När kan man börja mata i ett nystartat akvarium? Hur mycket mat, hur ofta? När bör man göra första vattenbytet?
Matning...
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Börja mata efter ca 2 dagar men ge dom mycket lite mat(om du ger dom räkmix ge dom en bit 2*2cm en gång om dagen) i ca 3 veckor, Då kan du göra det första vatten bytet på ca 30% efter det kan du börja mata lite mera och byta vatten varje vecka.
mvh kim
kilovaTropheus moori golden kazumba F1
Tropheus dubosi F1
Tropheus Chaitica F1
Tropheus red chimba F1
Tropheus black pemba F1
Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
Tropheus moori bärnsten F1
Tropheus moori kejsare
Mvh KimKommentar
-
Man har i regel alltid för bråttom när man startar ett nytt akvarium. Det är svårt att hålla sig, man vill ha i alla fiskar direkt. Det bästa är om man kan börja med några få fiskar under dom första veckorna som matas mycket sparsamt för att komplettera med fisk när nedbrytningsbakterierna kommit igång i filterna. En genväg är att tillsätta lite nyttiga nedbrytningsbakterier i akvariet, det kan man göra genom att tillsätta sand från ett akvarie som varit igång ett tag eller så finns det bakteriekulturer att köpa i zoo-butikerna. Har man för bråttom i början så är risken stor att det blir för hög koncentration av nitrit i akvariet, köp därför ett nitrit-test och mät ofta i början. Malawiciklider klarar sig länge utan mat, ett par veckor brukar inte vara några problem. Att endast mata så pass sällan
som 2-3 gånger per vecka i början är därför inga som helst problem.
Mvh Michael Persson
Kommentar
-
Ett par veckor utan mat!? Det var inte dåligt...får köra på ca var 3:e dag, i några veckor kanske?
Jag har 1/3 grus från ett gammalt akvarium, resten nytt.
Kommentar
-
TA även vatten från de gamlla akvariumet . Jag stoppade ner nästan alla mina fiskar smatidigt när jag startade igång mitt o jag hade inga problem. Men jag kanske bar hade tur.
mvh Therese
Kommentar
-
Ja, jag har tagit vatten från mitt gamla akvarium, varenda droppe .
Nu undrar jag mest varför fuellebornin står i hörnet vid pumpen...?!
:-(
Kommentar
-
Ännu bättre än att ta vatten från det gamla är att ta filtret från det gamla. Ett fungerande friskt akvarium tål att man kör ett nytt filter i det och då kan man sätta det gamla filtret i det nya karet. Ett använt filter inehåller massor av bakterier som bryter ner nitriten. Mycket mer än vad hela akvariets vattenmängd inehåller.
mvh,
Fredrik H.
Kommentar
-
Filtret passar inte i nya pumparna, men däremot så doppade jag ner filtret och kramade ur all sk*t i vattnet, allt vad jag kunde.
Kommentar
-
Kommentar
Kommentar