Amphilophus citrinellus, Amphilophus labiatus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

Fredrik - jag skall forsoka plata lite idag. Fast jag borde jobba , skatte audit :p.
    Enligt vad jag har last sa graver bade citronellus och labiatus i botten efter insekter, mask, sniglar och skrap, dvs dom stadar upp efter sig sjalva. Jag matar mina med allt mojligt och dom tar emot allt med gladje.

Innan jag gar vidare borde jag papeka att jag tror att din ar en labiatus eller i alla fall sa har den en hel del labiatus i sig. Tycker att pannan ser ut som det.

Jag har 7 st som jag har haft tillsammans i 6 manader och dom ar mellan 10-17cm troligen mixat blod for tre ser ut som hanar och har borjat fa en puckel. Forutom lite knuffande for att halla varandra fran sitt revir sa samsas dom valdigt bra - dvs inga rivna eller bitna fenor och inga fjall som saknas. Dom ar nu i ett 250 l och ar redo att flyttas upp till 600 l. Det har inte varit nagon parbildning ann och jag har hort att honorna kan vara ganska mycket mindre sa jag har behallit alla.

Jag har forsokt att stoppa in "rainbows", jattedanios, zebradanios och zebra ciklider med dom . Fast dom verkar helt ointresserade av dessa pa dagarna sa forsvinner fisken alltid pa natten. De enda firrarna jag har med dom som har klarat sig bra ar tva gibbiceps. Dom far ett nyp i fenan da och da men har hallit sig bra i 6 manader.

Jag har inrett med mycket gomstallen och dom verkar ha delat upp karet ganska bra fast det ar litet. Nar jag kommer och matar pa morgonen och kvallen kommer dom oftast upp till glaset och kollar in mig, skakar pa huvudet , blaser upp galarna och forsoker skramma ivag mig men nar jag matar sa har jag stoppat ner maten i fingrarna och dom kommer ofta upp och tar den - inte alltid.

Apprapa maten sa matar jag med : fisk, rakor(++), krill, mask, guppy, zuccini, Aquadine flakes(mixat, protein och spirulina), Tetra colorbits, Hikari color pellets, mygglarver, levande rakor, Hikari algaewafers,sniglar, mm.

Dom verkar ata allt mojligt och det ar bra att vanja dom till att ata lite gronsaker.

Graver gor dom ju valdigt gjarna och jag tror att det har med deras ursprung att gora, det ar troligen pa jakt efter mat. Det ar troligen darfor labiatusen har jattelappar.

Hursomhelst sa tycker jag dessa firrar ar valdigt haftiga speciellt med tanke pa deras beteende och personlighet. Dom jag har ar troligen odlade i Florida och nagon sorts lab/cit mix, jag har dom for att trana pa och lara mig lite for jag kommer troligen att fixa antingen vildfangade eller F1 labiatus.

Skulle foredra att ha nagot med stora lappar men det ar ofta vildfangat fast jag koper hellre fisk som yngel for att det ar lattare att vanja dom efter hur man satter upp akvariet.

Kommentar

• INXS

Fredrik - du postade nar jag postade och efter att ha kollat in dom nya bildern ser munnen mer ut som citronellus - sarskillt om den far en puckel. Men det har ar ju annu varre an att forsoka skilja pa hon- och hanjaguarer.

Kommentar

• INXS

Har ar lite bilder:

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

INXS: Äntligen lite feedback!

citat:Ursprungligen skickat av INXS

Enligt vad jag har last sa graver bade citronellus och labiatus i botten efter insekter, mask, sniglar och skrap, dvs dom stadar upp efter sig sjalva.
          ...
          Graver gor dom ju valdigt gjarna och jag tror att det har med deras ursprung att gora, det ar troligen pa jakt efter mat.
          Jaha då är det nog därför han gör som han gör då han äter pellets, det verkar som att han med mening tuggar sönder maten och slungar ut den genom gälarna, sedan simmar han runt och plockar smulorna från gruset... Han kanske bara vill få det att kännas så naturligt som möjligt?

Jag har 7 st som jag har haft tillsammans i 6 manader och dom ar mellan 10-17cm
          ...
          Det har inte varit nagon parbildning ann och jag har hort att honorna kan vara ganska mycket mindre sa jag har behallit alla.
          Det vore ju svintufft om du lyckades få dem att leka, i så fall så måste du dokumentera det hela med massor av bilder och filmer.

De enda firrarna jag har med dom som har klarat sig bra ar tva gibbiceps. Dom far ett nyp i fenan da och da men har hallit sig bra i 6 manader.
          Tror du att det skulle fungera med en större gibbiceps i mitt 222-liters? Karet har måtten 110*45*45cm och citrinellumen är 20cm.

