Amphilophus citrinellus, Amphilophus labiatus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

Far tillaga att Amphilophius gruppen (genus) innehaller bade festae och uropthalmus som bada har rander och roda eller rodaktiga fenor . Jag har markt att ungfiskar fran central/sydamerikanska ciklider fran samma grupp ofta liknar varandra mycket nar dom ar sma.

Dom ny F2 labiatus som jag har sag valdigt trimac liknande ut .

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

haha den gula ser ju störtskön ut. jag har ingen aning vad det är för art dock, de får nog växa till sig lite. den randiga ser inte ut som något jag sett tidigare.
      fish r friend

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av INXS

Fredrik,
        har du skaffat dig Midas/Red Devils igen?
        Ar det dom du visade bilder pa?
        Hur manga ar det?
        Hehe jo jag kunde inte hålla mig, jag ser inte citrinellumciklider ofta här där jag bor och allt prat om det där med den tidiga färgförändringen gjorde att jag blev intresserad av att se vad det blev av den där ensamma tidigt utfärgade rackaren. Och när jag ändå var igång så köpte jag några fler också, totalt har jag nu 5st småttingar i varierad storlek, de minsta är ca 3cm, den orangegula är ca 4cm och den randiga som jag visade på bild är ca 5cm.

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• INXS

OK, laddade just upp ett par bilder av mina tre F1 labiatus fran Jeff Rapps.

Det ar en Escondido i bakgrunden + en massa zebror och en vanlig pleco.

Man kan se det mer pilformade huvudet fran sidan fast dom ar unga, sedan ser man ocksa hur V formad munnen ar framifran och uppifran och slutligen stora lappar.

Jag ar inte direkt extatisk over fargen men man far ju se hur det blir i framtiden. Dom ar ungefar 10-12 cm nu och jakligt kul.

Dom har har typ samma beteende som dom vuxna som jag har flyttat - otroligt interesserade av allt som hander runt dom och jattenyfikna.

Definitivt min favoritfisk!

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Tuffa firrar INXS! Man ser ju jättetydligt att de där skiljer sig från citrinelumciklider, läpparna är ju väldigt framträdande på dina firrar, vilket för övrigt är kul då jag har läst att det är ganska ovanligt hos akvariehållna individer. Det blir kul att följa deras uppväxt, lova att fotografera som en tok.

Nu är jag definitivt säker på att mina småttingar inte är labiatus. Men mina kan nog vara någon slags korsning i alla fall, kanske inte mellan labiatus och citrinellum men mellan olika färgmorpher av citrinellum, det är den enda förklaringen jag har till de märkliga färgerna.

Här är två nya bilder, en på minstingen(max 3cm) och en på den största och mest randiga.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• mrgreed
              Användare
              • July 2002
              • 494

>F1
              Dina Citrinellum småttingar är på vissa bilder väldigt lika Cichlasoma Uropthalmus i den storleken.Jag höll den fisken (uropthalmus) ett tag och dem såg nästan likadana ut.Jag köpte in dem i tron på att det var Nandopsis Festae.
              Lite annan kroppsform är det dock dem var inte lika runda i kroppsformen som dina fiskar.Men lika är dem.

Mvh
              Danne

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

En av dem är gulaktig så jag tror nog fortfarande att det är någon citrinellumvariant av något slag, men det kan nog vara någon korsning mellan olika färgvarianter eftersom fenorna är röda, den gulaktiga har också röda fenor.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Fredrik,
                  Det blir kul att se vad som hander med den randige.

Tank pa att gruppen Amphilophius innehaller :
                  - Labiatus som har pilformat huvud och stora lappar.
                  - Citronellum som far en stor pucke och mindre lappar.
                  - Trimaculatum som har liknande kroppsform som citronellum och tre stora flackar pa sidan.
                  - Uropthalmus blir randig med rodaktiga fenor och en flack pa svansen.
                  - Festae som ocksa blir randig och har mer rott och en liknande flack pa svansen.

Av dessa ar det labiatus och citronellum som ofta ar helt roda eller nagon form av rott typ orange eller rosa.
                  Lagg sedan till att dom flesta av dessa fiskar ar mer graaktiga i det vilda och som yngel ser nastan identiska ut sa ser man ju vilket problem det blir.

Yngel hos odlare kan ju mixas ihop "accidentally".

Ibland kan man ju fa en firre som har den enda genen i milionen som blir en viss farg.

Det blir nog mycket gissning innan den vaxer till sig.

