vilka cirk. pumpar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hedstrom
    Användare
    • December 2006
    • 51

    vilka cirk. pumpar?

    Jag har precis inrett ett aquastabil 530 akvarium med en modifierad
    aqua terra bakrund samt några moduler.
    Nu undrar jag vilka cirk. pumpar jag ska inhandla?
    står emellan:

    2st Aquarium Systems New-Jet 2300
    2st Aquarium Systems New-Jet 1700
    2st AquaClear Powerhead 70

    vill så gärna ha så tysta som möjligt, gärna erfarenheter från er andra.
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #2
    AquaClear har jag två stycken av, tycker dom funkar riktigt bra!

    Det andra märket har jag ingen erfarenhet av.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

      #3
      Har haft aquarium systems maxi-jet ett flertal gånger. Hopplösa men billiga o bra när de funkar. Problemet var att på samtliga lossnade rortorbladet från magneten och man får reklamera eller laga. Kanske är deras new-jet bättre.

      Aqua-clear är jag nöjd med. Tyst och med ställbart flöde.

      Kommentar

      • zenon
        Användare
        • September 2009
        • 168

        #4
        Jag har en NewJet 3000 som jag tycker låter och vibrerar alldeles för mycket. Är du inte bullerkänslig funkar de dock bra...

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

          #5
          Min newJet pump fick mig att sluta köpa billiga skitpumpar, Eheim eller Tunze annars få de va.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • Hedstrom
            Användare
            • December 2006
            • 51

            #6
            Tack för alla svar, det får bli två stycken aquaclear.

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 3111

              #7
              det finns en ny tunze som inte är svindyr och pumpar 3000liter den heter e-jet 3005 men jag har inte hittat nån återförsäljare i sverige ännu nån som vet?
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

                #8
                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                det finns en ny tunze som inte är svindyr och pumpar 3000liter den heter e-jet 3005 men jag har inte hittat nån återförsäljare i sverige ännu nån som vet?
                Jag inhandlade en e-jet för drygt en månad sen, den pumpar 1600 l timmen men det finns en större och en mindre modell.
                Jag beställde den via min lokala zoo-handlare som tog den genom en av sina återförsäljare som i sin tur fick beställa den direkt från Tunze. Pumpen i min storlek drar 12w men det bästa med den är fästet, magnetfäste precis som dom har till streampumparna lätt att justera och inga vibrationer. Fick betala tror det var en knapp tusenlapp. Kör den med medföljande filter en vaddpatron, inte mycket till filter men vattnet blir kristallklart så som komplement till ett större filter funkar det kanon. Annars är det inte mycket till pump att ha

                http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C..._tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter012

                Gå in på turbelle pumps och klicka nästa sida ett antal gånger.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • HåE
                  Användare
                  • September 2007
                  • 1525

                  #9
                  Jag kör med AC 110 och 70. Mycket nöjd med båda. Riktigt bra tryck i 110:an.
                  När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 3111

                    #10
                    Ursprungligen postat av tege
                    Jag inhandlade en e-jet för drygt en månad sen, den pumpar 1600 l timmen men det finns en större och en mindre modell.
                    Jag beställde den via min lokala zoo-handlare som tog den genom en av sina återförsäljare som i sin tur fick beställa den direkt från Tunze. Pumpen i min storlek drar 12w men det bästa med den är fästet, magnetfäste precis som dom har till streampumparna lätt att justera och inga vibrationer. Fick betala tror det var en knapp tusenlapp. Kör den med medföljande filter en vaddpatron, inte mycket till filter men vattnet blir kristallklart så som komplement till ett större filter funkar det kanon. Annars är det inte mycket till pump att ha

                    http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C..._tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter012

                    Gå in på turbelle pumps och klicka nästa sida ett antal gånger.
                    jo jag har sett den där, men det måste väl gå att sätta på ett rör på utblåset och köra den genom ett hål i en btn tex och dra in vattnet genom en filtermatta? den drar bara 22w
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

                      #11
                      Ursprungligen postat av cichlids4fun
                      jo jag har sett den där, men det måste väl gå att sätta på ett rör på utblåset och köra den genom ett hål i en btn tex och dra in vattnet genom en filtermatta? den drar bara 22w
                      Gibbon är återförsäljare. Klart det går ha den bakom en filtermatta. Anledningen till att jag köpte var strömförbrukningen, samt att den heter turbelle.
                      Men tryckhöjden ligger bara mellan 1,2-1,5m så det är ingen pump som sätter akvariet i gungning om du förstår vad jag menar.
                      Jag har bara det medföljande filtret ännu och är supernöjd med det, troffeynglena älskar att mumsa på alla godsaker som fastnar på filtret.
                      Tillsammans med dubbla cartridge filter 3200 tror jag man har ett enastående filter. Ska nog snart beställa.
                      En Eheim bakom filtermatta som sätter fart i akvariet och en turbelle e-jet med cartridgefilter verkar vara en helt ok super combo. Du får kristallklart vatten.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

                        #12
                        Ursprungligen postat av tege
                        Gibbon är återförsäljare. Klart det går ha den bakom en filtermatta. Anledningen till att jag köpte var strömförbrukningen, samt att den heter turbelle.
                        Men tryckhöjden ligger bara mellan 1,2-1,5m så det är ingen pump som sätter akvariet i gungning om du förstår vad jag menar.
                        Jag har bara det medföljande filtret ännu och är supernöjd med det, troffeynglena älskar att mumsa på alla godsaker som fastnar på filtret.
                        Tillsammans med dubbla cartridge filter 3200 tror jag man har ett enastående filter. Ska nog snart beställa.
                        En Eheim bakom filtermatta som sätter fart i akvariet och en turbelle e-jet med cartridgefilter verkar vara en helt ok super combo. Du får kristallklart vatten.
                        tror den blir kanon med ett rör på 2 dm så behövs ju knappast nån lyfhöjd tror den kommer duga tillsammans med luftdrift
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

                          #13
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          tror den blir kanon med ett rör på 2 dm så behövs ju knappast nån lyfhöjd tror den kommer duga tillsammans med luftdrift
                          Jomen tro inte att det blir något sprutt på vattnet av en e-jet pump. Det går åtminstonde inte att jämföra med en eheim.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 3111

                            #14
                            Ursprungligen postat av tege
                            Jomen tro inte att det blir något sprutt på vattnet av en e-jet pump. Det går åtminstonde inte att jämföra med en eheim.
                            ok, jag hoppas att den duger iaf, den drar ju en tredjedel av en eheim såpumpar den 2/3 är jag nöjd, problemet är att gibbon är så jäkla dåliga på att ha grejer i lager så de kan inte fixa den åt mig genom min zooäffär eller orkar inte förmodligen
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

                              #15
                              Ursprungligen postat av cichlids4fun
                              ok, jag hoppas att den duger iaf, den drar ju en tredjedel av en eheim såpumpar den 2/3 är jag nöjd, problemet är att gibbon är så jäkla dåliga på att ha grejer i lager så de kan inte fixa den åt mig genom min zooäffär eller orkar inte förmodligen
                              Gibbon fick beställa själv innan den fanns hos min zoo-handlare så det tog nog minst fjorton dagar innan den var hemma från att jag beställde.

                              Annars har jag sett danska webbschoppar saluföra pumparna.
                              Senast redigerad av tege; 19 October 2010, 18:45.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              Arbetssätt...