Akvarieaffärer i Stockholm ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Akvarieaffärer i Stockholm ?

    När man talar om butiker i Stockholm på detta forum så nämms nästan alltid
    Akvarielagret och Akvarieleasing.Dessa är nog störst på ciklider men vad finns för övrigt inom div specialinriktning ?. Ja tex Södermalms akvarieaffär är ju välkänd för killisortimentet. Det jag inte vet är vilka butiker är bra på tex odlingsformer av levandefödare. Dvs butiker som köper av privata odlare eller importerar själva och har ett delvis annat sortiment än de stora grossisterna ?. ja även vad gäller tetror, malar osv ?. Finns det affärer med annat sortiment än akvarieteknik,imazooo och glaser ?? ( förutom de tidigare nämda)?.
  • Gabbi
    Användare
    • April 2002
    • 897

    #2
    Nu vet jag faktiskt inte hur mkt jag får svara utan att det går som reklam, men jag tycker väl inte att lagret utmärker sig specifikt och enbart som en ciklidbutik. Visst har vi en mängd ciklider, men många i personalen har specialintressen åt hållet viltformer av levandefödare, nano och de små daniorna och rasbororna, udda tetror osv.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • May 2006
      • 1816

      #3
      Vad det gäller tetror, barber, malar och levandefödare så tror jag inte att det finns någon butik i Stockholmsområdet som har bättre utbud än "lagret".

      Som du säger har Södermalms akvarieaffär bra utbud av killies, samt även räkor och växter.

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • November 2005
        • 1294

        #4
        Ursprungligen postat av Gabbi
        Nu vet jag faktiskt inte hur mkt jag får svara utan att det går som reklam, men jag tycker väl inte att lagret utmärker sig specifikt och enbart som en ciklidbutik. Visst har vi en mängd ciklider, men många i personalen har specialintressen åt hållet viltformer av levandefödare, nano och de små daniorna och rasbororna, udda tetror osv.
        Visst, akvarielagret har ju naturligtvis ett stort sortiment av det mesta, Har
        själv endast besökt butiken 2 gånger, det enda som jag då har tyckt har saknats lite ( antagligen med mening) är odlingsformer av levandefödare, tex sortimentet av gyppy och molly var inte direkt imponerande de tillfällen jag varit där. Tex en större affär inom Djurmagasinet som den här i Luleå har nästan alltid 6-8 olika gyppies ( med blueneon som listetta på säljtoppen)+
        3-5 olika mollies. Alla dessa kommer från akvarieteknik som på sin lagerlista har rätt så många varianter så dessa kan ju alla affärer skaffa som vill.

        Men det finns väl fler affärer i Stockholm som åtminstone ibland har inne
        lite annan fisk. Hittade av en slump hemsidan till ett litet företag som heter Asplunds akvariefisk som visade sig odla bla väldigt fina ( åtminstone på bild)
        sunset platy och sunset svärdbärare. Jag mailade dem och frågade vilka affärer som just nu kunde ha inne dessa. Fick snabbt ett svar att ev kunde Simbi och/eller Stockholms zoovaruhus ha kvar dessa, tyvärr räckte inte tiden under mitt stockholmsbesök förra veckan att kolla upp detta.

        Men detta exempel visar att det finns butiker som säjer ett annat sortiment.
        För något år sen så läste jag på zoopet att Tyresö (någonting)affär ofta hade hemma udda tetror och danier. Denna affär har dock aldrig vad jag vet nämts här.
        Det jag ännu inte hittat är en/flera affärer som säljer odlingsformer av levandefödare av en "högsta" kvalitetsgrad, drömmen är att hitta marygold svärbärare med knallgul kropp och djupt röda fenor (om de nu existerar).
        Tiitade en gång i en tysk tidning som enbart behandlade odlingsformer av levandefödare och bilderna i denna tidning kunde få vem som helst att börja drömma.

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • April 2002
          • 897

          #5
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Visst, akvarielagret har ju naturligtvis ett stort sortiment av det mesta, Har
          själv endast besökt butiken 2 gånger, det enda som jag då har tyckt har saknats lite ( antagligen med mening) är odlingsformer av levandefödare, tex sortimentet av gyppy och molly var inte direkt imponerande de tillfällen jag varit där. .
          Du har helt rätt i att detta är med avsikt.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          Arbetssätt...