Tips på en rolig monsterfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #46
    Detta är en trevlig "monsterfisk" helt oberäknelig och böjer håvskaft med sin käft.
    Man får akta fingrarna när den matas. Har 2st i var sitt akvarium. De kan inte bo ihop, för då finns bara en kvar till slut.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • CizziB
      Användare
      • September 2006
      • 36

      #47
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Detta är en trevlig "monsterfisk" helt oberäknelig och böjer håvskaft med sin käft.
      Man får akta fingrarna när den matas. Har 2st i var sitt akvarium. De kan inte bo ihop, för då finns bara en kvar till slut.
      Är det en afrikan? Själv har jag en SALF

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #48
        Stämmer!
        Välkommen till detta formidabla forum!
        Har du bild på din?
        Senast redigerad av Wilhelm; 21 October 2010, 19:47.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • CizziB
          Användare
          • September 2006
          • 36

          #49
          Vet inte hur man postar bilder här men på dessa länkar finns det bilder:

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • May 2006
            • 1816

            #50
            Ursprungligen postat av CizziB
            Är det en afrikan? Själv har jag en SALF
            Är de lika elaka som sina Afrikanska kusiner?

            Kommentar

            • CizziB
              Användare
              • September 2006
              • 36

              #51
              Ursprungligen postat av Ove Planstedt
              Är de lika elaka som sina Afrikanska kusiner?
              Nej det är inte min uppfattning, snarare tvärtom. Ioförsig så är den bara 30cm än så länge och går i ett 54liters kar. Men den låter de andra fiskarna vara... Just nu går den med två platy och 7st metall tandkarpar.

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

                #52
                Men åh nu vill man ju ha en lungfisk! De är så fina

                Här är min gamla bumling (som tyvärr började bita fengäddorna så då fick den åka tillbaka till butiken)

                Han såg definitivt snällare ut än han var
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • CizziB
                  Användare
                  • September 2006
                  • 36

                  #53
                  Ursprungligen postat av FI
                  Men åh nu vill man ju ha en lungfisk! De är så fina

                  Här är min gamla bumling (som tyvärr började bita fengäddorna så då fick den åka tillbaka till butiken)

                  Han såg definitivt snällare ut än han var
                  Jasså, så pass vresig av sig...Var det en salf oxså? Min salf har inte rört nån fisk va jag vet. Hade en period den tillsammans med ett ornate-yngel och dom såg ut att va bästa polare

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

                    #54
                    Jag har ingen vidare koll på lungfiskar men jag tror den hette Protopterus annectens. Den var otroligt lugn, men lömsk. Allt gick sakta men under matningen så var det som om den tog miste på mat och fengädda och nöp till så de bara flög iväg i ren panik. Men den var verkligen speciell, helt klart en fisk jag gärna skulle testa på igen. Det hade varit skoj att skaffa en liten och dra upp i storlek, då kanske man får lite fason på den också om man har dem med andra fiskar.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • CizziB
                      Användare
                      • September 2006
                      • 36

                      #55
                      Ursprungligen postat av FI
                      Jag har ingen vidare koll på lungfiskar men jag tror den hette Protopterus annectens. Den var otroligt lugn, men lömsk. Allt gick sakta men under matningen så var det som om den tog miste på mat och fengädda och nöp till så de bara flög iväg i ren panik. Men den var verkligen speciell, helt klart en fisk jag gärna skulle testa på igen. Det hade varit skoj att skaffa en liten och dra upp i storlek, då kanske man får lite fason på den också om man har dem med andra fiskar.
                      En västafrikan alltså... Hur stor var den när du hade den?

                      Min salf (Lepidosiren paradoxa) har vi haft sen den va knappt 10cm eller så... Va jag har hört så ska just salfen vara den fredligaste av alla lungfiskar, så funderar du på att skaffa en lungfisk så skaffa en sån.

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

                        #56
                        Ursprungligen postat av CizziB
                        En västafrikan alltså... Hur stor var den när du hade den?

                        Min salf (Lepidosiren paradoxa) har vi haft sen den va knappt 10cm eller så... Va jag har hört så ska just salfen vara den fredligaste av alla lungfiskar, så funderar du på att skaffa en lungfisk så skaffa en sån.
                        Uppskattningsvis runt 40cm, den släpade i med svansen i sanden på min gamla 375a då den skulle andas.
                        Hur stor är din nu? Växer de snabbt?

                        Men jag tror ändå jag väljer någon channa istället. Lungfisken var lite för lugn och jag vill helst att fisken ska hålla till högre upp i vattenmassan, jag har för många kar där allt riktigt skoj ligger på botten.

                        Du verkar ha koll på monsterfirrar, vet du om c.marulioides är väldigt ovanliga i handeln?
                        Här i Luleå verkar den inte vara så vanlig i alla fall, den jag hade råkade jag bara snubbla över hos Rolle, jag vet inte om han har haft inne den tidigare.
                        Senast redigerad av FI; 21 October 2010, 21:50.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • May 2004
                          • 1403

                          #57
                          När Jag var grabb i Spånga AF fanns det en lungfisk (han levde även tills jag blev vuxen). Han kom ursprungligen från en expedition på 50-talet i Gambia? .Hur som haver, Jag såg den aldrig röra en fena under alla år och tillfällen jag var där. Ganska tråkig rackare, men han blev omkr. 80 år , tror jag.
                          Den ultimata "monsterfisken" är någon av de större Crenichlorna. De är alltid i rörelse/aktiva. inte särskilt skygga. Och framför allt...Alltid hungriga ;-) Man kan också "tämja dem" till lite enklare konster. En ultimat överlevare! Av de stora CA och västafrikanare, som jag haft C.cichlor med. Har alltid C.cichlan varit den med framgångsrika. Oavsett att storleksskillnaden var 1/3-4 och viktskillnaden kanske 1/6 eller liknande.

                          Kommentar

                          • CizziB
                            Användare
                            • September 2006
                            • 36

                            #58
                            Ursprungligen postat av FI
                            Uppskattningsvis runt 40cm, den släpade i med svansen i sanden på min gamla 375a då den skulle andas.
                            Hur stor är din nu? Växer de snabbt?

                            Men jag tror ändå jag väljer någon channa istället. Lungfisken var lite för lugn och jag vill helst att fisken ska hålla till högre upp i vattenmassan, jag har för många kar där allt riktigt skoj ligger på botten.

                            Du verkar ha koll på monsterfirrar, vet du om c.marulioides är väldigt ovanliga i handeln?
                            Här i Luleå verkar den inte vara så vanlig i alla fall, den jag hade råkade jag bara snubbla över hos Rolle, jag vet inte om han har haft inne den tidigare.
                            Den är nog bara 30cm nu...

                            Nja jag har ingen sååån kolla på monsterfiskar (det finns ju så många), men dom jag kan är polypterus arterna. Råkar BARA ha 48st.... och så salfen då

                            Men undrar du nått så fråga på MFK-Sweden, där finns det mkt trevligt och kunnigt folk

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

                              #59
                              Tittade på din polypterus film på tuben! Riktigt fräna firrar!
                              Är alla 48 i samma burk?
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

                                #60
                                Ursprungligen postat av CizziB
                                Den är nog bara 30cm nu...

                                Nja jag har ingen sååån kolla på monsterfiskar (det finns ju så många), men dom jag kan är polypterus arterna. Råkar BARA ha 48st.... och så salfen då

                                Men undrar du nått så fråga på MFK-Sweden, där finns det mkt trevligt och kunnigt folk
                                48 st!? Äntligen en till som har fattat vad som gör fengäddor så skoj! Själv har jag bara 9st men de är tveklöst mina favoriter i mina kar just nu, jag har försökt lobba för dem här och få upp intresse hos andra, men det går si så där... :/
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...