Amphilophus citrinellus, Amphilophus labiatus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

INXS: hur gör man för att skicka med en bild på Aquamojos forum?

Tänkte dela med mig av fiskbilderna på andra sidan pölen också.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• maswa
      Användare
      • June 2003
      • 52

hej! och tack för alla goda råd. jag kom precis över en (Grenechicla sveni) och en (Cichlasoma Zonatum) ingen anning om stavningen! dom ville bli av med dom inne i Linköping så jag fick dom för 50kr styck två hanar, hade tydligen jagat i hjäl sina honor.
      så nu har man ju en början i allafall:-)
      tror det blir citrinellum paret på fredag ska kolla upp namnet på den som gick ensam. det är ingen guldsöm iaf. Tack igen /Jimmy

Kommentar

• INXS

Jinnarparen:
        gor sa har:
        1.bestam vilken bild du vill visa fran din websida (bilden maste finnas pa natet)
        2.hogerklicka bilden och valj properties
        3.Pa properties 'highlighta(?)' URL addressen , hogerklicka och valj 'copy'

Nu har du bilden sparad som du skall satta upp

4.Pa 'Aquamojo' oppna ett nytt amne pa bildsidan (eller dar du vill posta det.
        5. (nar jag beskriver detta lammnar jag mellanrum nu sa det inte blir kod - nar du gor detta skall du INTE lammna mellanrum for att det skall funka) - Knacka in detta: [ i m g ] (nu hogerklickar du och kor paste for att satta in bilden) [ / i m g ]

Det ar allt. Kom bara ihag att satta in / innan img efter bilden.

Kommentar

• Jompastar
          Användare
          • August 2003
          • 80

Maswa, gor proceduren ratt fran borjan - slaffa citrinellum /labiatum. Det ar den klart iskallaste firren namd i dina funderingar. Du kan halla citri/lab med texas eller zebra. Lycka till!

Kommentar

• walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

Att gäddciklider skulle ligga och ruva i en grotta hela dagarna håller jag inte med om. Min gädda är mycket mer aktiv än jaguaren, speciellt när båda är hungriga. Jag skulle inte satsa på jaguarer annat än ett par idag. Det känns som att en ensammen jaguar blir lite seg. Iofs skulle jag nog inte ens satsa på ciklider om jag skulle köpa nya fiskar. Möjligen gäddor isåfall. Det finns inget mer irriterande än att ha stora högar av grus enligt mig. Tänk om jaguaren kunde ge fan i gruset så hade det varit betydligt roligare.

Hade jag startat ett nytt kar nu så hade jag nog satsat på ett växtkar med lekpar av ormhuvudsfiskar i. Ormskallarna jag har nu är ju inte speciellt framfusiga av sig men det kan man ju förstå när man ser deras sällskap. Ensamma är dom mycket roligare.

Citrinellum verkar vara en intressant firre men är inte en så utpräglad rovfirre som man skulle vilja önska sig.

Nu låter det som att jag håller på att byta fiskar men det gör jag absolut inte. Tänker dra upp jaggan till en riktig best först .

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• maswa
              Användare
              • June 2003
              • 52

Walle1!! funderingar angående ormhuvudsfiskar. hur stora blir dom? är dom snygga/stygga? vad kommer dom i från och vad äter dom?. ang citrinellum gräver dom mycket??

mvh jimmy

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Walle: Om du vill ha fart på jaggan så kan du prova skaffa en till stor revirhävdande ciklid, en som gör att hans dominans i karet inte är lika självklar. En ensammen citrinellum och en ensammen jaguarciklid kan nog fungera bra i en 375a.

En annan sak du kan prova är att inte mata jaggan så mycket, mätta fiskar är alltid sega av sig, hungriga fiskar hoppar nästan ur karet så fort de bara ser matburken. Innan jag började med pellets-avvänjningen så matade jag mina jaggor max en gång varannan dag och jag upplever att de blev ofantligt mycket mer aktiva jämfört med om jag matade dem 2ggr per dag.

