Ciklidstämman 2012
Kollaps
X
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.se -
Sant, håller med Ola. Om det finns vinster kring lokalhyra mm med samordning så är jag för. Finns inget som hindrar att de två evenemangen körs parallellt och marknadsförs parallellt. Bara jag kan välja att enbart gå på akvarieföredrag så är jag nöjd, ännu bättre om samordningen ger billigare inträde, mat och/eller boende. Mer ciklider för mindre pengar gillar jag!
Hilsen,
/PSenast redigerad av PatrikMalmo; 31 October 2010, 09:40.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Du kan ju blunda och hålla för öronen och låta någon ledsaga dig förbi alla ödlor och ormar... Nä, skämt åsido. Jag tror det kan vara väldigt bra att samordna med annat för att locka fler personer att bli intresserade av akvarievärlden. Tycker inte steget från terrarium till akvarium är så långt och under en sådan helg kanske det går att värva många nya medlemmar till NCS eller iallafall att göra fler intresserade. Eller håller vi bara ciklidstämman för vår egen klubb-för-inbördes-beundran eller kan vi även använde den till att få fler intresserade av vår hobby? Om jag inte minns helt fel var det någon som startade en egen tråd här på ciklid.org där han byggde ett terrarium ovanpå ett akvarium. Det är ett sätt att utveckling hobbyn tycker jag. Kan påpeka att jag inte varit på någon ciklidstämma hittills just på grund av att det varit för litet och mycket varit sånt jag inte varit direkt intresserad av. Jag är t ex intresserad av djur, vilket jag tror många på det här forumet är, och att kombinera fisk/akvarieintresset med andra djur under ett sånt evenemang är bara positivt i mina ögon.http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
Inget akvarium för tillfället...Kommentar
-
Varför titta så långt bort som ormar och ödlor. Det finns ju andra typer av fiskar och även snäckor och räkor som många är intresserade av.Kommentar
-
Diskussionen är mycket underlig egentligen, vi är en ciklidförening eller? Det är redan ganska många som tvekar till att åka på våra ciklidstämmor och jag tror många skulle vara helt ointresserade av en stämma med massa olika djur, speciellt om en del ciklidföredrag byttes ut mot annat, vilket i princip skulle innebära att allting hade behövt vara dubbelt så stort och dubbelt så långt...Kommentar
-
Diskussionen är mycket underlig egentligen, vi är en ciklidförening eller? Det är redan ganska många som tvekar till att åka på våra ciklidstämmor och jag tror många skulle vara helt ointresserade av en stämma med massa olika djur, speciellt om en del ciklidföredrag byttes ut mot annat, vilket i princip skulle innebära att allting hade behövt vara dubbelt så stort och dubbelt så långt...http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
-
Diskussionen är mycket underlig egentligen, vi är en ciklidförening eller? Det är redan ganska många som tvekar till att åka på våra ciklidstämmor och jag tror många skulle vara helt ointresserade av en stämma med massa olika djur, speciellt om en del ciklidföredrag byttes ut mot annat, vilket i princip skulle innebära att allting hade behövt vara dubbelt så stort och dubbelt så långt...
Varför du skriver att man skall byta ut ciklider mot något annat vet jag inte, det handlar ju snarare om att komplettera med annat.
Varför det skall bli dubbelt så långt vet jag inte - föredragen hålls ju parallellt med varandra.
Vad många verkar vilja är att allt skall var som förr men så är det ju inte och det måste man inse annars är snart ciklidstämmorna borta.
Jag åker som sagt på ciklidstämmorna men mest för att träffa sådana som man känner (och de blir färre och färre för varje gång).
Akvaristiska evenmang som innehåller en mix av olika saker är innehållsmässigt oerhört mycket intressantare att besöka.
Hoppas verkligen att Christer, gabbi etc. i Stockholm breddar ramarna tills nästa stämma så vi som senast slipper sitta utspridda i en sal som inte ens är halvfull - utan att det istället kommer många nya ansikten som gör att NCS kan få fler medlemmar och ha en framtid.Kommentar
-
Nja, som du skriver så är det ju de facto ändå som så att färre besöker ciklidstämmorna och snart är det väl bara Stockholm som kan arrangera dom och där bara så länge Christer ids engagera sig.
Varför du skriver att man skall byta ut ciklider mot något annat vet jag inte, det handlar ju snarare om att komplettera med annat.
Varför det skall bli dubbelt så långt vet jag inte - föredragen hålls ju parallellt med varandra.
Vad många verkar vilja är att allt skall var som förr men så är det ju inte och det måste man inse annars är snart ciklidstämmorna borta.
