Amphilophus citrinellus, Amphilophus labiatus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

FI: mina midas har röda fenor-sömmar nu. eller de tre största har.
    fish r friend

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

orm: Intressant, då finns det kanske en chans att mina är citrinellum i alla fall. Försäljaren sa som sagt att det skulle vara 100% citrinellum eftersom det var en gammal veteran som hade odlat dem och han brukar tydligen veta vad han sysslar med. Men precis som vi redan har konstaterat så är det näst intill omöjligt att veta säkert med dessa arter.

Har du möjlighet att fota dina firrar så får du jättegärna göra det, fota gärna så att man ser fenorna tydligt och även huvudet.

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

mmm ja ska försöka göra det. Synd att du redan köpt midas föresten, jag hadde gärna gett dig de 4 som jag får över.

Jag har blivit otroligt fäst vid dem alla, de är underbara personligheter och jag klarar inte av att se dem komma till ett dåligt hem.
        fish r friend

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

orm: Inte får du fyra stycken över inte, jag ska nog få dig att spara hela bunten och satsa på att få fram ett stabilt lekpar, någon måste ju försöka få in lite äkta citrinellum hit till sverige och vem är mer lämpad än du som nu har "barred midas" på uppväxt i karet?

Får jag så småningom fram ett lekpar av mina så skulle jag nog mycket väl kunna tänka mig att ta en paus från jaggorna under något år och odla citrinellumciklider istället, de har inte jaggorna rovbeteende men är lugnt den mest personliga ciklidart jag har provat, att få möjlighet att få lek med dem skulle vara rena drömmen.
          Så tänk över ditt beslut noga, lekande "barred midas" i karet är en fjäder i hatten.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
            • April 2002
            • 14633

Med tanke på papegojfisken som ska ha en så fantastisk personlighet så är det festligt att läsa om det troliga orginalets fantastiska personlighet.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Några bilder som lite felaktigt postades i parachromistråden.

Den mest dominanta citrinellumen, ca 5cm.

Och samma citrinellum som ovan i en liten (suddig) batalj med det äldsta ynglet från jaggorna. Undra hur detta ska sluta, firrarna är ca 5 och 8cm och redan ärkefiender...

Deja vu...

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

FI: det är 4 syskon, vill inte få lek på dem. Vill få ut en fin hanne (och det har jag nog redan)... och om ett par, tre år kanske jag har plats nog att beställa honor från Jeff.

Då skall jag ha lek på alla mina favorit-arter. Nån gång i framtiden altså.

kanon-bilder som alltid Fredrik!
                fish r friend

Kommentar

• INXS

FI,
                  kul bilder!!

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

FI & alla andra, här är en bild på min största Midas, tyvärr med blixt då jag har en kass kamera. Men jag har filmat lite med när jag matar, det blev en mycket trevlig liten filmsnutt, så ladda hem XviD-codecen om ni inte har den redan och kolla. Ni kommer se alla mina fiskar i 576L-karet bita mig i fingrarna

fish r friend

Kommentar

• maswa
                      Användare
                      • June 2003
                      • 52

hej!!
                      jag tänkte få lite goda råd innför mitt nya projekt rovdjursciklider. håller nu på med tanganyika tropheus samt lite blandat malawi och tanganyika. jag ska sätta i gång ett 540L 150*60*60 jag har två xxxL rötter som jag tänkte ha i.
                      fiskarna jag har kollat på är ett par citrinellum och en stor blåaktig ciklid med röda tänder jag kommer inte i håg vad den heter men den var extremt aggressiv. Den gick själv i butiken i ett 200l akvarium och den högg mot rutan så fort man kom i närheten. sen har jag funderat på att ha typ arrowana,knivfisk,eller gäddciklider i samma+ lite malar. har en stor vänd mal på 25cm. samt karnse påfåglar eller jaguarer. vart riktigt sugen efter Fredrik isaksson´s artikel i CB 2/03 kanon artikel föressten. jag hade precis som du ett gäng påfåglar som första ciklid i 12-13års åldern det var en härlig tid många minnen. höll på med ciklider tills jag var 16 typ och har nu börjat med ciklider igen vid 22års ålder.

tacksam för alla funderingar runt mitt projekt!!

citrinellum cikliderna storlek var hanen 20cm honan 15cm

den lite blåaktiga var 20-25cm

andra funderingar är värme,inreddning,växter belysning karnse andra fiskar som ni har erfarenhet av?

mvh JIMMY

Kommentar

• walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

Satsa på två sorter. Blanda inte fyra olika i ett 540 liters.

citat:fiskarna jag har kollat på är ett par citrinellum och en stor blåaktig ciklid med röda tänder jag kommer inte i håg vad den heter men den var extremt aggressiv.
                        Låter som guldsöm. Dessa fiskar fungerar nog tillsammans i ditt kar och du kommer få med rörelse utan att ha andra fiskar.

citat:arrowana
                        NEJ
                        citat:knivfisk
                        Ja, om det inte är en så stor art
                        citat:gäddciklider
                        Rekommenderar jag mest av alla fiskar du räknat upp. Helt sanslöst roliga och nyfikna. Skaffa bara inte en för stor art.

citat:+ lite malar.
                        Japp

citat:samt karnse påfåglar eller jaguarer
                        Inte jaguarer och påfåglar, fungerar nog inte i längden. Ska du ha påfåglar fungerar knappast citrinellumen heller. Ska du ha jaggor så rekommenderar jag att du har dom själv eventuellt med ett gäddpar. Ensamma jaguarer kan vara slöa och sega så jag tycker du borde satsa på ett par isåfall.

Ok, det var min syn på dina funderingar, någon som tycker något annat.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

petar du ner det paret Citrinellum X Labiatum så kommer de nog rätt fort vara de enda fiskarna i ett så litet akvarie (så fort de lekt).

Gäddciklider kan nog fungera då de är så olika, men påfåglar kommer de göra processen kort med.

Arowana växer ur ett 540 på en kvart ungefär.
                          fish r friend

Kommentar

• INXS

Maswa,
                            Du skulle troligen kunna ha tva Citronellum, gaddor/jaguarer, guldsom och malar. Om du plockar ut vad du vill ha med tanke pa fullvuxen storlek , lagger pa ett par extra och koper dom som smattingar typ 5 cm sedan later du dom vaxa upp tillsammans.

Innom ett ar har du din kombination och forhoppningsvis harmoni.

Enligt min asikt skulle jag avsta fran att forsoka kombinera dessa fiskar nar dom ar fullvuxna - dom anpassar sig inte latt vid varandra nar dom ar stora.

Jag tycker att Labiatum/Citronellum ar den roligaste cikliden. Den ror sig mycket, ar nyfiken och kan bli tranad till handmatning.
                            Om du kombinerar karet med hyfsat mycket gomstallen och grottor skulle jag satta i ett gang zebror sa eventuella aggressioner bryts upp.

Gaddor gillar att ligga pa lur i gomstallen och med citronellum i karet kan man nog rakna med att dom kommer ligga gomda mycket. Dom ar blixtsnabba vid matning men sjalv gillar jag att se mina firrar mer an 30 sekunder per dygn.

Jag har aldrig kombinerat jaguarer med citronellum sa jag vet inte hur det funkar - Fredrik vet detta battre.

En bra kombination har varit med mina H carpinte 'Escondido', aven en cyanoguttatum (Texas ciklid) skulle troligen funka bra.

Malar jag har haft med dom : Gibbiceps , detta ar min favorit till stora Centralamerikanska ciklider. Haller rent, ser fin ut och tal lite stryk. Vanlig pleco funkar bra ocksa men forsok hitta en storre sa nyfikna firrar inte trackar ihjal den.

Kommentar

• INXS

Orm, jag fick just in nagra av dina favvomalar kolla (skryt )

Annars skall mina tva storsta Red Devils flytta idag, suck.

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

maswa: Det har redan sagts så mycket bra saker så jag väljer bara att kommentera det som inte tagits upp.
                                Jaguarciklid och citrinellum går kanske bra om du har två ensamma fiskar men lekpar med dessa arter går nog inte att kombinera annat än om karet är väldigt stort, typ 2-3 meter långt. Jag hade en ensammen citrinellum med mitt lekpar av jaguarciklid och det fungerade bra så länge jaggorna inte lekte men då de lekte så blev citrinellumen undanskuffad till en minimal grotta och jag tvingades sära på fiskarna, det hade med största säkerhet sett likadant ut om det hade varit ett par av citrinellumciklider och en ensammen jaguarciklid.

Hur som helst, om det är utpräglade rovfiskar du vill ha så är det nog jaggor eller gäddciklider som du bör välja av de där arterna. Klarar du dig dock utan själva jakten så rekommenderar jag varmt citrinellumciklider, de är mer aktiva och mer utåtriktade än jaguarciklider och jag har egentligen svårt att se att någon skulle bli missnöjd med dessa fiskar.

Några bra sidor...

Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...