Tips på en rolig monsterfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #16
    Här får du ju allt som du kan önska dig!

    720 L burk, silverarowana + påfågelciklid, allt för 2000:- Men då får du ta dig till fjollträsk

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • October 2003
      • 3615

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Sjödin
      Även jag lägger en röst på Hoplias. Jag tror till och med att de har sådana på Djurmagazinet på Storheden. Visst är det så Alex?

      När de blir stora så är de otroligt maffiga!
      Stämmer bra!
      Mvh Alex

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

        #18
        Det är lite dubbelmoral att dra fram moralpinnen och vifta med i en sån här hobby, vi fängslar fiskar i små glasceller, allra helst vildfångade som är mest eftertraktade, och vi låter ofta yngel självdö om vi inte orkar engagera oss vid leken, och tvingar dem att äta oftast onaturlig mat som plockar bort naturliga beteenden, och låter fiskar bråka om alldeles för små revir. Etc etc.

        De som har sett mina fiskar vet att jag tar hand om dem. Jag tillåter inte plågsamheter, fiskar som bråkar separeras snabbt eller byts in och fiskar jag inte längre kan ta hand om säljs snabbt eller i värsta fall avlivas som i fallet med retailen. Jag tvivlar att fiskarna hade haft det bättre någon annanstans. Bortsett från i naturen givetsis. Det är bättre att de har det bra ett tag än pissigt länge. Jag sover gott om nätterna.


        Bra tips i övrigt! Jag ska kika närmare på vissa. Ös på med fler!
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #19
          Ursprungligen postat av FI
          Det är lite dubbelmoral att dra fram moralpinnen och vifta med i en sån här hobby, vi fängslar fiskar i små glasceller, allra helst vildfångade som är mest eftertraktade, och vi låter ofta yngel självdö om vi inte orkar engagera oss vid leken, och tvingar dem att äta oftast onaturlig mat som plockar bort naturliga beteenden, och låter fiskar bråka om alldeles för små revir. Etc etc.

          De som har sett mina fiskar vet att jag tar hand om dem. Jag tillåter inte plågsamheter, fiskar som bråkar separeras snabbt eller byts in och fiskar jag inte längre kan ta hand om säljs snabbt eller i värsta fall avlivas som i fallet med retailen. Jag tvivlar att fiskarna hade haft det bättre någon annanstans. Bortsett från i naturen givetsis. Det är bättre att de har det bra ett tag än pissigt länge. Jag sover gott om nätterna.


          Bra tips i övrigt! Jag ska kika närmare på vissa. Ös på med fler!
          Jag tycker det känns trist varje gång jag måste avliva en fisk. Men sen tänker jag på alla de gånger man är ute och fiskar, då är det ju inget problem att nacka. Sen har man ju kanske en annan relation till sina akvariefiskar till skillnad från en fångad fisk. Huvudsaken är att man gör det snabbt och "smärtfritt".

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • November 2006
            • 1055

            #20
            Håller helt med dig i dubbelmoralen och jag själv har gjort precis som dig om jag haft fiskar som inte funkat ihop.
            Att de äter sånt som de inte äter i naturen är väll av mindre betydelse eftersom de får lämpligt foder som oftast är speciellt framtaget med tanke på fiskars behov...
            Jag ifrågasätter inte alls hur du håller dina fiskar, det är du säkert utmärkt kompetent att göra!
            Jag anser att det i väldigt många fall hålls fiskar i för små kar, jag själv skulle tex. aldrig stoppa i ett gäng Cichlor i ett kar under 3m och 1-1,5m djupt men jag vet att de allra flesta inte tänker så. Det är ändå vår ynnest att kunna hålla dessa djur och då anser jag att man skall ge dem optimala förutsättningar.

            Det som fick mig att reagera var bara att det är ett tänkbart alternativ att avliva fisken redan från första börja...
            Hade det vart jag så hade jag valt någon art som har allt det du önskar men som samtidigt inte blir så stort så att det efter ett tag är omöjligt att hålla den i ett normalt akvarium
            RTC tex. kan ju väga en bit över 12kg och bli över metern på längden så det i mina ögon är ingen akvariefisk ej heller paroonhaj men faktum kvarstår dessväre att de fortfarande säljs inom hobbyn.

            Sen kan jag säga att jag blev MER förvånad över att det inte var någon som reagerat innan mitt inlägg, än över att avlivning var ett alternativ.
            Det tycker jag är lite skrämmande.

            Målet var helt enkelt att försöka påverka så inköpet blir ngt du vill ha, men som inte avlivas i det långa loppet =)


            Ps. Crenicichlor finns i ett gäng olika storlekar, kanske någon av dem skulle vara något?
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • November 2006
              • 1055

              #21
              Du äter väll inte din akvariefisk??

              Att ta död på en fisk man dragit upp har ju en poäng eftersom den skall ätas..
              Sen om det är så att man verkligen behöver avliva en fisk för att förkorta dess lidande så är de självklart så att det är viktigt att den dör fort. Det håller jag helt med om
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #22
                Crenicichla jeugi ska du skaffa!

                Generellt sett avlivas det nog för lite fisk, inte för mycket...
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

                  #23
                  Ursprungligen postat av Crenicichla
                  Du äter väll inte din akvariefisk??

                  Att ta död på en fisk man dragit upp har ju en poäng eftersom den skall ätas..
                  Sen om det är så att man verkligen behöver avliva en fisk för att förkorta dess lidande så är de självklart så att det är viktigt att den dör fort. Det håller jag helt med om
                  Det har du helt rätt i. Jag brukar inte äta upp mina fiskar, det var en dålig jämnförelse för att försöka stilla mitt dåliga samvete när jag blivit tvungen att ta ihjäl fiskar här hemma. Är de sjuka känns det inte svårt, men annars kan jag få lite dåligt samvete.

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

                    #24
                    Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Jag tycker det känns trist varje gång jag måste avliva en fisk. Men sen tänker jag på alla de gånger man är ute och fiskar, då är det ju inget problem att nacka. Sen har man ju kanske en annan relation till sina akvariefiskar till skillnad från en fångad fisk. Huvudsaken är att man gör det snabbt och "smärtfritt".
                    Ja självklart är det trist. Redtailen var både trist och psykiskt påfrestande att avliva, dels för att den var så personlig, som en kompis, och dels för att den precis som många andra malar kan ge ifrån sig ett läte, vilket i dess fall var ett högt dovt "skrik". Ytterst plågsam upplevelse, både för mig och fisken...
                    Men måste man göra det så måste man.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

                      #25
                      Ursprungligen postat av Crenicichla
                      Håller helt med dig i dubbelmoralen och jag själv har gjort precis som dig om jag haft fiskar som inte funkat ihop.
                      Att de äter sånt som de inte äter i naturen är väll av mindre betydelse eftersom de får lämpligt foder som oftast är speciellt framtaget med tanke på fiskars behov...
                      Jag ifrågasätter inte alls hur du håller dina fiskar, det är du säkert utmärkt kompetent att göra!
                      Jag anser att det i väldigt många fall hålls fiskar i för små kar, jag själv skulle tex. aldrig stoppa i ett gäng Cichlor i ett kar under 3m och 1-1,5m djupt men jag vet att de allra flesta inte tänker så. Det är ändå vår ynnest att kunna hålla dessa djur och då anser jag att man skall ge dem optimala förutsättningar.

                      Det som fick mig att reagera var bara att det är ett tänkbart alternativ att avliva fisken redan från första börja...
                      Hade det vart jag så hade jag valt någon art som har allt det du önskar men som samtidigt inte blir så stort så att det efter ett tag är omöjligt att hålla den i ett normalt akvarium
                      RTC tex. kan ju väga en bit över 12kg och bli över metern på längden så det i mina ögon är ingen akvariefisk ej heller paroonhaj men faktum kvarstår dessväre att de fortfarande säljs inom hobbyn.

                      Sen kan jag säga att jag blev MER förvånad över att det inte var någon som reagerat innan mitt inlägg, än över att avlivning var ett alternativ.
                      Det tycker jag är lite skrämmande.

                      Målet var helt enkelt att försöka påverka så inköpet blir ngt du vill ha, men som inte avlivas i det långa loppet =)


                      Ps. Crenicichlor finns i ett gäng olika storlekar, kanske någon av dem skulle vara något?
                      Även ett 3-meters kar är för litet för sådana fiskar om man ska ha dem till de dör av ålderdom, förmodligen är det så för de flesta lite större ciklider speciellt med tanke på vilka revir de kan ha i naturen. Jag anser att det bara är att acceptera att det är en, för människan, egoistisk hobby. Vi har alltid för små kar. Men det vi kan göra för att få oss att må bättre är att låta fiskarna ha det så bra som möjligt så länge vi har dem. Och behövs avlivning så bör det inte vara något man backar undan för även om det kanske känns hemskt.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Crenicichla
                        Användare
                        • November 2006
                        • 1055

                        #26
                        Håller med om att de är en egoistisk hobby.. Och absolut så skall man inte backa för att göra det som är rätt.
                        Ja 3m är för litet för cichlor de håller jag med om, dessutom så kan man ju fråga hur många som har råd/plats med ett sådant kar elelr större
                        MVH

                        Kristofer

                        Kommentar

                        • Crenicichla
                          Användare
                          • November 2006
                          • 1055

                          #27
                          Å andra sidan så är ju både tilapia och hajmal vanligt i frysdisken nu för tiden

                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Det har du helt rätt i. Jag brukar inte äta upp mina fiskar, det var en dålig jämnförelse för att försöka stilla mitt dåliga samvete när jag blivit tvungen att ta ihjäl fiskar här hemma. Är de sjuka känns det inte svårt, men annars kan jag få lite dåligt samvete.
                          MVH

                          Kristofer

                          Kommentar

                          • Crenicichla
                            Användare
                            • November 2006
                            • 1055

                            #28
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Crenicichla jeugi ska du skaffa!

                            Generellt sett avlivas det nog för lite fisk, inte för mycket...
                            Det tror jag med faktiskt
                            MVH

                            Kristofer

                            Kommentar

                            • Crenicichla
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1055

                              #29
                              Hade jag haft möjlighet så hade jag velat ha ett kar på 400*150*100 med Crenicihla Marmorata i och någon eller några till arter.
                              Hade troligtvis funkar bra utan några större fighter pga för små ytor..
                              Men de är ju bara att fortsätta drömma
                              MVH

                              Kristofer

                              Kommentar

                              • Erik Österlund
                                Användare
                                • January 2005
                                • 3788

                                #30
                                Ursprungligen postat av Crenicichla
                                Å andra sidan så är ju både tilapia och hajmal vanligt i frysdisken nu för tiden
                                De är förhoppningsvis inte uppfödda i ett akvarium på räkmix.

                                Fast å andra sidan så är ju odlad lax uppfödda på pellets... hmmm.. kanske ska dra upp min stora Rostratushane ifall jag inte hittar något annat att ha till middag

                                Kommentar

                                Arbetssätt...