Amphilophus citrinellus, Amphilophus labiatus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

En hona som blir galen tva veckor varje manad ? Det tror jag bara ar helt vanligt tjej beteende. Hehehe.

Hos mina zebror borjar ju dom obefruktade aggen att mogla efter ett par dagar och da ater dom upp dom.

Mina Red Devils (labiatus/cutronellum) har annu inte parat upp sig men ar jakligt kul och haftiga - jag sager inte detta for att gora dig avis , men varje dag nar jag gar ner for att kolla pa dom och mata dom star dom som hundar vid den sidan dar jag brukar mata och sa fort jag matar (sarskilt med flytande pellets) sa plaskar och stanker dom jakligt kul!! Men jag har inte fatt dom att ata ur handen ann.

En konstig grej ar att jag har tva (hanar ?) med rejal puckel som bada ar ca 16-17 cm medans det finns en eller tva som har stannat vid 8-9cm. Det konsitiga ar att dom alla var samma storlek nar jag kopte dom.

Dom graver ordentligt , enligt litteraturen sa gor dom det i naturen for att leta efter mat, och IOM att dom ater upp allt som ar i gruset ar deras kar oftast rent. I kvall sa gjorde jag stort vattenbyte och blaste ur gruset ganska bra, vilket gjorde att det plattades till ganska bra - nu leker dom gravskopa och moblerar om allt igen.

Kommentar

• Izabelle

Hejsan, har läst alla era inlägg nu i hopp om att hitta något om hur man odlar.

Har två Red Devil, killen i affären sa att de var bästisar, två haner.
      Men så igårkväll såg jag att en hade lagt ägg...blev jätte glad ...tills jag försökte hitta information om hur man skall göra nu, hade ju inte tänkt att det skulle bli bebbisar...

I alla fall, idag var mer än hälften av äggen borta, uppätna...så i panik gjorde jag iodrning en jättebalja, lite grus å så, lyfte föskitigt upp roten där hon lagt äggen å i med i balja... hon fick följa med så nu är äggen å baljan i tryggt förvar, men nu undrar jag ju , skall hanen oxå vara med?

Jag e helt nybörjare å fattar inget När befruktar han äggen?

Det enda jag sett är att han ätit dom.

skall han kanske vara med i baljan med?

plz hilfe

/ Izabelle

Kommentar

• INXS

Aggen befruktas av hanen nar dom laggs av honan, om dom inte befruktas omgaende sa blir dom sterila och kan inte befruktas igen.

Ciklider ar ofta valdigt bra foraldrar och tar hand om sina agg och yngel valdigt bra (tills nasta kull knommer), tyvarr ar ofta den forsta eller dom forsta kullarna sterila eller sa blir dom uppatna innan fiskarna lar sig att ta hand om det sjalva.

Du borde lata aggen vara kvar med paret om dom ar obefruktade kommer dom att mogla och ats upp men om det finns nagra som ar befruktade ar det bast att foraldrarna borjar lara sig att ta hand om dom.

Ibland kan paret bli forbannade pa varandra om man tar bort alla agg eller yngel - troligen for att den ena parten tror att den andra har atit upp avkomman.

Hoppas detta hjalper.

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Jag har aldrig odlat denna art men har man ett tillräckligt stort kar så är det vanliga att man låter både hanen och honan vara i samma kar under hela leken, de har olika roller då det gäller yngelvården så om de inte bråkar så kommer honan att få jobba ihjäl sig(inte bokstavligt talat...) om hon ska göra allt jobb själv. Men i vissa fall om de bråkar mycket så kan en separering eller avdelning av karet vara nödvändig.
          Appropå befruktningen så sker den samtidigt som äggen läggs, honan lägger några ägg och hanen simmar sedan bakom och befruktar och sedan lägger honan några fler ägg och hanen simmar bakom och befruktar osv.

Här är en sida där det står litegrann om odling av dessa tuffa firrar.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

INXS hann visst före...
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Vannar
              Användare
              • April 2002
              • 339

Lite trist för citrinellumen va att vara ensam.

satsa på att köpa entvå tre arter till och ha tilsammans alla i´ett stort (ex 720) man kan ha en tre fyra arter (ett par /art) i ett sådant akvarium, när dom leker så trängs dom som inte leker ut i ett hörn (det kan gå rätt vilt till) dom brukar inte slå ihjäl varandra dock, för det här är rätt så robusta och tåliga fiskar.

detta tycker jag är det bästa sättet att hålla c-am ciklider, att bara hålla ett par eller singelfiskar tröttnar man på ganska så snabbt.
              / Jonas Vannar

Kommentar

• Izabelle

Tack, en fråga till, kan man se om dom är sterila eller inte?

Dom flesta ser rätt grå ut, men det är några som är vita...

