En Kamera för amatörer

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

En Kamera för amatörer

Blir lite avunsjuk på er alla ,som lägger ut bilder på era fiskar. Så fina bilder och att de mångfaldigar olika skådespel i miljön. Är det svårt att bli lika bra? Jag har ju trotsall fina firrar Jag med. Ok, som Ni ser -Vill mycket- med -0- Fotokunskap. Hoppas på hjälp =)
  • Kimmy-
    Användare
    • June 2010
    • 458

Ursprungligen postat av Mr.Fish
    Blir lite avunsjuk på er alla ,som lägger ut bilder på era fiskar. Så fina bilder och att de mångfaldigar olika skådespel i miljön. Är det svårt att bli lika bra? Jag har ju trotsall fina firrar Jag med. Ok, som Ni ser -Vill mycket- med -0- Fotokunskap. Hoppas på hjälp =)
    Alla måste ju börja någonstans även dom som i dagsläget tar helt underbara bilder. Det endasom begränsar är ju din egen villighet krävs ju en hel del tid o vilja för att lyckas. Har själv nyligen börjat och något som har hjälpt mig mkt är att jag har varit ute i naturen o fotat mkt på mina promenader med vovven och det har ju gett mkt i den bemärkelsen att jag har lärt mig kameran mkt bättre änn förut
    Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Mr.Fish
      Användare
      • May 2004
      • 1403

Ursprungligen postat av Kimmy-
      Alla måste ju börja någonstans även dom som i dagsläget tar helt underbara bilder. Det endasom begränsar är ju din egen villighet krävs ju en hel del tid o vilja för att lyckas. Har själv nyligen börjat och något som har hjälpt mig mkt är att jag har varit ute i naturen o fotat mkt på mina promenader med vovven och det har ju gett mkt i den bemärkelsen att jag har lärt mig kameran mkt bättre änn förut
      tackar för svaret, .Jo, vi alla börjar från någonstans. Självklart. Har inte misslyckats med all fotografi. Men skillnaden kommer till mycket rörliga bilder med oftast lägre ljus -från Foto-Pos- Kräver mer tech. o kamera ,än Jag har.

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Vad är din fråga egentligen? Är det kameraförslag du är ute efter? Jag förutsätter det...

Även om det går att ta jättebra bilder med en kompaktkamera så finns det saker hos en systemkamera som förenklar fotograferandet, så det är något du bör investera i om du har seriösa fotoambitioner. En Canon 350 eller 400 eller så räcker gott, de finns begagnat med objektiv för 2-3kkr. Undvik 1000-serien.

Sen är det inte fel att ha en blixt ifall du skall fota fiskar (eller porträtt inomhus etc). Vill du inte lägga mycket pengar så kan jag rekommendera en Canon Speedlite 270 EX. Den går även att vrida uppåt vilket är en mycket viktig egenskap. Kostar 1100 kr ny, men finns säkert billigare begagnad.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Kimmy-
          Användare
          • June 2010
          • 458

Zaphi. du kanske har bättre koll än mig var inne för ngn vecka sen på MM och tjötade lite om Kameror och hon sa att det har precis kommit en kamera av nikon lr canon (kmr ej ihåg) som skulle täcka det mesta i "mellanzoonen" (inte amatör, men iheller inte pro) har för mig att hon sa att den hette 3200... skulle kosta runt 6-7k ny Är detta något du igenkänner? har kollat runt på canons och nikons hemsida men hittar inget (hon kanske stod o ljög för mig)
          Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

Tackar för råden =) Jo Jag skall kolla upp prisläget på de omnämnda Kamerorna. Och gå till någon butik för en närmare inspektion. Jag återkommer om några "hot tips" när jag införskaffat en. Mvh

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Tackar för råden =) Jo Jag skall kolla upp prisläget på de omnämnda Kamerorna. Och gå till någon butik för en närmare inspektion. Jag återkommer om några "hot tips" när jag införskaffat en. Mvh
              Har inte deelay någon överbliven kamera samt grundkurs
              ni har ju samma lokal
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

Nej, Herr Deelay checkade ut för snart ett år sedan. Jo Han e ju duktig med kameran. Har för mej att han skulle hålla några lektioner,men,men,men det rann ut i sanden.

Kommentar

• Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

Skall ,som sagt kolla in de där kamerorna, som Zaphi o Kimmy nämnde.sen får jag väl förlita mej på forums handledning =)

Kommentar

• Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

Nej, Herr Deelay checkade ut för snart ett år sedan. Jo Han e ju duktig med kameran. Har för mej att han skulle hålla några lektioner,men,men,men det rann ut i sanden.
                    Det var ju synd, då han gav mig några lektioner.....
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Skall ,som sagt kolla in de där kamerorna, som Zaphi o Kimmy nämnde.sen får jag väl förlita mej på forums handledning =)
                      Själv trodde jag att bilder blev bra med bra kamera
                      sålde min gamla till Robin då jag trodde den var kass
                      köpte en 30D med superobjektiv
                      fan bilderna är fortfarande kassa...........men kul är det på vägen

proffsen skickar in bilderna i datorn o ut kommer helt andra bilder 10 minuter per bild
                      själv har jag inte tålamodet att vänta
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor

Kommentar

• Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret

proffsen skickar in bilderna i datorn o ut kommer helt andra bilder 10 minuter per bild
                        själv har jag inte tålamodet att vänta
                        Vem har tålamod och vänta!
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Ursprungligen postat av Johan F
                          Vem har tålamod och vänta!
                          Då är vi två mot resten
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor

Kommentar

• dalinad
                            Användare
                            • October 2008
                            • 63

Ursprungligen postat av Zaphi
                            Vad är din fråga egentligen? Är det kameraförslag du är ute efter? Jag förutsätter det...

Även om det går att ta jättebra bilder med en kompaktkamera så finns det saker hos en systemkamera som förenklar fotograferandet, så det är något du bör investera i om du har seriösa fotoambitioner. En Canon 350 eller 400 eller så räcker gott, de finns begagnat med objektiv för 2-3kkr. Undvik 1000-serien.

Sen är det inte fel att ha en blixt ifall du skall fota fiskar (eller porträtt inomhus etc). Vill du inte lägga mycket pengar så kan jag rekommendera en Canon Speedlite 270 EX. Den går även att vrida uppåt vilket är en mycket viktig egenskap. Kostar 1100 kr ny, men finns säkert billigare begagnad.

Varför ska man undvika 1000serien?
                            4451 l

Kommentar

• Mr.Fish
                              Användare
                              • May 2004
                              • 1403

Nej , riktigt så enkelt är det inte. lånade ju din canon förra året. Med hopp om att fixa en bild till Fototävlingen. Men det är ju tyvärr inte bara att trycka på knappen, ..-märkete jag så fort jag laddat ned fiaskot i datorn ;-)

Kommentar

Arbetssätt...