I naturen parar sig inte labiatus med citrinellus (gissa vilken källa sidan 139).
Amphilophus citrinellus, Amphilophus labiatus
Kollaps
X
-
-
citat:Ursprungligen skickat av FI
Jag läste lite bakåt i tråden och enligt Daniel "orm" Odell så är det i princip omöjligt att få tag på äkta citrinellum här i Sverige, alla är mer eller mindre korsade med labiatus.
Fast ärligt talat, är det verkligen hela världen om de inte är renrasiga så länge de ser fina ut? De är ju minst sagt närbesläktade.
Nja, kanske inte hela världen, har ju inte tänkt starta någon uppfödning! Men man vill ju få tag på bästa tänkbara maka trots allt Men är det sant som Daniel säger då?
Och Ola, den där boken verkar vara rena "Gröngölingsboken" ... allt man behöver veta finns tydligen att läsa där.Anders LKommentar
-
Ola: Boken som du hänvisade till är beställd! Skall bli intressant att läsa.
Har du fler böcker som du kan rekommendera?
För övrigt så har jag haft lek av mitt labiatumpar, det blev inget denna gången. Men, och det är något jag värdesätter mycket, det förekommer inget bråk mellan hane och hona.
Annat är det mellan den hane och två honor som går i det stora karet. Bråk mest hela tiden.
Denna hane är mycket mer massiv och med hyfsat stor puckel på huvudet. Det är en av orsakerna till att jag fortfarande hoppas att det skall bli något i det stora karet.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
anli: Helt säker är det givetvis svårt att vara, det var nog mer ett antagande från Daniels sida med tanke på hur det ser ut i USA.
Det sägs att man ska kunna identifiera dem genom att titta på munnens krökning sett ovanifrån, citrinellumen ska ha en mun som är som ett U och labiatusen som ett V, stämmer detta så kanske alla mellanting är korsningar. Fast akvariehållna exemplar kan visst få annorlunda form på munnen så det kanske inte är riktigt så enkelt.
Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Tja, min citrinellum har absolut ett "U" ovanifr, den saken är klar...
Man får väl speja noga ovanifrån så säga... i fall man stöter på någon intressant brutta.Anders LKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
Minst bråk blir det om du skaffar en röd hona!
Referenser
Barlow GW (2000) The Cichlid Fishes s 148 - 151.Anders LKommentar
-
Nån som kan tipsa om passande mal i ett kar med dessa arter??
Gibbiceps, Pleco eller Panaque???Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Mattias Andersson
Nån som kan tipsa om passande mal i ett kar med dessa arter??
Gibbiceps, Pleco eller Panaque???
En vanlig stor grinig plectomus funkar... jagar bort tom Midasen!
Min Panaque är jag oxå sugen på att slänga ner då den börjar få lite "size", men han skitar ner så mycket...Anders LKommentar
-
-
Mattias,
det beror ju helt pa hur stor midasen ar.
Jag har ett kar (500l) med 2 Red Devil hanar och en hona - det ar ganska otroligt men dom kommer overens ganska hyffsat. Honan has lagt agg med bada hanarna och efter 4 olika ganger dar det har gatt framat med ynglen varje gang har dom nu en kull som ar frisimmande och ung 2 veckor gammla. Det otroliga ar dom andra invanarna i karet:
(2st Red Devil hanar 25cm+ 1 hona 18cm), 1 Crenicichla tapajos red I ca 30 cm, 1 Rhamdia mal fran mexico ca 30-35cm, 2 gibbicepc 24,28 cm och en liposarcus pardilis (vanlig pleco) 38cm.
Allt haller ganska bra med mycket gomstallen.
I ett annat kar har jag 2 F1 A labiatus som har en 15cm vanlig pleco med sig.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Mattias Andersson
kommer att köra 1 midas + eventuell mal i ett 310 L.
Hur stor bör malen vara??
Går säkert med mindre oxå, malar brukar ignoreras för det mesta.
Förresten Mattias, har du nån Midas alls än? Om så är fallet hur stor?Anders LKommentar
-
Tyvärr så har jag ingen Midas än p.g.a att 310 L burken inte kommit än, men alternativen ligger på att ta hem 5-10 små (4-6 cm) eller plocka upp en lite större som jag tror ligger på 15-16 cm.
Vilket hade ni rekkomenderat??
Det som gör att jag tvekar på den stora är att den e ganska långsmal, iofs ganska orange. Men jag är ju ute efter en som får liknande Anli`s midas i kroppsformen... eller kommer inte denna höjd förräns dom blir större??
Kommentar
-
Detta postades tidigare - typ sida 3.
Nar dom ar sma ser citronellum, labiatum och citronellumXlabiatum ut pa samma satt. De ar ofta gra med svarta rander (vilda fargen). Om dom skall bli fargade hander det ofta mellan 5-10cm.
Vid det slaget ar dom ofta smalare och pilformade.
Huvudvaxten och hojden kom pa mina vid 12-15cm.
Jag tycker det ar lattare att vanja sma fisk av Amphilophius genuset vid sitt akvarium an att kopa storre - det kan ofta bli kaos.Kommentar
-
-
citat:Ola: Senaste nytt, har fått hem boken du nämnde... det var ett riktigt klipp. Givande och underhållande skriven! En liten pärla...Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar