If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Stämmer inte riktigt med fenorna men det kanske skiljer sig, analfenan är svart och blå på den jag har, sen har den inga ränder på huvudet och fenorna är rundare.
Min första tanke var Pseudotropheus sp. "Kingsize-Likoma": http://www.ciklidhobby.com/component...5a15e33b69.jpg
Hur stor är din hane? "Kingsize" antyder att den blir stor, men istället är det precis tvärtom! Den lär ha fått sitt namn efter en tysk (?) som kallades just det eftersom han var raka motsatsen, d.v.s. liten.
Min första tanke var Pseudotropheus sp. "Kingsize-Likoma": http://www.ciklidhobby.com/component...5a15e33b69.jpg
Hur stor är din hane? "Kingsize" antyder att den blir stor, men istället är det precis tvärtom! Den lär ha fått sitt namn efter en tysk (?) som kallades just det eftersom han var raka motsatsen, d.v.s. liten.
Ja det liknar en kingsize.. något övergödd ser det ut som
Har varit inne på samma när jag tittade på lite ciklidsidor.
Den är väldigt lik den här så jag tror det är samma.
Försökte hitta den i NCS artregister, men blev förvånad när den inte fanns med. Trots allt en ganska vanlig firre som varit med ett bra tag. Visade sig att den numera tydligen ska heta Pseudotropheus pulpican Likoma Island. Lite trist att den fått ett nytt namn när det fanns ett gammalt med en kul historia bakom. Det fanns däremot ingen bild på den i registret. Ni som har denna firre i era baljor, fram med kameran!
Roligt att du nämde det för jag var in till Zoobutiken igår för jag trodde som du att det var en pulpican efter jag kollat lite i back to nature guideboken men hon trodde inte det, i boken har dom mörkare nederderdel av huvudet men googlar man på fisken så ser dom lika ut som den jag har tycker jag., förutom att min är lite fet...
Senast redigerad av Knocko; 20 October 2010, 15:29.
Försökte hitta den i NCS artregister, men blev förvånad när den inte fanns med. Trots allt en ganska vanlig firre som varit med ett bra tag. Visade sig att den numera tydligen ska heta Pseudotropheus pulpican Likoma Island. Lite trist att den fått ett nytt namn när det fanns ett gammalt med en kul historia bakom. Det fanns däremot ingen bild på den i registret. Ni som har denna firre i era baljor, fram med kameran!
Är det någon som har den fulla historien så kan vi bevara den för eftervärlden i artregistret.
Här hittar ni arten i artregistret, men som sagt så saknas ju bilder för Likoma varianten. Om någon har en bild lägg upp den här, så att vi kan uppdatera artregister.
Är det någon som har den fulla historien så kan vi bevara den för eftervärlden i artregistret.
Här hittar ni arten i artregistret, men som sagt så saknas ju bilder för Likoma varianten. Om någon har en bild lägg upp den här, så att vi kan uppdatera artregister.
Vill minnas att det var Ad Konings som nämnde det i ett föredrag på någon Ciklidstämma för en herrans massa år sedan. Ska försöka hitta det "på pränt" nånstans.
Kommentar