Facebook - Gillar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • August 2008
    • 2150

Ursprungligen postat av Kajjjan
    Hur kul är det på en skala 1-10 att scrolla igenom en tråd och hitta en massa inlägg om att "jag gillar" och "jag gillar att du gillar" och "kul att du gillar att jag gillar" osv? Vi skulle få lite mer substans i inläggen om gillandet kunde hamna vid sidan om på något sätt à la facebook. Nu är ju det inget stort problem eftersom det inte finns så många som skriver sådana inlägg - vilket omvänt betyder att en gilla-knapp inte skulle ersätta så många inlägg.
    OCH vi skulle få lite fler som uttryckte sitt gillande för jag kan inte vara den ende som faktiskt inte gitter att skriva ett inlägg varje gång jag ser en fin bild eller läser något tips eller synpunkt som jag sympatiserar med.
    Vill minnas att det fanns någon på forumet förra året som meddelade att han skulle åka iväg på en intressant resa och tänkte skriva reseberättelser under tiden. Inte en själ skrev "Jag gillar detta!" vilket medförde att han fick intrycket att ingen var intresserad och det vi gick miste om denna intressanta tråd. Hade vi haft en gilla-knapp där så hade han snabbt och lätt fått veta att en hel del faktiskt såg fram emot hans berättelser.
    En gilla-knapps vara eller inte vara är inget som det här forumet står och faller med, men jag tycker absolut att det skulle vara bra.
    Däremot hajar jag inte varför mitt inlägg skulle hamna på facebook bland en massa folk (mina vänner) som inte fattar ett jota av mitt inlägget. Men det kanske är bra?

//Kaj
    Jo jag formulera mig nog lite fel i mitt inlägg, jag menar ju givetvis inte att man ska skriva "gillar" i trådarna det låter ju hur dummt som helst.
    Om man tex tycker om något som skrivs eller visas mm i forumet så kan man ju kommentera det genom att skriva något och inte bara trycka på en "gillar" knapp...
    Sen att det är vissa som inte giter skriva något det tycker jag är synd och jag tro inte att en gillar knapp hade gjort stor skillnad.
    Om tex. jag postar ett foto eller skriver och berättar något och det är 10st som har tryckt på giullar knappen men ingen har skrivit någon komentar eller fråga eller liknande om det, då hade inte jag iaf. fortsatt posta foton eller berätta mer om samma sak!
    Men det är ju vad jag tycker/tror.
    Senast redigerad av RobinH; 16 January 2012, 00:59.
    CA

Kommentar

• Kajjjan
      NCS Medlem
      • June 2008
      • 1882

Ursprungligen postat av RobinH
      Jo jag formulera mig nog lite fel i mitt inlägg, jag menar ju givetvis inte att man ska skriva "gillar" i trådarna det låter ju hur dummt som helst.
      Om man tex tycker om något som skrivs eller visas mm i forumet så kan man ju kommentera det genom att skriva något och inte bara trycka på en "gillar" knapp...
      Sen att det är vissa som inte giter skriva något det tycker jag är synd och jag tro inte att en gillar knapp hade gjort stor skillnad.
      Om tex. jag postar ett foto eller skriver och berättar något och det är 10st som har tryckt på gillar knappen men ingen har skrivit någon komentar eller fråga eller liknande om det, då hade inte jag iaf. fortsatt posta foton eller berätta mer om samma sak!
      Men det är ju vad jag tycker/tror.
      Men nu utgår du ifrån att en gilla-knapp skulle innebära att alla kommentarer försvann och om det skulle bli resultatet är det ju inget att ha. Facebook har ju en gilla-knapp och inte är det brist på kommentarer där. Vill folk säga något så säger de det, men om det bara är att ge sitt stöd/gillande för något så används gilla-knappen. Det är väl så det fungerar på Fb? Varför skulle det inte fungera här? Eller är Fb fel på det?

//Kaj

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Jo det är ju iofs sant att funkar det på facebook borde det ju kunna fungera...
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• RobinH
          Användare
          • August 2008
          • 2150

Ursprungligen postat av Kajjjan
          Men nu utgår du ifrån att en gilla-knapp skulle innebära att alla kommentarer försvann och om det skulle bli resultatet är det ju inget att ha. Facebook har ju en gilla-knapp och inte är det brist på kommentarer där. Vill folk säga något så säger de det, men om det bara är att ge sitt stöd/gillande för något så används gilla-knappen. Det är väl så det fungerar på Fb? Varför skulle det inte fungera här? Eller är Fb fel på det?

//Kaj
          Nä jag utgår inte från att alla komentarer ska försvinna, och det tror jag inte dom kommer göra bara för vi har en "gillar" knapp, men en viss procent tror jag kommer försvinna det var så jag menade!
          Och det tycker inte jag behöver hända bara för vi ska ha en "gillar" knapp.
          Att det fungerar på FB är kanske inte så konstigt med tanke på att det finns X antal miljoner användare av FB och oftast är det ett nätverk av vänner och släkt som kommenterar och trycker på gillar knappen på FB. På Ciklid.org är det väl max ett par tusen användare och många/dom flesta känner inte varandra in real life(hoppas du förstår vad jag menar med detta)
          Det finns säkert många som håller med dig om detta men tyvärr inte jag!
          Och det finns väl inget som säger att vi inte kan skaffa en gillar knapp bara för att jag inte är för det eller hur?
          CA

Kommentar

• Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 7334

Jag tror inte vi behöver älta det hela så mycket mer.

DaRe har sedan tidigare lagt upp detta som en aktivitet för utveckling av hemsidan. Det ligger dock ett antal andra aktiviteter före denna.

Det finns till och med en möjlig teknisk lösning nedskriven för hur det kan ske både för ämnen och inlägg. En intern NCS "gilla"-knapp kan användas för inlägg utan inblandning av FB, medan man för ämnen kan ha en riktig FB knapp med länkningsmöjligheter till FB.

Så det finns lösningar, men ännu inte tid för implementering.
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Kajjjan
              NCS Medlem
              • June 2008
              • 1882

Ursprungligen postat av joakim draktoft
              jag tror inte vi behöver älta det hela så mycket mer.

Dare har sedan tidigare lagt upp detta som en aktivitet för utveckling av hemsidan. Det ligger dock ett antal andra aktiviteter före denna.

Det finns till och med en möjlig teknisk lösning nedskriven för hur det kan ske både för ämnen och inlägg. En intern ncs "gilla"-knapp kan användas för inlägg utan inblandning av fb, medan man för ämnen kan ha en riktig fb knapp med länkningsmöjligheter till fb.

Så det finns lösningar, men ännu inte tid för implementering.
              gillar!

Kommentar

• Bjorn
                Användare
                • October 2009
                • 939

*Gillar*
                Newbie December 2009
                Malawi: 450 liter
                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar