Amphilophus citrinellus, Amphilophus labiatus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jompastar
    Användare
    • August 2003
    • 80

Kollade in dina fiskar. Sma, men den som vantar pa nagot gott…! Dom ser otroligt bra ut. Hur stor burk ska du halla dom i?

Mitt basta vaxa snabt tips ar beef heart, hikari pellets, all typ av hikari frozen foods. Samt, allhanda insekter skalbaggar, spindlar etc.

Hm, en del sager att for mycket beef heart kortar fiskarnas livs tid? Nagot du kan bekrafta?

Kommentar

• INXS

Detta ar firren som fick mig att vilja ha labiatum.

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

fisk matad med ox-hjärta, eller "beef heart" som de mer internationella medlemmarna säger, löper stor risk för förfettning och skadade inälvor då de inte kan tillgodogöra sig de animaliska proteinerna ordentligt.
        fish r friend

Kommentar

• Jompastar
          Användare
          • August 2003
          • 80

Perfect! Mina fiskar kommer att se ut som riktiga Amerikaner med andra ord. Detta galler vid over godning och inte 3-4 ganger i manaden i presume? Eller ar det ett vansinne att mata dom med ox hjarta?

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

jag kan inte säkert svara att mata med oxhjärta skulle vara rätt eller fel.

min personliga åsikt är att inte använda oxhjärta som basfoder, men jag kan själv tänka mig att använda det som komplement till ungdjur för att fort få upp dem i storlek. och inte alls mata vuxna djur med det.
            fish r friend

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Jag matade mina jaguarer med oxhjärta då de var små och man ska nog inte utesluta att det är detta som har gjort att speciellt hanen är ovanligt grov(fet...).

Så jag skulle nog avråda från att mata med oxhjärta både när det gäller ungfiskar och större fiskar, det finns andra betydligt bättre och naturligare fodersorter man kan använda om man vill lyxa till det för fiskarna.

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

jag är ganska säker på att det inte har med oxhjärtat att göra att din jagga ser ut som en gris

amerikanarna matar sina fiskar med oxhjärta mest hela tiden, och de har fiskar som ser normala ut. det syns nog igentligen bara skillnad vid en obdution.

jag försökte köpa ett oxhjärta på ICA idag men de sa att det inte fick säljas längre?
                fish r friend

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

jag är ganska säker på att det inte har med oxhjärtat att göra att din jagga ser ut som en gris
                  Hehe, du har säkert rätt, det kan nog vara den som "sitter vid spakarna" som har gjort jaguarhanen till ett fetto... ;D
                  Pelletserna är det lätt att portionera men jag ger dem ju regelbundet levande foder och då är det svårare att fördela maten så att de inte äter för mycket, igår kväll så glufsade hanen t.ex i sig 4st guldfiskar innan han tyckte att det var nog... Honan fick bara en... Och hanen är givetvis rundare än någonsin tidigare... Inte bra om man ska tänka på figuren.

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Jompastar
                    Användare
                    • August 2003
                    • 80

Fredrik jag finner inte dina jaggor overviktiga. Ser ju helt normala ut? Dra ner pa maten nar han borjar likna en fet Torsk!

Tror jag ska sluta med ox hjarta. Har aldrig gillat iden med att ha ihjal kossor. Undrar om Delfin hjarta ar battre? Det gar namligen att fa tag pa har. Om jag matar mina monster med Delfin hjarta kommer manga hysa avsky mot mig da? He! He!

Ska kopa Delfin hjarta idag o prova. Om min labiatum inte gillar det sa slutar jag helt med animal protein.

Kommentar

• Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

Hoppas du skojar? Inte faan skall man väl uppmuntra till delfinslakt?

Tony Englund

Kommentar

• Jompastar
                        Användare
                        • August 2003
                        • 80

En larvig Delfin hit och dit...min labiatum fortjanar det basta!

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

INXS: Jag kikade just på bilderna du hade lagt upp på AquaMojo...

...och noterade att dina labiatum har samma typ av röda färg på fenorna som mina förmodade citrinellum. Kan detta betyda att mina har en hel del labiatum i sig eller är det bara en ren tillfällighet? Svårt att svara på kanske men om du har någon idé så får du gärna dela med dig.

Brutalt snygg escondido för övrigt. =)

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• INXS

FI, tackar!
                            Dom dar tre ar F1 fran Jeff Rapps och 'Escondidon' ar troligen fran samma kull som Orms och Jinnarparens.

Jag har ett gang citronellum/labiatum i ett storre kar pa jobbet och skulle kunna beratta detta:
                            Nar dom var sma, 5-12cm, sa var alla ganska lika. Jag skulle inte kunna saga vad som ar vad men nu verkar det som att tva ar citronellum (helt eller stor del) och fem ar mer labiatum.
                            Dom tva storsta har stor pannpuckel och mindre lappar. Kroppsformen ser lite (valdigt lite) annorlunda ut ocksa.

MAO, vid det har laget ar det svart att saga exakt vad for fisk du har.

Detta har sagts om och om igen pa manga forum och jag far halla med om det. Enda sakra sattet att veta exakt vad man har ar att veta hur foraldrarna av fisken ser ut och var dom kom ifran.

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

Nu börjar mina labiatum äntligen att färga om. Upptäckte i morse att en av dem börjar få en ljusare gul nyans. Bild finns på min sida längst ner under länken "Bilder 20031107".
                              Det skall bli spännande och se vad det blir.
                              Det var inte den största som börjat färga om, det var denna jag gick och väntade på. Den är trots allt 2 cm större än de andra.
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• INXS

Pa onsdag skall 'Mule' och 'Cichlidscene' komma over och plocka up en eller tva av mina Red Devils. Mule vill ju ha det stora roda forstass. Sedan skall en av mina kompissar och hans fru ta en eller tva sa det blir 3-5 kvar vilket gor att jag kan flytta over mina Tapajos Flame Pikes till deras kar. Det blir ju bra for gaddorna men jag kommer att sakna mina Djavular. Har ju haft dom sedan dom var smattingar.
                                En bra sak ar ju att det ar nagan man kanner som skall ta dom och dom blir omhandetagna bra. Jag salde 3 Rivulatus, 1 Jack Dempsey (20cm) och 1 Jagga (23cm) till akvarieaffaren. Det var nagon som kopte dom inom en timme men han maste ha packat sina firrar som sardiner for tva veckor senare var dom tillbaka pa affaren och sag ut som om dom hade gatt genom en kottkvarn. Man blir ju lite lessen.

Annars har mina 3 labiatus borjat andra farg ganska ordentligt. Nu ar det mycket orange och gult med ordentligt svarta flackar.

Det blir interessant att se hur dom kommer att se ut som vuxna.

Kommentar

Arbetssätt...