Tips på en rolig monsterfisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1054

Ursprungligen postat av Erik Österlund
    De är förhoppningsvis inte uppfödda i ett akvarium på räkmix.

Fast å andra sidan så är ju odlad lax uppfödda på pellets... hmmm.. kanske ska dra upp min stora Rostratushane ifall jag inte hittar något annat att ha till middag

haha de tycker jag låter som en hit!
    MVH

Kristofer

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
      Tetraodon Lineatus som Ove länkar till är hur balla som helst. Min är nu över 20 cm och är absolut den tamaste, galnaste, oräddaste och sjukaste fisk jag haft. Dödar allt. Äter allt. Kollar runt på sin omgivning med stora hundögon. Nackdelen är såklart att de kan bara var en fisk i det karet och det är kulan

Finns många olika kulfiskar. Spana in Tetraodon Mbu, där snackar vi nötknäckare!

Kom förbi någon dag över en kaffe så får du kika själv =)
      Hehe ja den där avbitaren verkar klart intressant Men du skrämde faktiskt upp mig sist då du pratade om fingertoppen som hade rykt, så jag vet inte om jag törs ta hem en sådan, det blir "drakfiskskräck" en gång till typ. Jag vet, jag är en fegis
      Riktigt ball fisk dock, väldigt unik.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Ursprungligen postat av endymion
        Vargtetra - Hoplias malabaricus, dom växer fort. Första två månaderna växte min från 6 cm till 18 cm. Efter det har inte tillgången på mat varit lika bra så den är väl runt 30 cm nu ett år senare. Men någon aktiv simmare är det inte. Nackdelen är att det inte går att ha med andra fiskar om de inte är minst 10 cm större och gärna bepansrade.
        Jupp en jobbarkompis har en sådan, samma erfarenheter där, växer toksnabbt tydligen. Alex hade några i butiken också, det pirrade verkligen i fingrarna, hade de bara varit lite mer aktiva så.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Crenicichla jeugi ska du skaffa!

Generellt sett avlivas det nog för lite fisk, inte för mycket...
          Den var snygg! Dock läste jag att de hade tillbakabildad simblåsa, jag hade helst velat ha en firre som är relativt aktiv. Men det finns ju ett antal olika crenicichlor så de är definitivt ett alternativ, marmoratan såg jag just då jag googlade lite, grymt vacker fisk.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Crenicichla
            Användare
            • November 2006
            • 1054

Ja de är grymt snygga, mina gammla går nu mera på Universeum.. vart tvungen att lämna bort dem pga. separation och försäljning av mina kar
            Hade 1st på ca 20cm i ett 720 och den mindre på ca 15cm i ett 540

Ursprungligen postat av FI
            Den var snygg! Dock läste jag att de hade tillbakabildad simblåsa, jag hade helst velat ha en firre som är relativt aktiv. Men det finns ju ett antal olika crenicichlor så de är definitivt ett alternativ, marmoratan såg jag just då jag googlade lite, grymt vacker fisk.
            MVH

Kristofer

Kommentar

• Mattias Nilsson
              Användare
              • April 2002
              • 467

Rockor? 540 är i minsta laget, men de mindre arterna klarar sig ett ganska bra tag om du skaffar dem relativt små. Fantastiskt härliga djur!
              Mvh
              Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• tricoti
                Användare
                • June 2009
                • 247

Kul att bamsefiskarna hamnar på universeum.då kan man gå och titta på dom i helgen. Ingen som kan sätta upp en afrikansk biotop på sagda ställe??

