Caquetaia Umbrifiera

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • May 2004
    • 2964

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
    såret har blivit betydligt större sen har han slutat äta+ han håller sig undan kommer inte fram längre, såret är 2cm stort nu öppet sår var ca1cm igår inte alls så här vidöppet,,saltat 5kg i karet men hjälper föga så 99,5% är det kört kan jag säga jaja man får aldrig vara helt nöjd iaf inte för länge hehe..
    Tråkigt att höra Micke..
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem

• September 2009
      • 22826

Man tycker att det ska vara svårt för en fisk att lyckas skada en annan över de tåliga fjällen men det är riktiga kraftpaket dessa.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

De umbees som vi har i Sverige härstammar från de som odlades i USA i en lång period innan det kom in nytt.
        Det kan vara en av orsakerna till att den är så känslig.
        Det här med småsår som växer till en dödlig infektion tyder på att något är fel med dessa.
        Tyvärr så är dessa de enda vi har att tillgå just nu.

Dock så har det kommit in nya vildfångade i USA och F1or finns nu till salu, även Vf ibland.
        Tror att dessa är betydligt tåligare...det är min förhoppning i alla fall.

Har själv förlorat många umbee på grund av det här skitet, och man blir lika trött på dem varenda gång.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Micke Jarhl
          Användare
          • April 2002
          • 2277

fisken har fått även en typ av bukvattensot kanske för dess immunförsvar sätts ner(möjligen) på grund av såret,Har fått tag i jodopax nu som jag ska badda med tänker prova det åxo....Tyckte han såg lite piggare ut innan jag stack till jobbet i efterm..han har eget kar nu så han har lugn och ro
          Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• Rivulatus
            Användare
            • December 2002
            • 811

Ursprungligen postat av jinnarparen
            De umbees som vi har i Sverige härstammar från de som odlades i USA i en lång period innan det kom in nytt.
            Det kan vara en av orsakerna till att den är så känslig.
            Det här med småsår som växer till en dödlig infektion tyder på att något är fel med dessa.
            Tyvärr så är dessa de enda vi har att tillgå just nu.

Dock så har det kommit in nya vildfångade i USA och F1or finns nu till salu, även Vf ibland.
            Tror att dessa är betydligt tåligare...det är min förhoppning i alla fall.

Har själv förlorat många umbee på grund av det här skitet, och man blir lika trött på dem varenda gång.
            Det kan ju även vara så att Umbiferum har en liten genpool i naturen även som t.ex. geoparder etc. och kan därför inte odlas på samma fiskar även om man får in vf! Men ett par generationer bör ju funka hur som hellst.
            SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av Rivulatus
              Det kan ju även vara så att Umbiferum har en liten genpool i naturen även som t.ex. geoparder etc. och kan därför inte odlas på samma fiskar även om man får in vf! Men ett par generationer bör ju funka hur som hellst.
              Det är tvärt om. De från stor genpol hotas av inavel medan de med liten klarar sig bättre. FishBase anger dessutom ett rätt stort utbredningsområde: Atrato and Magdalena River drainages in Colombia and Tuíra and Chucunaque River drainages in Panama. Jag tror alltså att inavelshypotesen mycket väl kan stämma.

En intressant anekdot är att alla Oreochromis mossambicus hade dessa problem under 90-talet och de har ett gigantiskt utbredningsområde. Jag har inte sett det på de som finns nu.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• JockeB
                Användare
                • May 2004
                • 2964