/ Izabelle

Kommentar

• INXS

Du far vanta ett par dagar och iaktaga vad som hander.
                  Ibland kan det vara tva honor som bada lagger agg och ibland kan hanen vara for ung och inte vara redo for att befrukta aggen men som sagt hall ett oga pa dom.

Precis som Fredrik sager sa maste man ibland separera dom for att dom inte skall sla ihjal varandra.

Kommentar

• Jompastar
                    Användare
                    • August 2003
                    • 80

Kul lank Fredrik!

Har precis skaffat mig en 13 inch labiatum - eller rattare sagt raddat livet pa en labiatum. Fann honom I China Town I en mat affar och kopte honom for $6 efter att ha prutat nagra dollars. Asiat kvinnan vagde honom pa en vag innan hon bastamde sig for att ga med pa priset. Sedan stoppade hon ned honom I en dubbel plast pase med tidnings papper I mellan sa att hans fenor inte skulle punktera ut allt vatten. Gissa om dom kollade pa mig konstigt pa bussen nar han svatte och levde om. Trodde aldrig att han skulle klara resan hem. Det tog tva dagar att aterhamta sig efter resan och vistelsen I mat affaren. Nu mar han prima och verkar inte bekymmra sig over att bo I ett akvarium. Verkar vara mer glad over att slippa bli nagons lunch. Han ater redan och ar mycket nyfiken pa att forsoka lista ut vad jag ar for en prick. Sa himla kul fisk! Hela min familj ar redan foralskade I honom och dopt honom till Sun Shine.

Jag skulle tippa pa att ett 500liters skulle passa som en keps for dessa bjassar. Men allt ar rellativt. Tror nog att ett 300liters skulle ga bra for en stor fisk. Sjalv ska jag skaffa en burk runt 500liter at min fisk.

Kommentar

• Jompastar
                      Användare
                      • August 2003
                      • 80

La in en bild pa honom i detta galleri:

Kommentar

• INXS

Jompastar,
                        var bor du for nagonstans?
                        Jag tror att din Labiatum har en del citronellum i sig(rundare mun, storre pannpuckel och mindre lappar).

Jag haller helt med om att det ar en fisk som har suveran personlighet. Jag har tranat ett gang att ta mask ur handen pa mig och att hoppa upp ur vattnen och plocka en mask ur mina fingrar (delvis ur vattnet). Varje gang man kommer fram till akvariet sa ar dom framme vid rutan och kollar pa en.

Jag har ett gang pa 7 st som jag har haft sedan dom var ca 5 cm - dom tva storsta ar nu ca 20 cm och dom 'borde inte' kunna samsas men dom ar alla tillsammans fortfarande. Firrarna ser nastan helt perfekta ut med fina fjall, fenor och ogon. Jag skall posta lite bilder nar jag far chansen. Dom ar i alla fall labiatusXcitronellum tror jag med dom flesta mer citronellum .

Det otroliga med dom ar att fast flera stycken ar omkring 20cm och det ar 7st har dom inte forsokt att para upp sig ann. Detta ar givetvis bra for att dom umgas bra med varandra.

Jag har inhandlat 3 st renodlade labiatum fran Jeff Rapps och haller pa och drar upp dom nu, dom ar fortfarande bara 7-10 cm.

Kommentar

• Jompastar
                          Användare
                          • August 2003
                          • 80

Jag bor i Honolulu, Hawaii.

Tackar for identifikationen - ska bifoga battre bilder sa du kan faststalla vad det ar.

Forunderligt vad dessa fiskar vacker uppmarksamhet. Jag har haft fiskar I snart 15 ar och aldrig sa har mina bekanta och familj utryckt sa mycke gladje at en fisk. Undrar om det ar den sol gula fargen som vacker intresse. Man marker ganska ogonblickligen att det ar en ganska stor intelligens bakom dom svarta snalla ogonen – tror nog att det ar det som folk kanner efter att dom varvat ned efter forsta syn intrycket.

Otroligt att dina fiskar inte har borjat satta regler och granser for varandra. Det ar nog bara en tids fraga innan dom borjar rata varandra. Men…det ar svart att satta black pa papper nar det galler fiskar. Dina kanske inte kommer att ha nagra problem.

Har du nagra bilder pa dina nya labiatums?

Kommentar

• Jompastar
                            Användare
                            • August 2003
                            • 80

Tog en ny bild. Hjalp identifiiera firren:

Kommentar

• INXS

Har ar ett par bilder fran en show i narheten forra veckan - bade citronellumen och labiatusen ar renodlade.

Kommentar

• Jompastar
                                Användare
                                • August 2003
                                • 80

INXS vad fick du betala for dina labiatum? Ar det en ovanlig fisk i Sverige?

Kommentar

Arbetssätt...