Har lyckats få några kalkränder på utsidan av ett par av akvarierna... vad är era enklaste/bästa tips för att få bort dom?
Kalk
Kollaps
X
-
Kalk
Newbie December 2009
Malawi: 450 liter
Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano
Järfälla/StockholmTaggar: Ingen -
Jag ser osså fram emot några bra tips på problemet. Jag har inte ännu funnit ett 100% bra motmedel. tips =) -
-
Ta en vanlig trasa, skölj den väl i osmosvatten och torka av, det fungerar bra eftersom mineraler och kalk väl har filtrerats bort. Annars kan man använda algskraparen som man använder en skrapa när man putsar fönster.Kommentar
-
Kommentar
-
Hmmm? Någon som testat avkalkingsmedel för badrum etc?
Osmosvatten har jag inte + det är för hårt för algskrapan ensam + jag kommer bli så irriterad på mig själv om jag repar glaset med rakblad....Newbie December 2009
Järfälla/StockholmKommentar
-
Kommentar
-
-
Testade lite med Kalkosan och skrubbsvampnu ikväll och det tog bort 95%... så jag får testa att göra om det några gånger... och eventuellt prova att få bort de sista resterna med rakblad och Kalkosan.Newbie December 2009
-
Är det tunnt dela en citron och gnid en stund, funkar alltid det gjorde jag på ett kar som det gått sköldpaddor i ,en rätt grov kalkavlagring mitt på karet och fick väck allt.Tropheus moori golden kazumba F1
Tropheus dubosi F1
Tropheus Chaitica F1
Tropheus red chimba F1
Tropheus black pemba F1
Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
Tropheus moori bärnsten F1
Tropheus moori kejsare
Mvh KimKommentar
-
Ett test på olika kalk medel. Cillit bang och mr muscle vann tydligen testet på att få bort kalk.
Kommentar
-
Outspädd Kalkosan + Rakblad! (och sedan mycket vatten och torka rent/tort)... Tog bort absolut allt!!Newbie December 2009
Kommentar