Hmm jag har även en annan observation, dessa fiskar är väldigt känsliga för stress, vilket man offta får i för trånga och för små kar, vad som är vad avgörs offta av fisken själv. Och byter man vatten typ 3 ggr i veckan så hjälper det också till att hålla dom i bra kondition. Denna fisk, som så många andra stora arter trivs bäst i ett kar där dom får vara den naturliga "ledaren" (vilket denna verkar kräva extra, och inte ständigt blir utmanad av nån lika stark. enligt mina erfarenheter) och inte har några nämnvärda opponenter.För denna fisk snackar vi kar på ett par kubik, om den ska gå med andra som också vill vara "boss". Jag drog mina sissta 10 helt själva upp till ca 13-15cm i ett 540, sen parade dom största ut, dom flyttade jag sedan hem till mitt 1125L med endast ett par Festae i 12cm klassen, Umbeen blev snart boss i det karet och behövde inte hävda sig hela tiden, hanen växte snabbt till ca 30 cm och mådde hur bra som helst, karet var kolugnt så att säga Sen fick jag för mig att jag skulle ha annat i karet här hemma, och flyttade Umbeen till ett 720 i lokalen med några andra tuffingar, då kom problemen direkt (Och jaa jag tog ur dom andra först och möblerade om rejält, hade dessutom inga par i karet innan! Den såå vackra blå/gröna hanen var inte alls intresserad av att ständigt försvara sin ställning i karet och slutade äta, sen kom dom"såren" ni pratar om, och så var det kört! Min slutsats Jaa dom är tuffa om dom inte har lika tuffa invånare, annars är det snart kört.
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Micke Jarhl
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2277

Jo det är med stress och herre på täppan känner man ju igen..Men det är ju alltid umbieen som är orosmomentet alltid han som startar bråk den fisken kan inte tolerera att någon annan kan stå imot dom,Har förstått detta nu lite för sent kanske men men man lär sig ska hem se vad medicineringen kan göra förmodligen för sent men det är ju en kraftig firre i sina bästa år så kanske kanske

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Under många år så var det ju svårt att över huvudtaget få fram en hane.

Läste på en del amerikanska forum om de lyckliga som hade lyckats få tag på en hane, men ännu mer om de många olyckliga som bara fick honor.

Det är inget som man ser skrivet idag efter det att det kom in nya umbee från Rio Magdalena.

Totalt har jag haft 8 st mer eller mindre stora hanar (15-33 cm) som dött av den här skiten, en hona har drabbats av den...och dött.

Det är ovanligt med umbee i Sverige nu igen och tänka sig för tre år sen så fodrade jag mina andra fiskar med umbeeyngel för att jag hade för mycket av dem...inge ville ha såna.
                    Fast det är ju klart, det är inte så många som vill ha dem nu heller...
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Micke Jarhl
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2277

vi får dra ner till duisburg jinnarp...finns nytt blod där såg jag hehe... skämt åsido tror jag ska ta en paus ang umbiee´s ska snart åka hem se hur det ser ut där hemma tjo!

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

Duisburg är ju aldrig fel, vi får väl se när det blir bättre väder...och jag har mindre och färre fisk i karet.

Redan som små är umbeen ett aggressiv monster.
                        Var tvungen att flytta mina små till ett annat kar då jag ville spara lite salviniyngel också.
                        Tänkte att de kunde gå med Jack Dempsey som var drygt hälften så stora, dvs närmare 2 cm jämfört med umbeens närmare 3 cm.
                        Det gick inte alls, nu flyter det omkring en massa JD utan huvud.

Har tyckt att stora fiskar kan vara tufft, men dessa små djävlar är ju mycket värre. Synd bara att de är så små så att man inte kan se dem.
                        När man väl är så nära att de ser ut som mer än små prickar, då är de tyvärr så suddiga att man inte ser vad det är...det är inte lätt att bli gammal
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• RobinH
                          Användare
                          • August 2008
                          • 2150

Tråkigt att höra Micke, håller tummarna på att han repar sig.
                          CA

Kommentar

• cichlids4fun
                            • April 2002
                            • 3109

Duisburg är ju aldrig fel,
                            Duisburg och tyskland i början på april och om ni kan tänka er ett stanna i nån bra tanganyikabutik oxå så är jag på

hyra en minibuss och sticka 5-6pers vore ju kanon
                            Mvh
                            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                              Duisburg och tyskland i början på april och om ni kan tänka er ett stanna i nån bra tanganyikabutik oxå så är jag på

hyra en minibuss och sticka 5-6pers vore ju kanon
                              tanganyikabutik? tanganyika ... vau e di foer nåed ... säljer de bir där?
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• RobinH
                                Användare
                                • August 2008
                                • 2150

tanganyikabutik? tanganyika ... vau e di foer nåed ... säljer de bir där?
                                Hahaha..
                                CA

Kommentar

Arbetssätt...