Kommentar

• Jompastar
                    Användare
                    • August 2003
                    • 80

Insnoade ciklid fantaster som ni ar sa har ni nog redan sett denna lank, men om ni inte har sett den sa kan ni finna mycket bra info om hur man kokar ihop en bra citrinellum/labiatum bio burk. Bilderna ar kul om inte annat!

Har ar lanken:
                    Mongabay seeks to raise interest in and appreciation of wild lands and wildlife, while examining the impact of emerging trends in climate, technology, economics,and finance on conservation and development.

Kommentar

• INXS

Den dar lanken ar ju farligt interessant!! Jag kan slosa timmar med lasning pa den.

Kul bilder i alla fall.

Kommentar

• Jompastar
                        Användare
                        • August 2003
                        • 80

INXS, denna sida inviter fallandet av att paborja utbyggnader och inskaffandet av alhanda ting. Min fru har som aldrig gillat nar jag hittat bra sidor pa natet. He! he!

Kommentar

• INXS

Jag kollar mer pa dom olika natursidorna och djungel beskrivelserna.
                          Jag gillar regnskog, tropik och djungel. Har varit i Costa Rica och Panama ett par ganger och det blir troligen dit jag flyttar nar jag retirar men jag skulle garna vilja kolla in Kongo, New Guinea , Brasilien,mm.. resa, resa, resa!

Hur gar det med din Red Devil foresten?

Kommentar

• Jompastar
                            Användare
                            • August 2003
                            • 80

Holler med dig var det galler regnskog, tropik och djungel - det ar darfor jag har som blivit kvar har pa Hawaii.

Min Red Devil mar prima! Jag har nu lart honom att ata det mesta som jag foder mina andra firrar med. Det ar dessutom inget tvivel pa att det ar en Red Devil langre. Fick bilder pa en annan vildfangad labiatum i samma storlek och den ar identisk i vinklar, lappar, skalle, ogon etc. Det enda som skiljer ar den otroligt gula tackningen. Men han har borjat fa mera roda nyancer - mina pellets antagligen. Han ar otroligt nyfiken och har full koll pa vad som pagar i vardagsrummet.

Det ar bara en tids fraga innan jag kan klappa honom fullt ut. Just nu sa gar han bara med pa att bli berord pa huvudet med ett par fingrar. Detta verkar paverka honom enormt. Han stannar till och spanner ut fenorna och ibland sa darrar han ryggfenan som om han ryser. Speculationer, speculationenr! Otroligt kul fisk i alla fall!

Forovrigt sa hyser han ingen elakhet mot mina GT's, dom beror honom inte. Men han verkar hysa illvilja mot min carpinte. He he, min carpinte verkar mest tycka att min labiatum ar en larvig stor gul fisk som inte kan fa tag i honom.

Hur det med dina firrar? Kompisar fortfarande?

Kommentar

• INXS

Jompastar,
                              ganget av sju har borjat grava till Kina i akvariet pa jobbet. Jag satte ju in storkornigt grus 2-4cm for att firrarna just inte skulle grava men det har ju inte hjalpt. Dom ar forfarande kompisar och kommer overens jattebra, dessutom har dom haft en vaxtspurt sedan jag flyttade dom.
                              Skulle gissa att dom storsta ar omkring 25 cm med en kraftig kropp. Det verkar som om dom tva storsta ser mer ut som citronellum medans dom andra 5 verkar vara mer labiatum liknande.

Jag vet inte om du sag dom nya bilderna pa mina F1 renodlade labiatum? Dom har jag har hemma i alla fall och den storsta ar ca 12cm och det ar hog tid att flytta upp dom till ett storre kar.

Jag vet vad du menar med din carpinte - sjalv har jag nagra stycken carpinte 'Escondido' och dom ar dom aggressivaste firrarna jag har haft.

Kommentar

• Jompastar
                                Användare
                                • August 2003
                                • 80

Minnet sviker mig ifall jag sett bilderna du talar om. Jag ska ga igenom dina post och kolla. INXS, vad fick dig att skaffa labiatum? For mig var det en ren slump…en kanon bra slump.

Bilderna jag talade om som jalpt mig reda ut vad jag redan viste…hm! Dom kan komma till nytta pa denna lank lika val!

Har en en vidfangad labiatum. Exemplarisk utstallnings fisk.

Har ar en ren rasig citrinellum. Inte det basta utstallnings exemplar men dock en citrinellum.

Bilderna fick jag via Rex Karr.

Kommentar

Arbetssätt...