Jag åker som sagt på ciklidstämmorna men mest för att träffa sådana som man känner (och de blir färre och färre för varje gång).
Akvaristiska evenmang som innehåller en mix av olika saker är innehållsmässigt oerhört mycket intressantare att besöka.
Hoppas verkligen att Christer, gabbi etc. i Stockholm breddar ramarna tills nästa stämma så vi som senast slipper sitta utspridda i en sal som inte ens är halvfull - utan att det istället kommer många nya ansikten som gör att NCS kan få fler medlemmar och ha en framtid.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanVarför du skriver att man skall byta ut ciklider mot något annat vet jag inte, det handlar ju snarare om att komplettera med annat.
Jag tycker inte det är något fel på stämmorna nu, min första stämma var 2001 tror jag och jag tycker nog tvärtom, de är nog roligare nu och har fler aktiviteter, speciellt med tanke på att en del händer på fredagarna.
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanHmm, tror du egentligen omedvetet tog upp kärnan varför denna tråd startades "...Det är redan ganska många som tvekar till att åka på våra ciklidstämmor..." Där är problemet att lösa om vi vill att NCS och ciklidstämman ska fortsätta existera. Volvo kör med ett uttryck "Think outside the box..."
Det där uttrycket kommer förresten inte från Volvo, utan från olika managementsnubbar i USA på slutet av 60-talet. Det är en sådan cliché att det har blivit ganska meningslöst att användaSenast redigerad av Zaphi; 03 November 2010, 10:31.Kommentar
-
För att få fler ciklidfolk att komma på ciklidstämmor gäller det att bli bättre på ciklider! Det gäller att fixa bättre föredragshållare, roligare aktiviteter, bättre lotteripriser, roligare miljöer, bättre marknadsföring etc.
Att ta in reptiler är ingen lösning och verkligen inget smart "outside the box"-tänk. Då kan man lika gärna introducera curling på att pingisläger och tycka det är smart. Slå ihop Ciklidstämman med olika fiskevent istället.
Men visst att slå ihop det med andra akvaristikevent är åtminstone ett steg på vägen.Kommentar
-
"Varför slå ihop två evenemang ifall de ändå skall köras parallellt? Då kan det ju lika gärna vara två olika evenemang eller?"
För att locka fler människor till att komma på ciklidstämman
"Jag tycker inte det är något fel på stämmorna nu, min första stämma var 2001tror jag och jag tycker nog tvärtom, de är nog roligare nu och har fler aktiviteter, speciellt med tanke på att en del händer på fredagarna."
Det är bra att du tycker det är roligt och att du åker dit men nu är ju problemet att få fler att komma...
"För att få fler ciklidfolk att komma på ciklidstämmor gäller det att bli bättre på ciklider! Det gäller att fixa bättre föredragshållare, roligare aktiviteter, bättre lotteripriser, roligare miljöer, bättre marknadsföring etc. Att ta in reptiler är ingen lösning och verkligen inget smart "outside the box"-tänk. Då kan man lika gärna introducera curling på att pingisläger och tycka det är smart. Slå ihop Ciklidstämman med olika fiskevent istället."
Att sammanföra det med annat evenemang tycker jag är väldigt bra "outside the box"-tänk. Behöver inte vara just reptiler men det ligger nära till och finns det redan ett bra ordnat evenemang (behöver fortfarande inte vara just reptiler) så behöver man inte uppfinna hjulet igen varje år. Det du skriver är jättebra att boosta allt men det är ju det som är ett av probemen att det är svårt att genomföra. Att fortsätta och kämpa i samma stil är verkligen inget smart "outside the box"-tänk. Är inget tänk överhuvudtaget enligt mig.http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
-
Allt handlar om marknadsföring. Vill ni få fler folk gäller det att informera bättre till medlemmar samt komma ut mer bland allmänheten. Då kan vi även få fler personer till NCS. Finns det någon budget för detta ens? I princip är det inget fel på formatet på stämmorna, även om jag tycker man borde slå ihop det med andra akvarieevent, likt diskusgrejen senast i Stockholm. Det va grymt bra och lärorikt.
Sen kan jag tycka det är konstigt att man är med i en förening som har ett enda möte varje år, och så går man inte på det? Enbart 10% av medlemmarna i denna förening väljer att gå på föreningens *enda* årliga möte. Är inte det skumt då? Det är ju bara att åka lixom... Tjöta med folk, lära sig mer, åka till butiker i området etc. Hur svårt är det? What's not to like?Kommentar
-
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar