Caquetaia Umbrifiera
Kollaps
X
-
-
Från det ena till det andra hehe...han ser betydligt piggare ut idag trådiga avföringen har upphört hmm,såret blev helt vit efter jodopax lösning verkar dragit ihop sig en aning åxo var mera öppet innanMicke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Det är tvärt om. De från stor genpol hotas av inavel medan de med liten klarar sig bättre. FishBase anger dessutom ett rätt stort utbredningsområde: Atrato and Magdalena River drainages in Colombia and Tuíra and Chucunaque River drainages in Panama. Jag tror alltså att inavelshypotesen mycket väl kan stämma.
En intressant anekdot är att alla Oreochromis mossambicus hade dessa problem under 90-talet och de har ett gigantiskt utbredningsområde. Jag har inte sett det på de som finns nu.
Rent hypotetiskt kan man dock utgå från att varje population som odlas i fångenskap kommer från samma lokal och därför lider av inavel (mindre genpool). Intressant skulle vara att veta om det sker något utbyte mellan populationerna eller om dom är isolerade, det skulle förklara dilemmat direkt!? Skulle vara fasligt intressant att ta prover på de olika vilda bestånden för att se vilket som stämmer.SA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
SA:
-
Det kan mycket möjligt bero på utavel (vilket skulle vara fallet vid en stor genpool) eller inavel, men utan mer ingående undersökningar är det omöjligt att veta om det rör sig om inavel eller utavel. Ett stort utbredningsområde behöver inte medföra en stor genpool vilket är vanligt hos de större arterna, eftersom de olika populationerna kan vara små.
Rent hypotetiskt kan man dock utgå från att varje population som odlas i fångenskap kommer från samma lokal och därför lider av inavel (mindre genpool). Intressant skulle vara att veta om det sker något utbyte mellan populationerna eller om dom är isolerade, det skulle förklara dilemmat direkt!? Skulle vara fasligt intressant att ta prover på de olika vilda bestånden för att se vilket som stämmer.
Självklart är inte utbredningsområde samma som population, men det är det enda åtminstone jag har att utgå från.
Och visst skulle det kunna vara utavel dvs. att fiskarnas akvaristiska förfäder kommer från helt olika populationer och att avkomman därför är kass. (För er som tyckte det lät intresssant så finns det en text på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Outbreeding_depression )Senast redigerad av Ola Svensson; 31 January 2011, 18:38.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Börjar nästan få avsmak på denna fisken skullle kunna uttrycka mig betydligt värre hehe..fick iaf fart på honom igen jodopax gjorde susen och nu är han tillbaka men börjat jaga sin hona typ hon ska ur karet typ suck...risken är stor att han åker express till fiskhimlen snartMicke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Börjar nästan få avsmak på denna fisken skullle kunna uttrycka mig betydligt värre hehe..fick iaf fart på honom igen jodopax gjorde susen och nu är han tillbaka men börjat jaga sin hona typ hon ska ur karet typ suck...risken är stor att han åker express till fiskhimlen snartKommentar
-
Nu på kvällen så simmar de ihop igen märkliga fiskar men de saknas fjäll på bägge 2 men det äter och är pigga jaggorna är på g med en ny lek nu så jag flyttar umbifieran till 300L karet får de gå själva där nu så kanske de funkarMicke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Bilden är inte nytagen. Han är större och visar en del färg nu.Har inte varit med om så snabb tillväxt förr. 5-6cm på 2månader.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Spännande att följa denna, posta gärna mer bilder eftersom han växer. Är sugen på umbridera från unimati men är rädd att de ska mobba sönder mina ornatum. Ni som haft arten hur är dom i humöret (min "must have" fisk nu)?SA:
-
-
Jag tycker umbrifera är en jobbig storhet för
att komma till sin rätt krävs det mega kar ej under 2000L ihop med andra,
DEn arten vill styra ställa får den inte det blir den lätt sjuk av någon
konstig anledning förmodligen stress , men hittar man ett stabilt par så
funkar dom i mindre art akvarium troligen...har provat fisken flera gånger men jag saknar den inte hehe...Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Jo, det går väl iofs, men då får ornatumen finna sig i att hålla sig undan mesta delen av tiden.
Mitt senaste umbeepar hade jag länge i ett 600 l kar och det fungerade jättebra. Dumt nog så fick jag för mig att det kunde fungera i mitt 1350 l kar också, de kunde ju då växa till sig några cm till.
Dock så fanns det en stor V Zonatahane och en stor V Bifasciatahane som tyckte annorlunda. Umbeehanen blev bara nr 3 i hackordningen och det orkade han inte med så han blev dålig och dog.
De andra brydde sig inte så mycket om umbeehanen, men när han ville bråka så fick han på pälsen av dem.
De umbee som jag plockade hem från USA och som den här härstammar från är från en gammal stam och är troligtvis lite inavlade.
Förhoppningsvis så är de från rio Magdalena som nu finns i handeln av betydligt hårdare virke och blir inte lika lätt dåliga, alla mina umbee har dött av en bakterieinfektion i huden.
När den väl bryter ut så är de döda inom några dagar.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
Kommentar