Vad kommer att överleva?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

Vad kommer att överleva?

2012! Ödet är emot oss, eller? Nej, Jej Jag tror inte på skrönor! Jag vet att människan kan ta itu med alla världslika problem. Men hur har djuren det? Floder och vattendrag förgiftas. Skogar huggs ned. I en tråd hår nämndes "huggorm" Hur stort "habbitat" behöver en huggorm tex? 200 Vargar? Vad jag hört av yrkes fiskare i Mälaren från de sista 5 åren. Är det en katastrof. Alla Fisk arter på nedgång. Har även hört samma info. från skärgården .
    'Nåt e inte ok nu i naturen. Varför ...? OLa ! Du e ju Fisk Proffesor =) Vad händer?
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

1. Habitatförstörelse, fragmentering av habitat och försämring av habitat
    2. Främmande arter och sjukdomar
    3. Förlust av nyckelarter (som ekologiskt viktiga arter dvs. de behöver inte utrotas).
    4. Överexploatering t ex. för hårt fiske

Klimatförändringar ger 1-3. Som exempel finner vi rödräv i fjällen vilket hotar fjällräven. Nu vet jag inte om klimatförändringen är orsaken men ni förstår problemet. Arters utbredningar dras norrut och på högre höjd där de om det finns lämpligt habitat och möjlighet för etablering påverkar den befintliga faunan och floran kan kan ge stora effekter. Den dominerande arten i Östersjön dvs. torsken har länge varit borta som ekologisk art. Detta ger en fullständigt oöverblickbar effekt på alla delar av ekosystemet. Vildsvinet var tidigare mycket viktiga för många växter. Att de kommer tillbaka är positivt. Även skarven och vargens nyetablering har potentiellt sett stora och positiva effekter. Däremot är dessa explosiva populationstillväxter inte så lyckade när det gäller acceptans och lokalt tryck på ekosystemen. Skarven växte explosionsartat vilket fick en knäck när örnar började äta dem. Ännu ett exempel på att det var vettigt att rädda rovdjuren.

(Jag är inte professor utan "assistant professor" som forskarassistent heter på engelska)
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• JK.
      Användare
      • June 2010
      • 136

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Även skarven och vargens nyetablering har potentiellt sett stora och positiva effekter. Däremot är dessa explosiva populationstillväxter inte så lyckade när det gäller acceptans och lokalt tryck på ekosystemen.
      Intressant, jag har inget emot vare sig skarv eller varg, men jag har läst klagomål om just skarv och varg. Har du lust att utveckla de positiva effekterna? Hade varit bra att känna till.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av JK.
        Intressant, jag har inget emot vare sig skarv eller varg, men jag har läst klagomål om just skarv och varg. Har du lust att utveckla de positiva effekterna? Hade varit bra att känna till.
        Jag kan inte detta i detalj men dessa två exempel visar på hur sambanden kan se ut:

Vi har väldigt mycket råddjur och dessa äter upp all rönn vilket minskar antalet småfåglar. Vargen äter och skrämmer bort råddjuren vilket ger mer rönn och småfåglar i vargrevir.

Minken äter upp fågelägg vilket hotar en del fåglar. Däremot ger sig inte minken gärna in i en skarvkoloni vilket utnyttjas av bland annat häger som gärna häckar där. En bieffekt är att havsörnen som äter skarv har gått från ett hatat djur (folk la ut förgiftat kött!) till ett accepterat och till och med omtyckt djur då de nu har börjat äta skarv (vilket tror jag leder till att skarvkolonierna inte blir lika stora).

Det båda dessa exempel visar på är att variationen i landskapet ökar.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• JK.
          Användare
          • June 2010
          • 136

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Jag kan inte detta i detalj men dessa två exempel visar på hur sambanden kan se ut:

Vi har väldigt mycket råddjur och dessa äter upp all rönn vilket minskar antalet småfåglar. Vargen äter och skrämmer bort råddjuren vilket ger mer rönn och småfåglar i vargrevir.

Minken äter upp fågelägg vilket hotar en del fåglar. Däremot ger sig inte minken gärna in i en skarvkoloni vilket utnyttjas av bland annat häger som gärna häckar där. En bieffekt är att havsörnen som äter skarv har gått från ett hatat djur (folk la ut förgiftat kött!) till ett accepterat och till och med omtyckt djur då de nu har börjat äta skarv (vilket tror jag leder till att skarvkolonierna inte blir lika stora).

Det båda dessa exempel visar på är att variationen i landskapet ökar.
          Intressant, tack för förklaringen! Det är alltså lätt att det blir liksom kedjereaktioner på olika händelser i naturen.

Kommentar

Arbetssätt...