Tänk på att det är levande djur som i friheten lever helt i öppet vatten så även fast det går att "stänga in" en cintrinellum eller liknande stor fisk i ett litet akvarium så tycker jag man ska försöka undvika det så mycket som det går (har man inte plats för fisken så ska man inte ha fisken) Skaffa hellre ett större Huvudakvarium typ ett 540 kanske så kan du ha båda fiskarna!
Amphilophus citrinellus, Amphilophus labiatus
Kollaps
X
-
-
Rivulatus:
Jag tror tyvärr att han aldrig kommer att kunna leva bra i samma kar som jaguarerna, inte ens i ett 1200 liters... jaguarerna skulle förmodligen vara på honom hela tiden även i ett sånt kar.
Det måste vara bättre att hålla honom för sig själv.
Ett 240 liters med måtten 121*41*55cm kan väl inte vara fy skam för en enda fisk, eller?
Mvh Fredrik Isaksson
Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Jag hade då ett jaguarpar o cintrinellum par och två andra par i ett 1000-liters och det funkade då!
Mjo men ett 240 skulle ju fun ka men det är ju upp till dig vad du vill göra!
SA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
Rivulatus:
"Jag hade då ett jaguarpar o cintrinellum par och två andra par i ett 1000-liters och det funkade då!
Mjo men ett 240 skulle ju fun ka men det är ju upp till dig vad du vill göra!"
Jag menade inte att det generellt är omöjligt att ha jaguarciklider och citrinellumciklider tillsammans i ett stort kar, jag menade bara att mina jaguarer har tappat respekten för citrinellumen, därför så gissar jag att det skulle se exakt likadant ut även i ett större kar.
Jag konstaterade hur som helst att citrinellumen troligtvis skulle få ett betydligt bättre hem hos någon annan så jag bet i det sura äpplet och bytte in honom idag... Det var förmodligen det svåraste beslut jag har tagit sedan jag började med akvarium, att byta in en av favoritfiskarna är aldrig kul... Men det var nog det enda rätt tror jag.
Han finns i alla fall nu på Rolles Akvariecenter i Luleå för alla som är intresserade av en mycket speciell ciklid. Rekommenderas varmt.
Mvh Fredrik Isaksson
Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Fredrik, det var ju synd att du fick gora dig av med honom men du gjorde ju ett bra val for fiskens skull.
Jag tror att din var ganska stor del labiatus enligt hur huvudet sag ut. Dessa fiskar har mycket personlighet och ar valdigt kul att ha men samtidigt ar dom valdigt aggressiva och nastan omojliga att ha med andra fiskar.
Dom flesta har omkring som har fullvuxna labiatus/citronellum har dom en per akvarium och avan nar dom har par delar dom av akvariet. Det ar ju inte sa kul att ha en ensam fisk , eller ett par som slass hela tiden och har trasiga fenor inte heller ar det kul att kolla in ett akvarium som ar avdelat.
Ja dessa fiskar presenterar stora problem.
Kommentar
-
Jag markte just igar att mina Red Devils foredrar att ata pa natten.
Flera ganger har jag satt in matningsfisk eller ditherfish typ danios eller australiensiska regnbags fisk som bada ar snabba och mediumstora.
Red Devilsen holl sig gomda och vagade inte anns sticka ut huvudet for att kolla in dom nya firrarna. Nasta morgon var dom nastan alla borta forutom nagra halvatna som satt fast vid filterinsuget.
Jag har aldrig sett sadan skillnad mellan dag och natt, och jag har jaguarer, salvini, rivulatus,jack dempsey, sebror och eldbukar.Kommentar
-
Här är min senaste investering.
Jepp, ni såg rätt, en citrinellumciklid och ett nytt kar! =D
Det roliga är att det är exakt samma härliga firre som jag hade för någon månad sedan men som jag tvingades byta in, han såg lite seg ut i butiken men nu någon timma efter att nykaret är uppsatt så simmar han runt full av energi.
Mvh Fredrik Isaksson
Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
-
-
citat:Ursprungligen skickat av INXS
Hur stor ar den nu?
Jag mätte honom aldrig exakt förra gången jag hade honom men jag uppskattade honom till 20cm, däremot så är det svårt att veta säkert om han var 19cm eller 20cm, man tycker ju att han borde han vuxit litegrann på 2 månader...
De skillnader jag ser är att jacket i stjärtfenan ni ser i denna bild...
...har minskat till hälften samt att den lilla puckeln han hade har försvunnit.
Han hade tydligen varit hur lugn som helst i butiken så jag oroade mig litegrann för att hans härliga temperament skulla ha försvunnit... men i morse visade han att så inte var fallet. Jag flyttade över ena av 375ans ytterfilter till nykaret för att få igång bakteriekulturen och då jag skulle fästa slangarna så jagade tokfisken mig ur karet gång på gång... ;D
Även om det är lite jobbigt att han är så där aggressiv när man ska göra något i karet så är det även kul på något sätt, jag har aldrig gillat rädda fiskar och i den här fisken hittar man knappt någon rädsla alls.
Här är en kort liten film där det syns ganska tydligt vilket temperament han har.
Som vanligt så fegar jag hur mycket som helst men det får ni försöka stå ut med...
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Kommentar
-
Här är två nya bilder, en bättre bild på karet och en närbild på firren.
Den högra plantan är nu flyttad till vänster, han slet upp den typ 3ggr igår och då lessnade jag och pillade ner den på vänster sida istället där den andra plantan står. Vi får väl se hur länge det dröjer innan han börjar slita i dessa också...
Han verkar bara bli mer och mer revirhävdande ju längre han är i karet och nu kan han t.o.m attackera glaset på akvariet om jag sitter och tittar på honom 30cm från framrutan. Han gillar inte trasan jag torkar av glaset med heller och närbilder där man bara zoomar in på huvudet är uteslutet... kameran är definitivt ingen vän för honom.
Skittuff firre i alla fall.
BildarkivetKommentar
-
Är det någon som har bra koll på vad såna här ciklider ska äta?
Pellets har aldrig varit någon favorit hos den här killen, han tuggar mest sönder pelletsen och slungar ut smulorna genom gälarna... sedan simmar han runt och plockar lite oengagerat i gruset...
Är det någon som kan tipsa om något som är mer passande? ...något som inte kan grisa ner lika mycket som pellets?
Jag har läst att de kan tappa sina vackra färger om man inte ger dem rätt föda så det vore bra om ni kunde tipsa om något foder som är bra för detta ändamål också.
BildarkivetKommentar
-
En bild...
Här syns jacket i stjärtfenan som jag pratade om tidigare ganska tydligt.
Nu har han börjat simma runt med fenorna uppspända så nu börjar han nog känna sig lite mer hemma gissar jag, man kan även se att genitalpapillen tittar fram litegrann och han har dessutom börjat gräva ganska ordentligt.
Får jag nu bara honom att äta utan att grisa så mycket så tror jag nog att det här blir bra.
Jag skulle däremot behöva något tips på en bottenstädare som kan klara sig tillsammans med honom, just nu har jag en 11cm stor ancistrushane i karet men jag vet inte hur mycket nytta han egentligen gör. Han ligger bara i sin grotta hela dagarna...
BildarkivetKommentar
-
Nu har han äntligen börjat vänja sig vid kameran så nu är det lättare att få honom att posera för kameran utan att bli galen... Här är några fler bilder.
BildarkivetKommentar
Kommentar