Nar jag kommer och matar pa morgonen och kvallen kommer dom oftast upp till glaset och kollar in mig, skakar pa huvudet , blaser upp galarna och forsoker skramma ivag mig men nar jag matar sa har jag stoppat ner maten i fingrarna och dom kommer ofta upp och tar den - inte alltid..
          Tufft! Jag gillar verkligen fiskar som kan handmatas. Min citrinellum verkar däremot inte alls intresserad av att ta maten från fingrarna men nu när jag hör att det är möjligt så ska jag definitivt fortsätta försöka.

Hursomhelst sa tycker jag dessa firrar ar valdigt haftiga speciellt med tanke pa deras beteende och personlighet.
          Jo, jag håller med, de är verkligen väldigt speciella. Nyhetens behag är givetvis stort men jag gillar faktiskt citrinellumen otroligt mycket, även om jaguarerna är min favoritciklid så sved det ordentligt då jag var tvungen att byta in citrinellumen tidigare i vår och det känns verkligen superkul att jag till slut fick tillbaka honom och kunde sätta upp ett någorlunda bra kar åt honom. Det kunde knappast bli bättre än så här.

Fredrik - du postade nar jag postade och efter att ha kollat in dom nya bildern ser munnen mer ut som citronellus - sarskillt om den far en puckel. Men det har ar ju annu varre an att forsoka skilja pa hon- och hanjaguarer.
          Jag håller med, jag börjar misstänka att det nästan inte finns rena citrinellusar eller labiatusar idag, allt är nog korsningar, vissa är mer lika den ena arten och andra är mer lika den andra arten men alla är nog korsningar på ett eller annat sätt.
          Men jag fortsätter att kalla min firre för en citrinellumciklid, de är ju trots allt väldigt närbesläkta med varandra labiatusen och citrinellusen, som jag ser det så spelar det nästan ingen roll vad det är för något, båda arterna verkar ju ha ett lika härligt beteende.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Vilka fina färger de har! :O Vissa är ju alldeles knallröda!
            Är det räkorna som gör att de blir så där vackra eller beror det på fisken i sig hur färggranna de blir?

Det syns i alla fall tydligt att dina går mer åt labiatus-hållet än min, dina har betydligt spetsigare huvud och mun. Huvudet på min är däremot ovanligt spetsigt för att vara en ren citrinellum så det är nog som du säger att det är en citrinellum med en hel del labiatus i sig.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Har lite bilder till !

Dalig bild, men dar ar alla 7 med nar dom kommer och sager god morgon och vad far vi till frukost?

Fran sidan sa man kann se storleken. Detta ar deras normala farg, jag tror att det roda har med blixten/ingen blixt att gora. Och usel kamera hantering igen :p

Narbild pa en av dom som har mer labiatus aktigt utseende. Pannan har ingen puckel och lapparna ar storre. Dessutom verkar munnen vara mer V formad. Detta kan kanske vara en hona och darfor inte ha puckel. Men det verkar som om dom kommer att bli oranga med vitt. Jag tror att dom kom fran tva olika affarer 2/5 eller 3/4 per affar.

Om jag hadde tvattat av glaset skulle det har ha varit ett riktigt bra foto men det visar i alla fall hur den storsta(?) hanen ser ut. Han verkar ha mer av citronellus i sig , munnen har U form uppifran sett istallet for V form. Han ser ocksa ganska rod ut - kanske lite rodare ann dom andra men jag tror att det har med bilden att gora.
              Denna firren har den basta personligheten och jag far hitta pa ett namn at honom.

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

INXS: Du har ju jättefina fiskar! Jag måste försöka mata min med räkor, jag vill också ha en sån där färggrann firre.

Om dina har samma beteende som min så kan det inte vara roligt att fixa något i karet... Sju tokfiskar som gör allt för att skrämma iväg dig. ;D
                Har du blivit biten någon gång?

Appropå det där med maten och framför allt räkorna...
                Är det skalade frysta räkor du matar dem med eller ger du dem räkorna med skal och allt?
                Mycket av "färgämnena" sitter väl i skalet?...

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Jag anvander bade ock, med och utan skal. Jag tror att om du satter in en blomkruka som en grotta sa han kan kanna sig trygg dampas nog aggressionen en del.

Sedan tror jag att det hjalper att vanja dom med att trana upp dom att matas ur handen. Da blir dom nog tamare och det ar ett bra knep till utstallningar sa fisken visar upp sig bra utan att vara skygg.

Som jag berattade sa har dom vaxt upp tillsammans sen dom var 5 cm eller mindre och dom samsas valdigt bra. Inga trasiga fenor eller saknande fjall. Jag tror det har mycket att gora med att dom ar vana vid varandra , har mycket gomstallen och att man gor ordentliga vattenbyten. Dom har aldrig attakerat mig - enda firren som nagansin har attakerat mig ar jaguarerna nar jag stadade omkring deras yngel .

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Ännu en liten liten filmsnutt med en hel del aggression...

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Nu ska ni få höra något mycket märkligt...
                      Jag hittade precis några få ägg i gruset hos citrinellumen...
                      Vem har ploppat ur sig dessa ägg??
                      De enda fiskarna som finns i karet är en citrinellumhane och en ancistrushane... ????....
                      Åtminstone så TRODDE jag att det var så det låg till. Men det som slår mig är att citrinellumhanen kanske inte är en hane utan en hona. Jag trodde verkligen att jag visste hur det fungerade det här med genitalpapillerna... men faktum är nog att jag har missat någon VÄLDIGT viktig detalj i hur de olika könen ska se ut.
                      Då genitalpapillen har stuckit ut litegrann så har den sett spetsig ut men i förrgår då den var ute mer än 1cm så såg den helt plötslig väldigt trubbig ut... samtidigt så böjde den sig framåt precis som jag har lärt mig att den ska göra på hanarna så jag var ändå osäker. Men eftersom jag nu har hittat ägg i karet så drar jag slutsatsen att böjningen på genitalpapillen INTE är något man kan gå efter och att det endast är hur spetsig den är som är det viktiga. Jag drar också slutsatsen att man inte kan se vad det är för kön på fiskarna innan man ser hela genitalpapillen eftersom den på citrinellumen såg spetsig ut då den bara stack ut litegrann.

Här är en bild då "grejen" sticker ut litegrann.

Och här är en bild då den sticker ut helt och hållet.

Man lär sig så länge man lever.

Ni som vill förtydliga skillnaderna mellan könen ytterligare är mer än välkommen att göra detta då jag känner att det här inte är min starka sida...

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Fin bild Fredrik, jo det ser nog ut som en hona det dar. Ska du forsoka fixa en hane?

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Fin bild Fredrik, jo det ser nog ut som en hona det dar. Ska du forsoka fixa en hane?
                          Inte just nu, jag måste skaffa ett större kar i så fall och det måste jag nog vänta ett tag med. I framtiden kanske, det är en superkul firre och skulle man lyckas få yngel med arten så skulle det vara en höjdare. Men det får som sagt bli ett framtidsprojekt.
                          Nu i efterhand så misstänker jag att det var äggen och att det var dags för lek som gjorde att HON(det kommer att bli svårt att vänja sig...) inte har ätit så bra, jag brukar se samma sak hos jaguarhonan just innan äggläggningen.
                          Äggen sitter inte fast någonstans utan jag såg dem när jag gräftade runt i gruset, hon står dock och fläktar vid kanten av en rot men det finns inga ägg där... Vi får se hur länge det dröjer innan hon fattar att det inte kommer att bli något av äggen.

Jag vet att någon skrev i en annan tråd att det inte finns något värre än dominanta och aggressiva ciklichonor... med tanke på hur den här tjejen har betett sig så börjar jag förstå vad dom menade.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Nu först börjar citrinellumen få tillbaka sitt vanliga beteende... hon har surat och matvägrat i nästan två veckor och fläktat de ägg som givetvis aldrig ville kläckas... Det värsta är att hon nu har ute äggläggningsröret igen och gräver och putsar stenar, jag fruktar att hon ska lägga ägg snart igen då det tydligt syns att magen börjar bli rund igen.
                            Är detta normalt?
                            Lägger ciklidhonor ägg lika ofta om de går själva som om de lever i en parrelation?

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Jo mina zebror lagger agg jamt fast det ar tva honor, sa jag tror nog det ar vanligt.

Dom kan ju inte halla aggen inne fast det inte finns nagra killar men dom vill ju vara beradda om det dyker upp nagon.

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Va' jobbigt!
                                Hennes tuffa beteende fösvinner ju vid varje "lek" och detta verkar ju hålla i sig i över två veckor om det inte var något speciellt vid denna "lek". Hela grejen med att ha en ensammen "petfish" är ju att den alltid ska bete sig som en sådan, inte bara 1-2 veckor per månad... Det här var ett bakslag jag inte hade räknat med.

Tappar hon dessa moderskänslor om man suger upp äggen så fort de är lagda? ...eller är det här är något man får stå ut med om man har en ensammen ciklidhona?
                                I så fall så förstår jag varför alla har ciklidhanar om de har dem ensamma... En ensammen fisk som sitter i veckor och vaktar ägg som aldrig kläcks är inte särskilt kul...

Lägger hon ägg igen och beter sig på samma sätt så byter jag nog ut henne till små citrinellumciklider istället, det är nog mer intressant och givande antar jag.

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...