...eller kanske bara ful?

Den sista bilden visar tydligt att det ser ut som om den har slagits med någon men vad jag vet så har den inte gjort det, det är nog bara en del i färgförändringen. Väldigt märkligt.

Jämför för övrigt bilderna ovan med den här bilden.

Jo det är faktiskt samma fisk.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• INXS

FI,
                              mina har aldrig sett sa randiga ut som din sista bild men jag har iofs aldrig haft dom mindre an 5-6 cm.
                              Omfargningen lar handa nar fisken kannar att dom kan ta hand om sig sjalv och inte behover den morka kladseln for att gomma sig - den byter in kamuflage kladseln mot ragga kostymen for att dra ut och jaga nagan att para sig med.

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Jo så är det nog, både den stora på bilderna ovan och den mindre som färgar om har gått igenom en otrolig förändring beteendemässigt de senaste dagarna, de är nu båda två väldigt dominanta och den största har t.ex inga som helst problem att jaga bort varken lilljaggan eller nicaraguensehanen som annars är de två firrarna som dominerar i karet.

Jag läste på en sida att jaguarciklider gillar att dominera karet, det stämmer nog bra för lilljaggan beter sig nu som en ängslig liten hund med svansen mellan benen nu då han har tappat kontrollen över karet... Det är givetvis lite tråkigt att se men samtidigt så lär man sig mer om hur både jaggorna och citrinellumcikliderna fungerar och det är ju inte helt fel.

Hur som helst så är det intressant att få vara med om den här delen av citrinellumciklidernas livscykel, det var uppväxten som jag saknade hos honan som jag hade tidigare, det är i mitt tycke inte alls samma sak att köpa en stor ciklid som att få föda upp dem från de är små och sedan belönas med att den växer upp och blir stor och har ett härligt beteende. Då det känns som att det är dags så ska jag ge citrinellumcikliderna ett bättre hem, detta är en art som jag är väldigt intressant av just nu och de kan ju inte gå i fisksoppa-karet i all evighet...

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...