Vart får man tag i det?
Hindra ägg från att mögla
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Har testat att ställa mörkt, i kranvatten, haft i lite bikarbonat, Dessa Mor, Myxazin, högt tempen till 30grader mm.Kommentar
-
Det finns två nya bilder nu om nån vill se:
Kommentar
-
Bra tips om kaliumpermanganat! Men var klar över vad du skall ha det till! Det används bla för att göra bomber.Webmaster för Ciklid.org.
Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.Kommentar
-
Här är en bra länk http://edis.ifas.ufl.edu/fa032
Kaliumpermanganat är rätt använt mycket bra då det oxiderar bort det mesta som är organiskt. Jag använder det nästan uteslutande till att sterilisera ett kar men det händer då o då att jag även behandlar fisk med det.Kommentar
-
Scheels lösning hämmar mögel. Går att få fatt i relativt enkelt, men du får messa om detaljerna. Alkottar hämmar också mögel om du vill köra en naturlig metod. En kotte brukar räcka till en glasslåda med rom.
En del fiskars rom är lurig, mögelhämmande medel kan fördärva en del rom. Då kan du vända på det och köra så rent vatten det bara går, t ex kolfiltrerat och tempererat kranvatten, ev. utblandat med osmosvatten. Byt vatten kontinuerligt med "droppmetoden", dvs att en flaska med rent vatten ständigt får burken med rom att svämma över (enkelt med en luftslang som hävert).
Hur du än gör är det viktigt att hålla uppsikt på rommen och plocka obefruktad eller möglande rom snabbt (pincett eller pipett). Jag vet inte hur känslig fengäddors rom är, men ett tips som förekommer vid odling av en del fisk är att rommen aldrig ska lyftas ovan vatten. Håva upp den, lägg den i en burk i akvariet och lyft sedan hela rasket.
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Scheels lösning hämmar mögel. Går att få fatt i relativt enkelt, men du får messa om detaljerna. Alkottar hämmar också mögel om du vill köra en naturlig metod. En kotte brukar räcka till en glasslåda med rom.
En del fiskars rom är lurig, mögelhämmande medel kan fördärva en del rom. Då kan du vända på det och köra så rent vatten det bara går, t ex kolfiltrerat och tempererat kranvatten, ev. utblandat med osmosvatten. Byt vatten kontinuerligt med "droppmetoden", dvs att en flaska med rent vatten ständigt får burken med rom att svämma över (enkelt med en luftslang som hävert).
Hur du än gör är det viktigt att hålla uppsikt på rommen och plocka obefruktad eller möglande rom snabbt (pincett eller pipett). Jag vet inte hur känslig fengäddors rom är, men ett tips som förekommer vid odling av en del fisk är att rommen aldrig ska lyftas ovan vatten. Håva upp den, lägg den i en burk i akvariet och lyft sedan hela rasket.
Hilsen,
/P
Äggen får aldrig komma i kontakt med luft, utan vi tar upp dom i vatten.Kommentar
-
Vad tror ni är den bästa vattentempen? I karet som äggen läggs är det run 27grader. Har testat med att ställa ner en bytta i ett "terrarium" och fått en vatten temp på nästan 30grader och i den byttan kläcktes det en.Kommentar
-
Oki, verkar vara rätt spår. Vågar inte säga mycket om temp, ingen koll på arten. Spontant skulle jag försöka hålla samma temp som i lekakvariet. Du vet säkert redan att rom kläcks snabbare ju högre temp du har, men blir det för bra så kan rommen förstöras. Får du mycket rom framöver så testa både med 30 grader igen, men även med 25 grader.
Vet inte om du försökt kolla upp det, men kika på var arten lever naturligt och undersök väderförhållandena där (finns otroliga vädersajter med mycket godis om man googlar lite, jag inte adresserna i huvudet). Kan ge en hel del uppslag.
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Jag får kolla upp det.
En sak som förbryllar mig är att vi har hittat levande yngel i karet, så det borde gå att kläcka dom utan problem i det vattnet, men varför möglar då dom äggen som vi låter ligga i en glassbytta i samma vatten?
Det som vi funderat på är att flytta på alla 11st ornatipinnisar när dom slutat att leka, men hannen verkar inte vilja sluta, för han har hållt igång i snart en hel vecka med olika honor. Skulle vi flytta på dom så måste vi ju ha ett till ledigt 720kar.... å det har vi inte... I det andra 720karet går nämligen 10st lapradei och 3st till ornatipinnisar.Kommentar
-
Som vanligt kommer Patrik med kloka ord!
Har du funderat på att ha en behållare med rommen flytande i det stora akvariet?
Det låter som om något händer när du flyttar rommen. Spontant tror jag att svamp, mögel och bakterier förökar sig mycket snabbare i ett litet kärl. Ett romkorn möglar och sedan sprider det sig snabbt till övriga. Detta går långsammare i en större volym. Eftersom romen tycks vara klibbig kan den bli skadad när den släpper från exempelvis sandkorn och därmed tillåta penetrering in i själva ägget. Har du testat att ta med lite av sanden romen sitter klistrad på när du flyttar den?Webmaster för Ciklid.org.
-
Som vanligt kommer Patrik med kloka ord!
Har du funderat på att ha en behållare med rommen flytande i det stora akvariet?
Det låter som om något händer när du flyttar rommen. Spontant tror jag att svamp, mögel och bakterier förökar sig mycket snabbare i ett litet kärl. Ett romkorn möglar och sedan sprider det sig snabbt till övriga. Detta går långsammare i en större volym. Eftersom romen tycks vara klibbig kan den bli skadad när den släpper från exempelvis sandkorn och därmed tillåta penetrering in i själva ägget. Har du testat att ta med lite av sanden romen sitter klistrad på när du flyttar den?
Där sa du nått som vi ska testa, att ta upp sand med ägg på och låta dom ligga kvar i en bytta orörda med sanden...Kommentar
-
Jag skulle testa med typ yngelnätkasse så du får lite cirkulation på vattnet. Eventuellt med en skiva i botten och gärna en frälsarkrans av frigolit så den kan flyta runt lite.Webmaster för Ciklid.org.
-
Kommentar
Kommentar