Jag tror även att deras nya oro att matmängden inte skulle räcka till gjorde att de blev mer offensiva då jag slängde ner guldfiskar, i vanliga fall så brukar det dröja ett tag innan de ger sig på foderfiskarna men den här gången så försvann guldfiskarna en efter en i rask takt. Då hanen efter ca 1 timme hade glufsat i sig 4st guldfiskar på typ 5cm så var jag nästan orolig att han skulle skada sig, det såg i princip ut som att han hade svalt en pingisboll...
                Så mitt tips är att du provar införa små fastaperioder, då ska du se att både jaggan, gäddan och ormhuvudet blir mer aktiva.

Jag läste i en artikel om skovelnosmalen att man bara skulle mata den då den simmar omkring vid framrutan, detta kunde ibland betyda en gång i veckan... Det kanske är samma sak med stora ciklider, att man bara ska mata dem då de klart och tydligt visar att de suktar efter mat, jag tror inte att fiskarna går proppmätta hela tiden ute i naturen.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

citat:Ursprungligen skickat av maswa

ang citrinellum gräver dom mycket??
                  Jo de gräver väldigt mycket, de simmar även runt och "plockar" i gruset efter föda, så rejäla filter och stora regelbundna vattenbyten är att rekommendera.

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Maswa,
                    citronellum/labiatum graver mer an en gravskopa - otroligt mycket.

Walle-1 det verkar som om det ar jakt du gillar och da far jag halla med dig att en gadda ar troligen mer ditt tycke.

Fredrik,
                    mina jaggor ater aldrig for mycket men istallet sa jagar dom alla matinings fiskar och hugger dom , sedan slapper dom ut dom ur munnen igen. Ibland har dom 3-4st i munnen och jagar fortfarande. Men sedan spottar dom ut dom dom har i munnen.

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

ojojoj min största fisk av de 5 citrinellumana växer otroligt mycket fortare än någon annan fisk i samma kar. det bådar gott ... och dåligt om han vill börja slåss :-/
                      fish r friend

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

orm: Jag bläddrade tillbaka och såg att jag hade missat att du hade postat bilder och en film. Tuff film för övrigt! =)
                        Dina ser ganska mycket ljusare ut än mina, min största är fortfarande rejält randig men han är ganska mörk till färgen, en av de som är lite mindre blev först lite mörkare men verkar nu ha börjat färga om till gulorange, antagligen så är den största på väg att göra samma sak. Att dina är så ljusa kanske är ett bevis på att de inte har tänkt färga om för det ska de väl inte göra, eller?

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

FI: jo filmen blev bra, ettriga små djur de där

jo visst är de ljusare än dina fiskar, de är väldigt olika i kroppsform med. Min största är bra mycket högre i kroppen än vad din randiga är.

Nä de ska inte färga om är det tänkt, men randiga föräldrar kan få massa olika avkommor tyckte jag mig tolka av vad Mojo skrev.
                          fish r friend

Kommentar

• INXS

Igar var Cichlidscene har med the Mule och plockade upp en av mina Labiatum/citronellum.

Dom tog med sig denna - som var den storsta och jag trodde helt sakert att den var en hane.
                            Men enligt Cichlidscene, som har haft en och annan citronellum sa var det troligen en hona(?). Jag litar pa hans erfarenhet mer an min eftersom han ser till att spara pa hanar som blir battre 'showfish'.

Efter att han kollade in tanken sa han att det verkade bara en (av 7) som var en saker hane. Hans metod att kolla var forlangda stralar pa brostfenorna (vet inte om det var oversatt OK till svenska). 'Venting' (nar man kollar in konsoppningen) och puckeln pa huvudet tyckte han inte var sakra satt.

Han sade inte med sakerhet om dom var Labiatum eller Citronellum men tyckte att det nog fanns en hel del citronellum i dom. Detta verkar komma fram mer och mer ju aldre dom blir.

Orm,
                            sag att du plockade hem en av mina favvon - L-177. Jag tjackade en forra helgen ocksa men den holl i 24timmar
                            Jag har kopt dom vid manga olika tillfallen men dom har aldrig klarat sig. Hur gar det med din? Om den klarar sig sa far du beratta vad du gor.

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

ja han klarar sig bra 2v senare. gör inte ett smack

men han hadde gått i karet hos butiekn i ett par månder sa hon... så de e väll kanske därför.
                              fish r friend

Kommentar

• Motaguensis
                                Användare
                                • June 2003
                                • 250

INXS: Var det cichlidscene eller mule som skulle ha din Labiatum/citrinellum?
                                Preben

Kommentar

Arbetssätt...