Kommentar

• Crenicichla
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1054

haha insåg precis att jag inte talade om vilken art det var jag hade skänkt dit :p
                  Marmorata var detr jag hade
                  MVH

Kristofer

Kommentar

• Erik Wikström
                    • March 2003
                    • 127

Om du vill ha en frän firre så har ju Rolle inne en Oxydoras niger som går i ett av 375 karen i källaren...den borde du kolla in! den är väl ca 20 cm nu...

kolla länken.... http://www.planetcatfish.com/catelog...?species_id=37
                    Mvh Erik

Kommentar

• Ola Svensson
                      • April 2002
                      • 14633

Ursprungligen postat av FI
                      Får du inte tag på jeugi är cametana eller "belly crawler" ett alternativ. Dessa går ju kombinera med en annan fisk så länge de är större. I Cichlid yearbook 5 finns en bild på en 24 cm jeugiliknande Crenicichla som satt i sig en 18 cm Crenicichla. När jag sett cametana och belly crawler i affärer har de varit aktiva. Jag har aldrig sett jeugi.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Sjödin
                        • August 2003
                        • 514

Belly crawler blir ju i och för sig inte så stor. Den stannar väl runt 15-18 cm om jag inte missstar mig.

Kommentar

• Ola Sjödin
                          • August 2003
                          • 514

Min favoritcrenicichla är nog C. vittata. Den blir stor, 30-40cm, ej lika aggressiv som andra bamsar ur släktet och faktiskt ganska snygg. Jag har dessvärre bara en kvar av de tre jag hade. Min kommer från Rio Uruguay och är nu kring 20cm och en riktig fiskätare. Hugger jättesnabbt och är däremellan hur snäll som helst.
                          Kruxet är bara hur jag skall lyckas få tag på fler vittata? Någon som vet?

En fantastisk holländsk länk om vittata från Argentina (tack Google för översättningsfunktionen!:
                          Vittata betekend gestreept met banden, verwijzend naar de brede zwarte lengte streep van de Crenicichla.

Kommentar

• Micke Jarhl
                            Användare
                            • April 2002
                            • 2277

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=53774 kolla denna tråden FI denna hittade jag i den lokala affären här hemma för några år sen tyvärr så dog den när jordfelsbrytaren löste ut då vi var bort resta 5dar var bara 17 grader i huset och ca 19-20 karet så där dog en del glömmer jag aldrig huva!! Men den var grymt cool
                            Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• CizziB
                              Användare
                              • September 2006
                              • 36

Välkommen att ta dig en titt runt på MFKSweden, den svenska versionen av Monster Fish Keepers... Ställ frågan där så kan du få massor av intressanta förslag.

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=53774 kolla denna tråden FI denna hittade jag i den lokala affären här hemma för några år sen tyvärr så dog den när jordfelsbrytaren löste ut då vi var bort resta 5dar var bara 17 grader i huset och ca 19-20 karet så där dog en del glömmer jag aldrig huva!! Men den var grymt cool
                                Haha ja det där var grejer det! Vilken best!
                                Påminner mig om en slags gädda som Rolle här på orten hade inne i butiken ett tag, någonting odoe hette den vill jag minnas. Den hade fullt synliga och rätt stora tänder redan vid 7-10cm som den uppskattningsvis var. Och den käkade tydligen fisk som om det alltid vore dess sista måltid. Den kunde ha en fisk i svalget och en till på tvärsen längst ut fastnypt med de rejäla gaddarna.

Jag var och kollade en sväng idag i butiken och nu fanns det både redtail och paroon som är gamla klassiker som alltid "funkar"... ett tag i alla fall... men jag stod emot habegäret och har nu främst snurrat in lite på ormhuvudsspåret. Enda kruxet med dem är att de är så knepiga att ha med ciklider, det hade varit skoj att inte måla in sig helt i ett hörn så man inte kan ha ciklider.

Ett annat alternativ är vargtetror, som lockar mer och mer. Säkert kort om man vill ha ett monster i alla fall, men kanskeinte världens aktivaste fisk, eller?

Tuffaste firren hade varit en "gulper catfish". Den är både grotesk, ball och i mitt tycke riktigt gullig med sitt gigantiska gap Men de är så dyra!! Och även rätt svåra vad jag har förståt.

Belly Crawlern som nämns här har jag testat, såna hade jag och de är riktigt fräna på sitt sätt, men det får bli något annat den här gången.

Jag fortsätter vela ett tag till verkar det som... Gah!
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...