En Kamera för amatörer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

    #46
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Antar att du sa så bara för att retas
    Inte egentligen, men eftersom det var Göran i andra änden kan det ju uppfattas så (förlåt Göran.)
    Men min uppfattning är att bilder med blixt har en tendens att bli tråkiga.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #47
      Problemet är att i ett akvarium så är det dunkelt och ska det bli bilder som inte är ett sammelsurium av suddiga figurer som rör sig så krävs väldigt bra objektiv och utrustning.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #48
        Ursprungligen postat av tege
        Inte egentligen, men eftersom det var Göran i andra änden kan det ju uppfattas så (förlåt Göran.)
        Men min uppfattning är att bilder med blixt har en tendens att bli tråkiga.
        Det blir ganska lätt "platt" med blixt. Ska man köra blixt bör den inte jobba för hårt, tycker jag =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Kimmy-
          Användare
          • June 2010
          • 458

          #49
          Ursprungligen postat av jarinen
          Svar ja, det finns annat än Nikon och Canon, om man vill.

          Mvh Jari
          Sant det finns det Själv köpte jag mig en olympus (Billigt) där av olympus Men iaf anledningen till att jag vill ha nikon lr canon är tillgången på "tillbehör" objektiv osv. finns rätt vettiga priser på begagnademarknaden som jag tycker är helt ok, är inte såpass inne i fotosvängen att jag kan lägga massor med :- på ett objektiv exempelvis

          Jag har svårigheter att hitta komponenter som passa min nuvarande kamera
          Mvh / Jimmy

          Lokal

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

            #50
            Ursprungligen postat av DRE
            Problemet är att i ett akvarium så är det dunkelt och ska det bli bilder som inte är ett sammelsurium av suddiga figurer som rör sig så krävs väldigt bra objektiv och utrustning.
            Det tror jag inte på.
            Klart man kan fota i akvarium utan blixt, blixten är ett hjälpmedel som ibland missbrukas tycker jag. akvariebelysning är förstås en förutsättning om det ska bli en bild.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              #51
              I mitt fall har jag jordätare som inte trivs i belysning så jaghar så dunkelt jag kan, men man ändå ser dem. Där vill jag hävda att jag inte kan ta bra bilder med min pocketkamera utan blixt. Om det ska gå är jag intresserad av att veta hur, det vore klockrent om det går.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

                #52
                Ursprungligen postat av DRE
                I mitt fall har jag jordätare som inte trivs i belysning så jaghar så dunkelt jag kan, men man ändå ser dem. Där vill jag hävda att jag inte kan ta bra bilder med min pocketkamera utan blixt. Om det ska gå är jag intresserad av att veta hur, det vore klockrent om det går.
                Det finns alltid ytterligheter, i en burk med typ Malawi Tanganyika där man oftast har ganska stark belysning funkar det ibland helt ok utan blixt. Men visst det ställer högre krav på utrustning i sådana fall. Men som jag sagt tidigare för små bilder i max 1000 pixlar kan man skruva upp iso en bit utan att det stör så mycket och då duger bilderna åtminstone för att presenteras här på NCS sidor och tävlingar.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

                  #53
                  Hmm, jag får läsa på hur jag justerar ISO på min kamera. Finns inte mycket mer än en knapp. hehe.

                  Finns iofs en massa olika moder och en heter bestshot och då brukar den automatiskt justera sig för nightshot och dylikt. Därmed borde man kunna kontrollera dessa inställningar.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Broddan
                    Användare
                    • February 2008
                    • 59

                    #54
                    En rolig sak med alla sådana här trådar om foto är att alla som pratar sig varma om kompaktkameror och fototeknik har oftast systemkameror själva. Tänk er två ninjor som är exakt lika duktiga på att slåss men en får slåss med svärd och en utan, vem vinner?
                    Hälsningar

                    D

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

                      #55
                      Jag har länge haft en kompaktkamera och har idag en systemkamera. Det är naturligtvis betydligt lättare att få till bra bilder, framförallt oftare med systemkameran trots att som jag har väldigt mycket att lära om foto generellt.

                      Med erfarenhet och fotokunskap så tror jag att skillnaden blir än större, därför att den går att tillämpa i högre grad på en systemkamera.

                      Men som sagt, jag har oerhört mycket att lära innan jag blir riktigt bekväm med systemkameran.

                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • Niklas Olsson
                        Användare
                        • February 2003
                        • 1156

                        #56
                        Ursprungligen postat av Broddan
                        En rolig sak med alla sådana här trådar om foto är att alla som pratar sig varma om kompaktkameror och fototeknik har oftast systemkameror själva. Tänk er två ninjor som är exakt lika duktiga på att slåss men en får slåss med svärd och en utan, vem vinner?
                        Om dom är EXAKT lika duktiga så tror jag han med svärdet vinner! Rätt? ;-)

                        Ställer du samma fråga när det handlar om foto blir nog svaret detsamma...om du ställer två EXAKT lika duktiga fotografer (hur man nu mäter det vet jag inte) i EXAKT samma miljö och kanske lite tuffare ljusförhållanden m.m, den ene med en kompaktkamera och den andre med en systemkamera så "vinner" säkert den me systemen. Då utgår jag från att dom kan sina prylar alltså.
                        Men om du ställer en person som knappt hållit i en kamera och den har en systemkamera mot en med mycket träning bakom med en kompakt så tror jag den vinner som har kompakten.
                        Det jag menar är alltså att det viktigaste är att kunna hantera sin utrustning och därifrån utvecklas som fotograf.
                        Det var mina gissningar det
                        //Niklas

                        www.nofoto.se
                        Nofoto på Facebook
                        ____________________________________

                        Kommentar

                        • Göran Å
                          Användare
                          • December 2005
                          • 1295

                          #57
                          Ursprungligen postat av Göran Å
                          Alldeles riktigt så är det i Commander läget man gör en inställning så att man kan fjärrstyra blixtar såsom SB600, SB700, SB800, SB900 ( SB600 & SB800 är utgående modeller ).

                          Följande modeller från Nikon har denna funktion D80,D90,D100,D200,D300,D300s,D700. Samt den nya kommande modellen D7000.

                          Det finns en videolänk någon stanns som jag sett som visar hur man ställer in detta. Ska se om jag kan hitta den och länka till den.

                          Detta är en mycket bra finness som är mycket användbar även i andra fotosituationer än akvariefoto.

                          Mvh Göran
                          Här kommer en bra videolänk som visar Nikon D90 + blixt SB900. Det är samma kamerainställningar på ovan kameramodeller.

                          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.



                          Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

                          Kommentar

                          • tricoti
                            Användare
                            • June 2009
                            • 249

                            #58
                            Ett av mina absolut bästa kort tog jag förra veckan, ett snappshot,mot solen på ett övergångsställe,det var vägarbete,och spårvagnen kom.Jädrar i den vad bra den bilden blev bra reflexer o full fart. Behöver jag tillägga att det var med full automatik..Det var liksom inte läge att stå o fippla med inställingar..Ett är säkert,bättre att ta ett kort än att lämna kameran hemma. Så vad är viktigt vid kameraköp? Vikt och hanterbarhet.Vad jag tyckte var bra med D90 det var att det finns bra instruktions video att tanka ner från PB.Men vad som fick mig att avstå var Storleken på själva kameran,när jag väl fick känna på den.

                            Kommentar

                            • tricoti
                              Användare
                              • June 2009
                              • 249

                              #59
                              Glöm vad jag skrev om hanterbarhet,de flesta nya kameror går säkert att lära sig om man lägger ner lite energi och tid...Likaså har de nya systemkamerorna olika former av halvautomatiska "kreativa" inställningar där fotografen kan laborera med ett fåtal inställningar. DET gillar jag hos min canon 500 D. iso,vitbalans. annat godis.Det får anstå tills jag får lite mer fri-tid.

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

                                #60
                                Ursprungligen postat av tricoti
                                Ett av mina absolut bästa kort tog jag förra veckan, ett snappshot,mot solen på ett övergångsställe,det var vägarbete,och spårvagnen kom.Jädrar i den vad bra den bilden blev bra reflexer o full fart.
                                Upp med bilden här, så i får se underverket!
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...